Gå til innhold

Ser at flere mener at det er bare å ta seg sammen om man er syk.


Mamma`n til Will& Ailo

Anbefalte innlegg

Kommer jo ann på hva slags syk man er det.

 

Forkjøla mannfolk kan fint ta seg sammen :-P

 

Selv har jeg vært alene med ungene med 40 i feber og på pencilin, utrolig hva man klarer når man må. Hadde ikke gjort det frivillig for å si det sånn, men det er mulig å ta seg sammen for en dag.

 

Men er noe ganske annet når man er kronisk syk og det ikke er over om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrev nettopp et innlegg nå om at min søster ikke forstår mine diagnoser, og jeg tenker hun er en av dem som tror at det bare er å ta seg sammen....

 

Fatter ikke at der finnes mennesker som tror det er så enkelt! Hvorfor søren springer de selv da til legen bare pga feber hos barna???? De trenger vel bare å fortelle barna at de er friske, så blir de det, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten depresjon er heller ikke en "godkjent" sykdom, og har fått beskjed flere ganger om å ta meg sammen. Det er desidert det verste noen kan si til meg!

Jeg prøver hver dag å ta meg sammen, jeg. Men det funker liksom ikke alltid. Har som regel gode dager, så da merkes det liksom ikke. Men har jeg en dårlig periode, er det liksom min egen feil. Noe jeg selv gjør feil, tenker feil eller noe.

Så lenge man gjør så godt man kan, så kan ikke andre forlange mer.

 

Har også hatt mild depresjon på grunn av vanskelige tanker, og fikk beskjed fra ung uerfaren fastlege at: "men du må bare slutte å tenke disse tankene, så blir du frisk" Jadda jadda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den tråden det ble referert til må jeg si at jeg er til dels enig i en del av de kommentarene noen sikkert mener er usmaklige.... Har ingen problemer med å forstå at noen er syke og faktisk trenger hjelp fra Nav. Men selv om man går på nav med "gyldig grunn", synes jeg de må være lov å tenke litt lenger enn nesa rekker. Som for eksempel å kjøpe inn medisiner før du bare har en pille igjen. Og uansett hvor lite penger man har, så burde man sørge for å alltid ha noen få kronet på konto i tilfelle det skulle skje som skjedde her, at en feil gjorde at pengene blir noen dager forsinket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at det er bare å "ta seg sammen" hvis man er syk, det sier vel seg selv? Det er heller ikke slik jeg oppfattet det i tråden det blir referert til, heller. Det var vel heller hennes egne holdninger og at hun ikke tok noe ansvar selv for f.eks. medisininnkjøp, å forsøke å finne alternative løsninger på problemet etc.

 

Men det man KAN gjøre noe med, er sine egne holdninger. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men det er nok noen som bruker veldig mye krefter på å synes synd på seg selv og klage i stedet for å forsøke å bruke kreftene på mer konstruktive ting, enten det er barna, fritid, jobbe litt eller hva det nå måtte være man trenger et minimum av overskudd til.

 

Man blir kanskje ikke frisk av "positive tankar", men man kan kanskje få et litt lettere liv. Det er ikke uten grunn at noen pasienter med kroniske ryggsmerter blir sendt på kurs for å takle smertene sine, leve med dem - når det ikke er annet å gjøre (medisiner, operasjoner) som ikke allerede er prøvd ut. å gjøre det beste man kan ut fra det utgangspunktet man har. Da snakker jeg ikke nødvendigvis om å gå ut i arbeid igjen, det er ikke alle som klarer det, men å få det litt bedre i dagliglivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...