Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Huff, flaut men sent ute, og må vaske skjorta nå! Ble litt fram og tilbake før jeg bestemte meg for bunad i år. Jeg har et finprogram på maskinen som er veldig kort - 15 min, kan jeg bruke det? Det er såvidt det er sentrifugering på det, klærne er passe bløte når jeg tar de ut. Kan jeg sentrifugere litt mer etterpå? Har ikke vaskepose som er stor nok for skjorta, kan jeg bruke et hvitt putevar? Talentløst å starte så sent? Jadda, vet!
Gjest Heartbroken Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 Jeg vasker skjorten min på finvask 30 grader med lett senterfugering. Bruker ikke vaskepose eller putevar - det går så fint atte Du har jo goood tid Om du vasker den nå, blir den akkurat passe tørr (altså litt fuktig) til kvelden og du kan styke den da. Jeg har nettopp strøket min, så nå henger den så fin og hvit på skapet:)
Gjest Siklerotte Skrevet 16. mai 2012 #3 Skrevet 16. mai 2012 Vanligvis sender jeg inn til vaskeri for å ikke gjøre noe feil, men et år var det glemt og da ble skjorten vasket på 30 grader på finvask, det gikk veldig fint. Kjøpte forresten en spesialsåpe på husfliden som var ment for bunadvask, for jeg ble frarådet å bruke noe annet. Putevar går nok fint.
Gjest Heartbroken Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 Jeg tror det er mange unødvendige "rykter" som går når det gjelder hvor nøye og forsiktig man skal være med linskjorter. Min skjorte er 30 år og har kun blitt vasket i vanlig vaskemaskin med vanlig pulver (og skyllemiddel), strøket på vanlig måte (hvorfor har den rykte på seg å være så vanskelig å stryke?? Det har jeg aldri skjønt), og den er like fin som min datters helt nye skjorte. Lin er jo et sterkt materiale som tydeligvis tåler en del
Gjest Siklerotte Skrevet 16. mai 2012 #5 Skrevet 16. mai 2012 Helt sikkert, min er eldre enn din, faktisk, og den er like fin som en ny en. Men det er like greit å sende den inn til vask, så slipper man det selv, og det går sikkert like fint med vanlig vaskemiddel, men jeg kjøper alt jeg blir prakket på, og jeg skulle fjerne en liten flekk, og det tok middelet. Selv om Neutral sikkert hadde gjort det samme.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #6 Skrevet 16. mai 2012 Takk for svar! Jeg skal sette på en maskin nå Har en mor som begynte å stresse om bunadsskjorta allerede for en uke siden. "- Nå må du vaske den slik at alt blir ferdig til 17 mai" så har selvfølgelig hatt dårlig samvittighet siden.. HI
Himmel og hav Skrevet 16. mai 2012 #7 Skrevet 16. mai 2012 Jeg håndvasker alltid min linskjorte. Den er brodert, så jeg tar ingen sjanser med broderiene. Det aller viktigste er å få skylt den godt nok slik at den ikke blir gul. Jeg skyller i 8-10 vann og drypptørker. Om du håndvaker den nå og henger den opp, så er den tørr til i ettermiddag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå