Gå til innhold

Når begynte dere å lese for barnet deres?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Miryks
Skrevet

Vi leser ikke for ett-åringen, vi sitter bare med ham på fanget og lar ham bla i boken selv :) Vi peker på forskjellige ting (baller, stoler, hunder, katter osv) og sier hva det er. Han peker også og kommer oftest bare med "ba" : >

Begynte å lese for størstefrøkna når hun var 2,5 år.

Skrevet

Leser stort sett hver dag/ annenhver dag :-)

Skrevet

Fant nettopp denne siden http://www.goboken.n...net/Les-tidlig/

noen som begynte å lese rett etter fødselen? smile.png

Det fungerte ikke å lese for gutten min før han var over tre år. Før det bladde vi i bøker sammen (les; han bladde) og snakket om det vi så... Hver gang jeg forsøkte å lese bladde han alle veier før jeg var ferdig med å lese. For at ikke lesestunden skulle bli full av formaninger og "nei, ikke sånn, nå leser mamma" osv... så lot jeg han bla i vei og gjøre det på _sin_ måte. Nå når han er 3 1/2 kan vi lese bøker på vanlig måte.. dvs jeg leser høyt for han, og så snakker vi om det vi har lest, ser på bildene, kommenterer osv.. Bøker er uansett gull!

Skrevet

Har lest hver kveld (og oftere,) siden han var 7 måneder gammel.

Skrevet

Begynte å lese bøker med kort tekst og mye bilder fra han var 6 mnd gammel. Nå er han snart 3 og da leser vi barneeventyr fra store eventyrbøker som f eks. Asbjørnsen og Moe og noen fra det gamle testamentet i barnebibelen. Forteller også folkeeventyr fra hjemlandet mitt.

Er ikke alltid han er interessert da ;-)

Skrevet

Begynte med en gang vi. Han har elsket å bli lest for hele veien. Nå er han 10 mnd og blar ivrig i bøkene selv, og løfter på klaffer i klaffebølene.

Skrevet

Vi har lest hver kveld siden hun ble ett år. Nå er hun snart tre og elsker bøker.

Skrevet

Husker ikke helt når vi begynte, men det var ihvertfall før 1-årsdagen. Hadde plastbøker til bading og sånne i tykk papp som det gikk an å "gnage på" osv. i starten.

I tillegg fikk vi den store hvite sangboka i dåpsgave. Den har vi brukt timesvis i og ved 2 års alder tror jeg hun visste hvor alle sangene var og kunne bla opp den hun ville høre.

Vet ikke om det hadde noen betydning, men ved 17 mnd hadde hun et greit ordforråd og ved 2 år var det fullt språk med ren uttale og korrekt gramatikk

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Startet å lese bok for ungene før de ble født jeg ;) Fant det koselig å sitte å stryke magen og lese høyt.

For gutten er det fast takst å lese eventyr før han skal sove på kvelden, som regel går det i teskje kjerringa, siden det er det som ble lest før han kom til :) Dette har vi gjort siden han ble født.

Følger opp med lillesøster, med hun leste jeg pippi mens hun lå i magen, samme hun får høre på kveldene nå. Men på dagtid så går det i pekebøker med gutten på 15 mnd.

Skrevet

Med første barnet begynte vi vel med bøker jevnlig mot slutten av første leveår. Har lest jevnt etter det. Andre barnet mitt har elsket bøker fra han bare var noen få måneder, så med han begynte det tidlig.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Begynte å lese fra hun var nyfødt, en bok med klare bilder av ansikter.

Så etter en stund var det ikke så spennede, da fikk hun selv bla i bøkene. Hun har fri tilgang på bøker hele tiden og vi leser mye bok sammen og hun sitter ofte lenge å blå alene og hviner av glede når et bilde hun kjenner igjen dukker opp.

Nå er hun 14 mnd, har ikke lest så mye ordentlige eventyr for henne da tålmodigheten hennes tar slutt etterhvert..

Skrevet

Vi begynte også å lese for vesla da hun var ett par mnd gammel. I dag (snart 1 år) elsker hun alle bøker! Sitter mye og blar selv, finner bøker og tar med til oss, løfter på klaffer og trykker på knapper:) Har faktisk måttet "gjemme" bøker i korte perioder, ellers ville hun ikke lekt med de andre lekene...

Skrevet

Ser at vi henger etter her;) Vi har bladd litt i bøker, men har ikke begynt å lese for ungene før ca 2-2,5 år. Eldste er 4,5 år og elsker lesing, er superinteressert i bokstaver og synes at 2 kapitler av Kardemomme By er aaaltfor lite på kvelden. Så jeg tror ikke vihar ødelagt henne heldigvis;)

Skrevet

Vi har alltid hatt bøker tilgjengelig for jenta vår, men vi startet ikke å lese ordentlig for henne før hun var rundt 1år gammel. (Før det så var det jo de typiske pekebøkene og andre babybøker)

Nå er hun snart 3år og hun foretrekker bokhandelen fremfor lekebutikken ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...