Gå til innhold

Hva kan deres små på ca 18 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er helt normal, tidlig med noe og sent med noe. Fra han var født til han var ca et år fulgte jeg med hver mnd på hvordan utviklingen "skulle" være, og vi hadde ting vi øvde på at han skulle klare og vi tilpasset leker osv til hans nivå.

Men siden han var et år har alt sånt vært fraværende. Mye tror jeg er pga at nå går han selv og da trenger ikke jeg å sette ham i aktivitet.. I morges kom jeg på at han kanskje skulle få spise all maten selv? Vi har øvd en del på å spise selv, men fremdeles er det oftes vi som gir ham mat med skje. Noe tullball egentlig, for han kan jo spise med skje, det blir bare ltit gris..

Men hva mer kan vi finne på å "øve" litt på? Han har dosete og er veldig opptatt av å ikke bruke bleie og at han skal sitte på do. Men jeg aner ikke hvordan man går gjennom en bleieavvenning, vet ikke hvordan man går fram.. Nå får han sitte på do når han ber om det selv. Han ber ikke om det når han vil tisse, bare fordi han syns det er morsomt å sitte der. Men når han har tisset er det på med bleie igjen.. Hva burde man egentlig gjøre?

Hva kan deres på ca samme alder? Min går ikke i barnehage enda, men begynner i august. Vil ikke at det liksom er noe som han ikke kan, som han burde kunne.

Ville vært fint å vite hva andres barn på samme alder kan, så vi kan finne noe å strekke oss etter:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er 20mnd nå. Språkmessig har det skjedd veldig mye de 2 siste mnd, så sier mange ord, og setninger på 2-3ord.

Han spiser selv med skje/gaffel, drikker av vanlig kopp, legger en tykk bok på gulvet som han står på og hopper ned, krabber opp og ned trapper. Har og blitt veldig flink til å gå ute, og klatre (krabbe) opp og ned fjellskrenter.

I dag har han hjelpt med helgavasken, støvsugd og vaska bord, så flink atte, selv om jeg må gjøre det på nytt etterpå :)

Bleieavvenning er vi langt unna, så der har jeg ingen tips til deg siden han er min første

Skrevet

Gutten min er helt normal, tidlig med noe og sent med noe. Fra han var født til han var ca et år fulgte jeg med hver mnd på hvordan utviklingen "skulle" være, og vi hadde ting vi øvde på at han skulle klare og vi tilpasset leker osv til hans nivå.

Men siden han var et år har alt sånt vært fraværende. Mye tror jeg er pga at nå går han selv og da trenger ikke jeg å sette ham i aktivitet.. I morges kom jeg på at han kanskje skulle få spise all maten selv? Vi har øvd en del på å spise selv, men fremdeles er det oftes vi som gir ham mat med skje. Noe tullball egentlig, for han kan jo spise med skje, det blir bare ltit gris..

Men hva mer kan vi finne på å "øve" litt på? Han har dosete og er veldig opptatt av å ikke bruke bleie og at han skal sitte på do. Men jeg aner ikke hvordan man går gjennom en bleieavvenning, vet ikke hvordan man går fram.. Nå får han sitte på do når han ber om det selv. Han ber ikke om det når han vil tisse, bare fordi han syns det er morsomt å sitte der. Men når han har tisset er det på med bleie igjen.. Hva burde man egentlig gjøre?

Hva kan deres på ca samme alder? Min går ikke i barnehage enda, men begynner i august. Vil ikke at det liksom er noe som han ikke kan, som han burde kunne.

Ville vært fint å vite hva andres barn på samme alder kan, så vi kan finne noe å strekke oss etter:)

Nå er min 15 mnd, så er jo litt forskjell der. Hun spiser selv med skje, og drikker både fra kopp (men da må det være lite oppi), og flasker. Hun har vært tidlig ute med finmotorikken, og litt senere med det grove.Men nå løper hun da - både ute og inne.

Hun er ganske flink til å snakke. Går i barnehagen, sier mamma, pappa, voff, gakgak, bade, ut, nei, hade, hei. Det har virkelig begynt å løsne med ord siste ukene.

do trening er vi laangt i fra. Ser for meg at vi starter sommeren hun 2,3 mnd til 2,5 mnd... :) Med mindre hun viser veldig interesse for det. Da hadde jeg plassert hun på doen slik du gjør :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...