Gå til innhold

Legen min påstår at jeg ikke har rett på svangerskapspenger??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som restaurantkokk, og arbeidet mitt består for det meste å lage mat til kunder og produksjon, men på jobben min er det veldig stessjwg springer og må jobber raskt og ha et høyt tempo hele dagen, jeg står oppreist 8 timer pr dag og det er aldri tid til mat pauser eller sitter pauser må vi spise på jobb så får vi beskjed om å spise mens vi lager mat. Noe som er ekstremt tungt nå som jeg er gravid, jeg står over ovner og griller å lager mat heile dag og det tar som regel aldri slutt på bestillinger før jeg er ferdig på jobb og nå som jeg er gravid svetter jeg 10 ganger mer en før og føler at jeg står å lager mat inne i ei badstue, jeg har ikke energi til annet en å gå på jobbe å har at barn på 2 år fra før som jeg ikke har energi til å ta meg av.

 

I tillegg til dette arbeidet så har jeg en sjef som ikke tar hensyn til graviditeten min og fortsetter å gir meg tungt arbeid med tunge løft, står og løping helle dagen og jeg blir altid satt til å lage maten til gjestene og sjefen forsvinner ofte inn på kontoret og andre steder for å gjøre noe og lar meg stå aleine med alt belastingen. Legen skreve et brev til sjefen min om at han måtte ta hensyn til min graviditet for å unngå en evt sykemelding, men forsatt er ingenting endret.

 

Da legen min skulle vurdere svangerskapspenger for meg fortalte han meg at jeg måtte ta kontakt med nav fordi han var usikkert på hva som måtte til for å få svangerskapspenger. Så jeg ringte nav som kun kunne fortelle meg at det var opp til legen å vurdere. Så i dag snakket jeg med legen å fortalte han at det var opp til han å vurdere. legen min fortalte meg da at det kun var personer som jobbet med kjemikalier og giftige stoffer som fikk svangerskapspenger, og at di kejmikaliene vi bruker til å vaske ovner kunne jeg lett klare å unngå å bruke.

 

Kjenner jeg er kjempe frustert fordi jeg har lest på nav sine nettsider og arbeidstilsynet sine nettsider å der står det at det legen har fortalt meg stemmer ikke med at kunne personer som jobber med kjemikalier eller giftinge gass stoffer har krav på svangerskaps penger. Nå sykermelder legen min meg kun 4 dager omgangen å jeg må prøve å jobbe innimellom hver sykemelding Jeg orker rett og slett ikke å gå til legen helle tiden så til sjefen som blir kjempe sur når jeg blir sykemeldt. Jeg bare gråter å gråter hver gang jeg må dette.

 

og i følge denne diskusjonen på dette forumet http://www.babyverde...topicId=1362945 så skal jeg også som kokk får svangerskapspenger.

 

Noen som har peiling på dette eller har fått svangerskapspenger av å jobbe med noe ligenende?

 

og hva skal jeg gjøre når legen min ikke vil skreiv søknad om svangerskapspenger for meg og jeg har rett på det? hadde satt pris på om noen svarte meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig at du har krav på svangerskapspenger dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelelegge. Og stresset du beskriver høres jo ikke bra ut. Dersom legen din ikke har greie på dette, hva med å snakke med jordmor? Tror de også kan søke for deg. Evt forklare reglene for legen din....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, skal ringe ei jordmor på mandag å hørre hva hun har å si :)

 

Dette fikk meg til å se litt lysere på ting, har allerede mistet 2 ganger og føler ikke at jeg har blitt tatt seriøst når det kommer til hvorfor jeg har mistet, og er livredd for at dette skal skje en 3 gang.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville også ha snakket med jordmor. Det høres ikke sunt ut å jobbe slik du gjør nå. Hvordan har det gått med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke rett på svangerskapspenger i den situasjonen du Hi beskriver.

Svangerskapspenger har ikke noe med at arbeidsgiver ikke kan (eller vil) tilrettelegge. Heller ikke stress på jobben.

 

Det du i din situasjon kan få er sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt sagt så blir mor sykemeldt for egne plager, mens man kan få svangerskapspenger i stedet for om det er fare for barnet (skader, for tidlig fødsel etc)så vidt jeg har skjønt. Sånn som jeg leser det du skriver er det du som står i fare for å bli sykemeldt om ikke du få rtilrettelagt bedre. Men det er sikkert overganger, og opptil legen å vurdere. Vet ikke om jordmor kan så mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykemelding har du krav på!

Og det burde legen gi deg! Du behøver ikke å være 100 % sykemeldt. Du kan f.eks. være 40% sykemeldt, og jobbe 3 dager i uka, og en slik sykmelding kan legen godt gi deg for flere uker i gangen.

Beskriv situasjonen din tydelig for legen. Si at du ikke klarer å fungere hjemme lenger når du må jobbe, og at du blir så stressa og deprimert av at du ikke strekker til overfor ungene dine.

 

Har forresten også jobbet i varme omgivelser som gravid. Jordmor sa at det kunne være uheldig for barnet som kan bli overopphetet, og jeg fødte da også før tiden, ingen vekst av barnet de siste ukene, og det var misfarget fostervann som kan tyde på at ungen hadde vært stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje noen her har misforstått dette litt! Fra Nav sine hkemmesider:

 

Svangerskapspenger

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

 

Hvem kan få svangerskapspenger?

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

arbeid med kjemiske stoffer

fysisk slitsomt arbeid

arbeid med stressbelastning

psykososial forhold"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje noen her har misforstått dette litt! Fra Nav sine hkemmesider:

 

Svangerskapspenger

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

 

Hvem kan få svangerskapspenger?

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

arbeid med kjemiske stoffer

fysisk slitsomt arbeid

arbeid med stressbelastning

psykososial forhold"

 

I følge jordmor som følger opp i kommunen der jeg jobber, kan dette med svangerskapspenger, og hvem og når du har krav på det, strekkes ganske langt. Det er ikke nødvendigvis sånn at du må jobbe med skadelige stoffer eller utagerende pasienter etc.

 

Jeg vil tro at så stor grad av stress som HI beskriver bør gi grunnlag for svangerskapspenger.

 

Jeg vil absolutt råde deg til å snakke med en jordmor, evt en annen lege om dette! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal søke om svangerskapspenger, legen mener jeg har rett på dette. Jeg har en svært stressende jobb med mye reiseaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig ikke det samme hva en velger?? Svangerskapspenger er slik som jeg forstår det vist en kvinne ikke er syk eller noen plager, men risiko for barnet er der, å det ikke er kjangs å finne annet arbeid?? Sykemeld deg du, å si du vil ha lengre, jeg fikk 2 uker i slengfn, 4 dager er jo ingenting! Uansett så får du lønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk svangerskapspenger pga støy på arbeidsplassen, tunge løft og stress...... arbeidsgiver og jeg hadde inngått avtale om tilrettelagt arbeid og da skulle jeg sitte på kontor, men pga lite folk på jobb ble je nesten hver dag tatt inn i den andre jobben igjen. Legen skrev at tilrettelegging ikke fungerte, og arbeidsgiver godkjente dette og NAV godkjente da min søknad. jeg var vel i fin form( iutgangs punktet) til å sitte på kontor, men gikk ned 4 kg i den perioden dette pågikk, sov stortsett hele tiden jeg ikke var på jobb, og babyen skal IKKE utsettes for støysone. så jordmor skrev henvisning til legen om å skrive ut søknad om svangerskapspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...