Gå til innhold

Bleieslutt på natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår som nettopp fylte 4 år har til nå brukt bleie på natta. Den har alltid vært tung av tiss om morgenen, men vi tror det har vært fordi han tisser når han våkner om morgenen før han står opp.

For to netter siden ville han sove uten bleie. Flott, tenkte vi, han får prøve seg. Den første natta gikk som en drøm! Han sov fra kl 20 til 7.45 uten å tisse i senga. Men i natt har han tisset seg ut 3 ganger. Første gang var på kvelden før jeg la meg, andre gang midt på natta og siste gang om morgenen (i senga mi...).

Tror dere det var for tidlig å ta av ham bleia? Vi kvir oss litt for å ta på han nattbleie igjen, siden han nå er positiv til å ligge uten (det har vært vanskelig å få han til å slutte med bleie i det hele tatt, han har vært veldig komfortabel med å tisse i bleia også på dagtid).

Vi skal være flinkere til å kutte ned på drikke før sengetid. Noen som har noen innspill og råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke fjernet nattbleia før den har vært tør en 10 morgener på rad.

Viljen styrer mye om dqgen, men om natten må kroppen selv styre det. Og det kommer av seg selv etter noen uker eller mnd som tør på dagen.

Skrevet

Takk for svar. Han har egentlig vært tørr på dagen i mange måneder. Det tok sin tid før han sluttet med bleie i barnehagen fordi han ikke følte seg helt trygg på det selv, men har nå gått uten bleie helt på dagtid i ca 4 måneder. Men han er en gutt som gjerne ville gått med bleie og smokk hele døgnet om han fikk lov ;-) Vi stresser ikke med det, men vi håpet jo siden han nå selv var innstilt på å ligge uten om natta. Hm. Vanskelig det der.

Skrevet

Vet en del lar barnet tisse i søvne på do når foreldrene skal legge seg i den fasen.

Vi har en på samme alder og det blir ikke nattbleieslutt før 10 tørre netter. (hun sluttet med dagbleie før 2,5 år) Ikke noe å stresse med før nærmere skolestart.

Skrevet

Takk for svar.

I natt ligger han med bleie igjen, han ville det selv og da syns jeg det er greit. Leste i nyeste Forledre og barn et tips om å ha truse inni bleia ved bleieslutt, da får de følelsen av å bli våt samtidig som vi berger sengene rundt om i huset... Får se om vi gjør et forsøk på det etterhvert. Enn så lenge blir det i alle fall bleier.

Men dere sier at dere venter til bleien er tørr om morgenen? Jeg tror han tisser i bleia når han står opp, han står gjerne opp på egenhånd og leker litt på stua før vi våkner/han vekker oss. Vekker dere barna siden dere kan sjekke om den er tørr?

Skrevet

Vår tass blir 4 til høsten. Han har nå vært dagtørr i nesten et år, men full bleie etter natta. Vi oppfordrer han nå selv til å ta av bleiene og gå rett å tisse når han står opp.

Skrevet

Tja,dere kjenner barnet deres best selv, men samtidig er det viktig å skille på det å være tørr på natten og det å være tørr på dagen. På dagtid er det nesten bare viljestyrt. Man kan, med ekstremt mye tålmodighet, lære barn helt ned i 1-1,5 års alder å bli helt tørr på dagtid. På natten er det derimot ikke bare vilje som styrer, men også fysisk modenhet. Noen barn kan slutte med nattbleie allerede som 2-åringer, andre ikke før de er 11-12 år gamle. Men barn over 6 år som tisser om natten blir jo da kalt sengevætere. Fram til ca denne alderen blir det faktisk regnet som normalt å bruke nattbleie selv om det er mer uvanlig etter 4-4,5 års alder.

For meg høres det ikke ut som om gutten deres er helt klar enda selv om viljen er til stede. Jeg ville, som en annen her skriver, ventet til nattbleien var helt tørr i minst 10 morgninger på rad. Det er kanskje litt nederlag å få på bleien igjen, men jeg tenker at det må være enda større nederlag å tisse seg ut og ikke mestre dette. For selv om det å holde seg tørr om natten ikke bare går på mestring, så vil gjerne barnet føle det slik. Snakk heller med gutten deres om at han skal prøve å holde bleien tørr, men at det er helt vanlig at også 4-åringer bruker bleie akkurat om natten. Ikke lag noe nummer ut av det så klart, bare normaliser det.

Ang det med å bli tørr på dagtid kontra natt, så tror jeg ikke det er noen sammenheng. Her var alle guttene våres tørr på dagtid da de var ca 2 år og 8-9 mnd gamle, men det tok tid på natten. De to eldste var henholdsvis 4 år og 2 mnd og 3 år og 8 mnd før de ble tørre, og minstegutten blir 5 år om noen uker og har fortsatt bleie på seg. Han er tørr om morgningen i ca 60-70% av tilfellene nå, men vi venter med å fjerne bleien til han er helt tørr. Vesla ble tørr på dagtid allerede da hun var 23 mnd gammel, noe som er 10 mnd siden nå, men hun bruker også nattbleie enda. Vil tro hun ikke slutter med det aller første.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Vi har gått tilbake til bleie om natta, han syns det er greit og da venter vi til det er tørre bleier til morgenen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...