Gå til innhold

Erfaring med behandling for depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Her er det sikkert mange svar og muligheter.

Jeg tror mannen min har depresjon, har skrevet et annet innlegg om det.

Hva slags behandling er vanlig og hvor lenge?

Jeg innbiller meg i dette tilfellet at noen timer hos psykolog kunne hjelpe.

Hvis jeg bare kunne få han til å innse det da :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må ville det sjøl. Og det kommer fra en innsikt om at dette er et problem.

Jeg søkte hjelp da jeg skjønte at jeg ikke kunne skjøtte jobben min som før.

Jeg har selv prøvd flere ting: sykmelding, aktiv sykmelding, trening(fysisk), gestaltterapi, medisinering (Cipramil og Cipralex) og har hatt et par besøk hos psykiater.

Det endra seg da jeg endra på livet mitt. Ikke akkurat det du ønsker å høre kanskje?

Skrevet

Det tar mange flere en noen, tror jeg hadde først en time for å finne ut om jeg skulle få behandling hos de eller om jeg ikke trengte det.

Så brukte de 6 timer på å sette diagnose. Og nå har jeg gått i snart 6 mnd siden den gang uten at jeg egentlig føler det minste bedring.

Men nå har jeg to depresjon diagnoser og ene er kraftig, og innleggelse var snakket om fram og tilbake. Jeg har også prøvd ut medisiner men for min del ble det bare verre og krøll men de fleste har jo god hjelp i akkurat det. Og det er nok muligens derfor jeg ikke kommer noe sted som helst.

Det er også få som får time hos psykolog om de bare er deprimert. jeg går til psykiatrisk sykepleier og har inntrykk av at det er det vanlige når det ikke er tyngre diagnoser.

Det kan nok være lurt å få hjelp men ikke ha tro på at mannen din skal gå en to tre ganger og så er alt bare bra igjen. Bare det å åpne seg for en annen person kan ta mange timer. Og når mannen din ikke er helt klar til å ta det steget så tar det nok enda lengre tid. Det samme om han begynner på medisin, man blir ikke automatisk bedre etter en pille, tar minst 14 dager før man merker bedring i hele tatt og det kan bli veldig mye verre i de dagene før

Skrevet

HI her.

Jeg skjønner at dette kan være et komplisert og sammensatt problem som er forskjellig fra person til person og jeg har kanskje et noe naivt (og optimistisk) syn på hvor raskt det kan behandles.

Jeg har kjent mannen min i over 15 år. Problemene han har nå har nok utviklet seg gradvis ca det siste året. Nå tror jeg det er i ferd med å toppe seg og jeg håper og tror han er i ferd med å innse selv at han har et problem som han ikke kan løse alene.

Skrevet

D er viktig som andre sier her at han innser problemet og er selv mener at han trenger hjelp. Hvis ikke kommer dere ingen vei! Prøv å påpeke hva d er som gjør til at han trenger hjelp. Ulike psykologer bruker ulike type behandlingsmetoder, og dette kan også variere ut i fra type lidelse. Hvis han kun har depresjon og ikke tilleggsdiagnoser (angst, tvang etc etc) så er d ofte vanlig å bruke kognitic terapi. Da er d ofte vanlig å bruke 10-15timer, f.eks en gang i uka. Da lærer man ferdigheter som man bruker selv mellom timene. Er d kraftig depresjn eller tilleggsdiagnoser kan d ta lengre tid, eller d uansett gjør d av ulike årsaker. Vanskelig å spå på forhånd. Hvis dere har råd til privat psykolog får dere hjelp m en gang, mens i det offentlige er d litt mer variernde. Man kan også få gratis hjelp i 15timer uten henvisning på mange av landets universitet (der hvor de utdanner psykolgoger), da er d psykologistudenter som har timene m veileder tilstede, ofte veldig dyktige og æreskjære studenter m psykologispesialist i ryggen! :)

Tror d er umulig å spå varighet etc, d er så individuelt! M han må være motivert! Og etter d kan d jo være greit å starte m en prat m fastlegen?

Lykke til!

Skrevet

Det er da virkelig ikke nødvendig å ta de stoooore sorgene på forskudd!! Det er fullt mulig at et par timer med noen og snakke med er akkurat nok for din man HI! Dette er sååå individuellt!

Det trenger ikke være en psykolog en gang. Mange ganger kan det hjelpe bare å bestille en dobbeltime hos fastlegen og snakke litt med han. Kan godt være at man bare trenger å se på ting med litt andre "briller" for at ting skal kunne bli mye bedre!

Masse lykke til !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...