Anonym bruker Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 Kan faren nekte moren å flytte med barnet til en annen kommune som er litt langt unna? Noen sier han kan nekte og at det har kommet nye regler og blitt strengere og andre sier at faren kan ikke nekte... Hva er egentlig sant? Hva er lovene og reglene rundt dette?
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 18. mai 2012 #2 Skrevet 18. mai 2012 Varslingsplikt ved flytting Begrepene ”foreldreansvar”, ”fast bosted” og ”samvær” sier noe om hvilken ”myndighet” den enkelte forelder har over barnet. De virkelige store avgjørelser i livet tilligger den eller de som har foreldreansvaret. Flytting med barnet til utlandet er et eksempel på dette. Dersom foreldrene har felles foreldreansvar, kan ikke den ene flytte utenlands med barnet uten samtykke fra den annen. Etter dagens regelverk er dette ganske annerledes for flytting innenlands. Avgjørelse om å flytte innenlands kan nemlig tas av den forelder som barnet bor fast hos. For å sette det på spissen: Tenk deg at mor og far bor i Halden og at de har felles foreldreansvar for barnet. Barnet bor fast hos mor, men har omfattende samvær med far. Mor kan ikke flytte til Strömstad uten fars samtykke, men etter loven kan hun flytte til Kirkenes uten fars samtykke. Barneloven har riktignok en bestemmelse om, i dette eksempelet, fars rett til å bli hørt før mor flytter av gårde nordover – men vår erfaring er at denne bestemmelsen ikke fungerer etter sin hensikt når det gjelder innenlands flytting. På denne bakgrunn er det prisverdig at departementet har foreslått å lovfeste en varslingsplikt. Dersom Stortinget vedtar forslaget, må den forelder som vil flytte varsle den annen senest seks uker før flyttingen. Det er verd å merke seg følgende: Forslaget oppstiller varslingsplikt ved flytting både for den forelder som barnet bor fast hos og for den forelder som har samvær med barnet. I tillegg er det i forslaget ikke oppstillet noen begrensning i varslingsplikten mht. hvor langt det er tale om å flytte rent geografisk. Etter vår oppfatning mangler imidlertid dette forslaget noe ganske vesentlig, nemlig den annen parts sanksjonsmuligheter ved brudd på varslingsplikten. Dersom den forelder som barnet bor fast hos flytter til en annen del av landet uten å overholde sin varslingsplikt er den annen forelder henvist til å reise sak for rettsapparatet. I så fall, uttaler departementet, ”vil unnlatt varsling kunne tillegges vekt ved en eventuell etterfølgende sak om bosted for barnet.” Som nevnt ovenfor er det imidlertid alltid ”barnets beste” en skal frem til i en sak etter barneloven, og det vil alltid være flere momenter enn unnlatt varslingsplikt som kan og skal tillegges vekt i en slik sak. Vi ser dessverre ikke bort fra at den foreslåtte varslingsplikten, uten reelle sanksjonsmuligheter, i de langt fleste saker ikke vil være noe annet enn et slag i luften – altså dersom den forelder som flytter ikke overholder varslingsplikten. Dersom far i eksempelet ovenfor får greie på at mor planlegger å flytte (ved at mor overholder plikten eller ved at far får greie på det av andre), eller kanskje allerede har flyttet, bør far – hvis han mener at barnet har det best ved å bli boende i Halden – handle raskt. I en etterfølgende sak om hvor barnet skal bo fast kan nemlig momentet ”risikoen ved miljøskifte” være helt sentralt. Forenklet forklart: Jo lengre tid det går fra mor og barnet flytter før far går til sak, desto mer sannsynlig er det at barnet finner seg til rette i sitt nye hjem, i skolen/barnehagen osv., og da kan momentet ”risikoen ved miljøskifte” tale for at barnet har det best ved å bli boende i Kirkenes. Dersom far går til sak relativt raskt kan imidlertid momentet ”risikoen ved miljøskifte” tale for at barnet skal bli boende i Halden fordi barnet ennå ikke har funnet seg til rette i Kirkenes.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2012 #3 Skrevet 18. mai 2012 Men gjelder disse reglene også når mor ikke får seg jobb der dem bor og søker en annen plass i Norge og da får seg jobb? Mor vil uti arbeid og ikke være lenger Nav klient! Pappa har ett alkoholproblem og har ikke kontroll over alkoholen. Det blir ikke aktuelt å ha barnet aleine hos pappaen så lenge han ikke innser at han har ett problem med alkohol og så lenge han ikke gjør noe med det. Jeg vil aldri nekte han samvær og han er en så god pappa men når han drikker mister han kontroll. Han blir ikke aggressiv eller noe men han er ikke i stand å passe på ett barn. Det har vært så mye lyging ang alkohol her i hus. Han har kjøpt øl bak ryggen min og gjemt unna i huset og drakk det hemmelig! Jeg har funnet fullt av tomme ølbokser rundt om i huset de siste årene. Og det blir ikke slutt på det. Senest igår har han løget til meg IGJEN. Jeg blir helt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre! Vi går til familie rådgivning men det virker ikke som det hjelper noe særlig. Han bare fortsetter og lyg til meg og jeg er så lei. Jeg føler at jeg ikke kan stole på han lenger og at jeg ikke elsker han lenger. Har gitt han mange sjanser. Jeg har søkt en jobb som er ganske langt unna der vi bor nå fordi jeg sliter å få en jobb her. Jeg skal på jobbintervju neste uke. Planen var egentlig at vi skulle flytte alle tre ilag og begynne på nytt om jeg får jobben. Men det går ikke når han lyger til meg og oppfører seg som en alkoholiker! Derfor lurte jeg på om han har rett å nekte meg å flytte ilag med barnet vårt...
snuppo Skrevet 18. mai 2012 #4 Skrevet 18. mai 2012 om du har foreldreansvaret har du varslingsplikt på 30 dager tror jeg det er.
Gjest Antarctica Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 6 uker mener jeg å ha hørt. Og du kan ikke nektes å flytte, men du må tilrettelegge for at barnet får samvær med far. (Betale deler av kosnadene ved samværet osv).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå