Gå til innhold

Når det gjelder abort etter 22 uke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga tidligere født barn med alvorlig hjertefeil, blir jeg tett fulgt opp i dette svangerskapet.

Den siste, og største, screeningen av fosteret skal jeg ha når jeg er i uke 22+2. Da har jeg fått forståelse av at hvis dette barnet har samme hjertefeil, som er uforenelig med liv, kan jeg få abort.

Dette er noe jeg hadde tenkt å takke ja til, både pga at jeg har svært tunge svangerskap og pga å spare de barna vi har for enda en sorg ved å begrave et søsken til.

Men nå sier Statsministeren i Stortinget at all abort etter uke 22 er ulovlig? Betyr det etter fullgåtte 22 uker, eller betyr det påbegynt 22 uke?

Jeg kjenner angsten holder på å ta overhånd her. Jeg makter ikke bære frem et barn til, for så å begrave det rett etter fødselen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er fullgåtte 22 eller 23 uker desverre, men hvis du er usikker, kan ikke du be om å få den en uke tidligere?

De kan jo ikke gi deg muligheten til å velge abort hvis det er ulovlig?

Skrevet

Vanligvis, sånn utenom bim så er man i uke 22 til uke 22 er ferdig, man er ikke i uke 23 når man er i uke 22+dager. Så da får du nok abort frem til du er 23+0.

Skrevet

Abort vil bli innvilget etter uke 22 hvis tilstanden til barnet ikke er forenlig med liv.

Skrevet

Vet ikke om det er fullgåtte 22 eller 23 uker desverre, men hvis du er usikker, kan ikke du be om å få den en uke tidligere?

De kan jo ikke gi deg muligheten til å velge abort hvis det er ulovlig?

Jeg skal til neste ul nå 21 mai (i uke 19) og skal spør da, men ble veldig usikker her. Skulle ikke tro at de kunne tilby meg noe som er ulovlig nei... For selv om det blir presisert nå, så har jo den loven vært gjeldende en stund?

Huff, enda en ting å bekymre seg over... Troen på at jeg får et friskt barn som kan leve opp svinger fra dag til dag...

Takk for svar

HI

Skrevet

Det snakkes vel her om et forbud mot abort av LEVEDYKTIGE fostre. Hvis barnet ditt ikke er levedyktig vil det altså ikke gjelde deg.

Krysser fingrene for at barnet i magen din er frisk! :) Lykke til.

Skrevet

men etter uke 22 uker, og det ikkje er noe "liv" så får man ta abort.. ikkje tenk på dette... forhåpentligvis er alt i skjønneste orden med babyen.. men dette har med friske velskapte barn man ikkje får lov å ta bort...

Skrevet

Den praksisen som er oppe til debatt nå gjelder aborter på levedyktige foster. Bærer du på et barn som ikke er levedyktig, kan du fortsatt få abort utover 22 uke.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for at dere tok dere tid til å svare. Jeg mistet litt kontrollen her - blir litt urasjonell avogtil :)

Dere er gode å ha - og jeg tror stort sett at det går bra denne gangen. Men noen ganger kommer de vonde tankene...

Takk igjen!

HI

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Huff, forferderlig situasjon dere er i HI :( Siden du har fått svarene du trenger, så vil jeg bare ønske deg lykke til <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...