Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Jeg har fått påvist kroniske søvnproblemer såpass alvorlige at jeg må gå på medisiner resten av livet... Jeg faller aldri i dyp søvn og jeg sliter veldig med å sovne. I perioder som nå er det et helvete og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, trenger gode råd... Jeg går på Vallergan og Imovane fast hver kveld som gjør at jeg sover som et normalt menneske, men i perioder hjelper ikke dette heller. De siste 4 døgnene har jeg ikke sovnet før kl 5 på morgenen, jeg holder på å bli gal!! Har andre kroniske diagnoser også som gir meg smerter i kroppen og dette søvnproblemet gjør alt mye verre... Har prøvd antidepressiver tidligere for å sove, men siden jeg ikke er depressiv så funket ikke disse, jeg la bare på meg 20 kilo som jeg nå ikke klarer å bli kvitt... Noen gode råd?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Du kan jo prøve akupunktur - det kan hjelpe mange! Men du bør gå til noen med erfaring med det med søvn, for kinesisk medisin skiller mello ulike årsaker til søvnproblemer og ikke alle er like lette å finne ut av. F.eks. er det ikke uvanlig at damer med store mensblødninger eller som har mistet store mengder blod under fødsel kan få større søvnproblemer senere. De skiller også mellom problemer med å få sove, våkne opp i løpet av natten og våkne til samme tider hver natt. Mye annet de skiller mellom også, dette er bare eksempler. Det er verdt et forsøk, men beregn minst 5 behandlinger. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Gå å få ny vurdering hos lege? Imovane er vanedannede tabl og virkningen blir dårligere jo lenger du går på de.. Jeg gikk på imovane før for innsovningsvansker og jeg endte opp med å ta fler og fler for å bli trøtt og i tillegg fikk jeg store hukommelsestap pga de.. Jeg hadde bedt om en ny vurdering og andre medikamenter. kan også anbefale meditasjon som en god avslappningsteknikk
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Meditasjon er prøvd med ingen virkning desverre. Akupunktur og hypnose står på listen over ting som skal prøves Imovane er vanedannende ja, men overlegen på Haukland sa at det var det valget jeg hadde desverre for hvis ikke jeg får søvn så kommer jeg til å dø av det... Så alvorlig er dette for meg. Jeg rullerer på diverse sovemedisiner, så jeg rekker ikke bli avhengig av en medisin før jeg går over på en ny. Burde skrevet det først HI
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Høres merkelig ut at du sier du må gå på medisiner resten av livet, i alle fall Vallergan og Imovane. Man kan ikke vite hvordan det med søvn utvikler seg, det kan plutselig snu. Nå vet jeg akkurat hvordan du har det, for jeg har samme diagnose selv, og jeg har forsøkt mange andre medikamenter også. Tror jeg har hatt best utbytte av Nozinan, men disse sløver deg også på dagtid. Så det blir en vurdering av om det er best å være sløvet pga medisiner på dagen eller trøtt og sliten på grunn av søvnmangel. Nå er jeg gravid og tar ingen sovemedisiner, sover ikke noe særlig heller for problemet er det samme. Men jeg er faktisk bedre uten medsiner, for er ikke sløv på samme måte.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Har førsøkt hypnose, men det hadde ingen effekt for meg. #5
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Det var legen som gav meg denne tilbakemeldingen, men det betyr ikke at jeg har gitt opp et liv uten medisiner Desverre har jeg tilleggsdiagnoser som gjør søvnproblemene verre så sliter veldig med å finne en fin balanse på ting... Jeg går som sagt ikke kun på Vallergan og Imovane, jeg rullerer på medisiner, men det er de jeg går på nå. Står i svaret mitt i stad Problemet er at selv om jeg går på medisiner så kommer jeg inn i perioder hvor jeg ikke får sove uansett hva jeg gjør og det er i disse periodene jeg blir rådvill. På medisiner blir jeg på samme måte som mennesker som ikke trenger medisiner for å sove, og jeg kommer også inn i perioder hvor søvnen er verre, akkurat som alle andre...
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 Det skal også sies at dette er noe jeg har hatt hele livet, ikke bare i perioder eller de senere årene... Ser du nevner Nozinan og dette går under antidepressiver, noe som har vært forsøkt og noe jeg ikke ønsker å gå på da jeg reagerer med stor vektøkning. Hangover får man av Vallergan også så det er jeg vant med.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #9 Skrevet 16. mai 2012 Nozinan er ikke antidepressiva, men et antipsykotikum. Jeg har også slitt med vekta i forhold til en del medisiner, men Nozinan hadde ikke denne bivirkningen på meg. Gikk faktisk ikke opp noen ting når jeg gikk på den. Hva går du på i de periodene du ikke går på Vallergan og Imovane? #5
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 16. mai 2012 #10 Skrevet 16. mai 2012 De siste jeg har gått på er Sarotex og Tolvon (ikke samtidig), men skal over på nye nå siden Sarotex ikke fungerte og Tolvon fungerer den første uka bare. Begge disse har også gjort at jeg har gått opp i vekt. Jeg går 3 mnd på hver medisin før jeg rullerer. Stilnoct er også en medisin jeg bruker ved jevne mellomrom.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #11 Skrevet 16. mai 2012 Sarotex gjorde ikke noe for søvnen for meg heller, og Tolvon har også liten effekt. Stilnoct har jo samme effekt som Imovane, men har et annet virkestoff. Sikkert lurt å bytte på de så du ikke venner deg helt til noen av dem. Men har du vurdert terapi i stedet? Jeg har hatt søvnproblemer i mange år. De har forsøkt alt av medisiner (alt du nevner + mye mer) uten spesielt god effekt. Jeg opplevde at søvnen ble bedre da jeg fikk god terapi, ikke for søvnen i seg selv, men for en annen sykdom. Søvnen er gjerne en indikator på noe annet som foregår i kroppen.. #5
Nithuviel Skrevet 16. mai 2012 #12 Skrevet 16. mai 2012 Be om henvisning til søvnspesialist? Hvis du bor i Trondheimsområdet er det en veldig flink fyr (en av Norges fremste faktisk) som heter Håvard Kallestad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå