HH72 Skrevet 17. mai 2012 #1 Skrevet 17. mai 2012 Drar hjem fra barsel en av de neste dagene m to små jenter. Har tenkt på forhånd at det kom til å bli vanskelig å amme dem, og det stemmer foreløpig iallfall. Men har forberedt meg litt dårlig, hva MÅ man ha i huset? Hvor mange flasker og hvilke typer anbef dere? Flaskesterilisator?(har ingen megastor kjele å koke dem i). Hvord gjøre alt mest mulig praktisk, f eks om natta? Evt ut på"tur"/butikken etc? Andre tips? Har bare kjøpt inn nan1 hittil.. De er små og bør ha mat hver 3. time en god stund, dvs 8x 2 måltider per døgn
m+m+a Skrevet 17. mai 2012 #2 Skrevet 17. mai 2012 Hei, gratulerer Det er veldig praktisk å ha en flaske for hvert måltid, som i ditt tilfelle 8 flasker til en baby, da slipper man å vaske og koke/sterilisere flere ganger om dagen. Jeg vet ikke hvilke flasker som er best, siden min gutt ikke har "vanlige" flasker. Flaskesterilisator er absolutt å anbefale, det er så mye enklere og tidsparende. Det er bare å vaske flaskene og sette de i sterilisatoren, som tar 6 minutter. På natta bruker jeg å koke vann og ha på termos, og ha en vannflaske med kokt vann som er avkjølt, så slipper man å gå helt til kjøkkene å blande melk. Det samme gjør jeg når jeg er ute. Veldig lettvint, så er man ikke avhengig av f.eks. micro for å varme melka. Du lærer deg blandingsforholdene fort. Nan1 er det eneste vi har brukt, vet mange barn får vondt i magen av det, men her har det gått bra. Om de sliter med hard mage så kan du blande litt malt i melka, jeg brukte ca. ei halv tskje om morgenen. Lykke til
lohne Skrevet 17. mai 2012 #3 Skrevet 17. mai 2012 Hei, og gratulerer så mye :-) jeg har bare en på tre måneder. Hun har fått bryst og tillegg hele veien, men de siste ukene er det så og si bare flaske. Litt styr, men det går veldig greit :-) for meg var det nødvendig med mange flasker, nettopp for å ikke behøve å vaske hele tiden.. Tror vi har 15stk, men hadde helt sikkert klart oss med færre. Er også veldig greit med litt blanding av store og små. Flaskene vi bruker er dr brown og avent. Dr brown har en litt mindre tut så passet bedre i starten, hun klarte ikke å gape så høyt. Jeg koker smokkene og tar flaskene i oppvaskmaskinen, hs sitt tips, men her er det delte meninger. En sånn micro sterilisator skal være bra. En flaskevarmer er også helt supert, mye lettere enn å koke vann.. Mange tar flasken i micro, men igjen delte meninger. Til å lage melken bruker jeg kokt vann, koker opp hver kveld så jeg har vann til et døgn i kjøleskapet. Til tur og natten setter jeg flaskene klare med oppmålt pulver i også bare å helle på riktig mengde vann, blande og varme. Du finner ut av det etterhvert :-) om du skal prøve å amme så anbefaller jeg en god pumpe og brystskjold. Men det viktigste er å passe på deg selv og de små. Hør på andres råd, men følg det du synes virker best. Lykke til
Studine mevik Skrevet 17. mai 2012 #5 Skrevet 17. mai 2012 Førstemann her i huset fikk bare flaske. Vi hadde totalt 7flasker, to små aventflasker som fulgte med brytspumpa vi kjøpte den dagen vi skulle hjem fra sykehuset, og 5 rock star baby flasker som var de vi brukte mest. Aventflaskene ble brukt en del da gutten skulle skulle lære seg å drikke av tutekopp for man kan bytte ut flasketuten med tutekopp-tut. Hver kveld vasket jeg og kokte flaskene og blandet ferdig vann med malt som da bare kunne varmes i mikroen når poden skulle ha mat. Vi kjøpte en mattermos til å bruke når vi var på tur. Satte flaskene oppi termosen for å varme vannet i flasken. Den var også praktisk når poden skulle ha middagsglass når vi var på tur for de også fikk plass oppi termosen. På natten stod jeg bare opp og satte en flaske i mikroen. Tok maks et minutt fra jeg gikk ut på kjøkkenet til jeg var tilbake på soverommet. Nå med nr 2 bruker jeg stort sett de samme metodene. Hun har blitt ammet de første månedene, men nå er det kun flaske og fast føde i økende mengder. Vi har kjøpt to nye flasker fra bambino, men der var åpningen i flasketuten var ganske stor så hun vil ikke spise av dem, bare vrir seg og skriker. Gratulerer og lykke til. Husker fra førstemann at det tok ikke lang tid før han bare fikk 5-6flasker i døgnet, tror han var 3-4uker.
Ulldott Skrevet 17. mai 2012 #6 Skrevet 17. mai 2012 Husk at de også selger ferdigblandet mme. Greit å ha med på tur, men for dyr til å bruker hele tiden. Anbefaler absolutt mikrosterilisator. Det er også veldig greit å ha en mme- boks hvor du kan dosere opp melkepulver til hvert måltid. (avent har en type og tupperware har en annen.) Kjøp mange flasker. Ville hatt 10 til hvert barn slik at du slipper å vaske hele tiden. Om natten: doser opp rett melkemengde i flaskene. Ha en beholder med kokt kaldt vann og en termos med kokt varmt vann. Bland og server;) jeg hadde med meg en korg med alt utstyret på soverommet for å slippe å gå ned på kjøkkenet om natten. Gratulerer og lykke til:)
Gjest Alimka Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 Gratulerer! Du har fått mange gode tips allerede For alt du gjør: Kjøp flaskesterilisator, for micro eller elektrisk. Verdt hver eneste krone! Kjøp også flasker slik at du har til hvert barn for et helt døgn. Dyrt idet du kjøper dem, men også verdt det, og du har jo flaskene antakelig for resten av flaskeperiodene. Når vi har hatt flaskebarn har vi kjørt oppvaskmaskinen med blant annet flaskene i hver kveld, og deretter sterilisert flaskene og fylt på kokt vann, slik at vi har flasker for hele det neste døgnet. Hjemme har vi varmet i micro til måltidene, ute har jeg hatt med termos med kokt vann og blandet med kaldt vann. Pulverdoserere er veldig praktisk, særlig på tur, men også for nattmatingen. Da kan du dosere riktig mengde på forhånd. Vi hadde en fra avent, kostet ca 80 på babyshop. Ville kjøpt to siden du har tvillinger. Vi har vært veldig fornøyd med mam-flasker. Tuten passet fint i barnets munn, de er ikke så dyre (underkant av 50-lapp på kiwi/rema etc.) og så er de pene, kommer i fine farger og jeg liker designet
Fermpetrollen Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 Gratulerer så mye! Var i samme situasjon som deg for nesten to år siden;) Som de andre her oppe har foreslått, microsterilisator!! Jeg klarte meg med 10-12 flasker. Jeg hadde 8 avent med den kollikk-ringen på. De likte jeg veldig godt, men kunne lekke om de ikke var lukket på riktig måte. Men det er bare noe som går seg til etterhvert som man blir kjent med flaskene. Jeg hadde Avent microsterilisator og den tok 8 flasker. Den tok fint andre typer flasker også. Jeg matet mine samtidig, for de var så samkjørt i alt. Så la de over hodeputa mi på natta, side ved side og så satt jeg foran med flaskene. Det gjorde jeg på dagtid også. Hadde ei god pute på gulvet som jeg la de oppå (da kom de litt opp med overkroppen), jeg satt foran med flaskene. Gikk kjempegreit. Etterhvert når de blir større er vippestol et must! Da sitter du bare i mellom og gir melk eller mat. Helt uunværlig! Man får sine teknikker etterhvert, bla å rape den ene mens man fortsetter å mate den andre;) Men om ungene aksepterer det er det jo koselig å ha en kose-mate-stund med hver enkelt da. Det gikk ikke hos oss derimot + at matinga går jo litt fortere når man gir samtidig.
cmilla80 Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Gratulerer med tvillinger! Ser du har fått mange gode råd allerede. Men ett forslag fra meg er å prøve å amme en og en på natta.. Så slipper du å skru på lys og div for å lage nan. Jeg husker ikke hvordan vi fikk det til, men var så heldige at de våknet til forskjellige tider på natten. Slik at jeg da tok ut han ene og la han ved siden av meg å ammet han slik. Begge sovnet, og når han andre våknet byttet jeg bare plass på dem. Men la han som var mett alltid på den varme plassen i barnesengen, slik at han ikke våknet så lett. Det som er viktig er å finne løsninger som du syntes er lettest. Når man har tvillinger må man tenke litt slik ellers blir man helt utslitt.( noe man blir til tider.. Ellers er kokt vann og termos en smart ide! Vippestoler ett must Og samkjøring på dagen! Masse lykke til
HH72 Skrevet 19. mai 2012 Forfatter #10 Skrevet 19. mai 2012 Tusen takk for mange gode tips! :-) Tenkte ikke på at det var 17.mai da jeg la ut spørsmålet(litt i min egen verden for tida...), men jammen fikk jeg ikke masse svar likevel. He he:-)
marsve Skrevet 19. mai 2012 #11 Skrevet 19. mai 2012 Sterilisator er et must. Vi brukte dr.brown kolikkflasker.. hadde seks stk så måtte vaske et par ganger i døgnet. Sparer deg en del tid å ha nok til alle døgnets måltider tror jeg.. Kjøpte ferdigblandet nan når vi skulle bort, og hadde alltid ståendes noen i huset, kjekt å bruke når ting må gå innmari fort Ellers hadde vi vannkoker ståendes med kokt vann som vi bare varmet opp til passe temperatur. Ellers er jeg en tilhenger av samkjøring når det gjelder alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå