anonym91 Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 tenkte og kjøpe beltestol til jenta på 4 nå i nermeste fremtid.. og kjøpe baby sete til babyen.. har kjøpt ny bil og fant ut at den har ikkje isofix :/ typisk noen som har erfaringer med seter ? babysete til nr 1 var eg fornøyd med men det er sikkert ikkje på topp listene lenger.. og bilstoler har eg aldri hatt i bruk.. babyen sin må ha base.. tips ?
Squirrel79 Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 Jeg er veldig fornøyd med Britax sine bilstoler. Der er det flere babystoler som kan brukes med base. Basen kan enten festes med isofix eller 3-punkts belte i bilen. Britax babysafe plus II SHR er super. Enkelt å justere stroppene og stolen har fått best i test. https://www.flust.no/barn-og-baby/bilstol/britax/britax-baby-safe-plus-ii-shr/ Når det gjelder stol til 4-åring så har vi denne til mini: https://www.flust.no/barn-og-baby/bilstol/britax/britax-evolva-1-2-3-plus-bilsete/ Men jeg tror denne også er bra, da den tar litt mindre plass men det skorter ikke på sikkerheten: https://www.flust.no/barn-og-baby/bilstol/britax/britax-kid-plus-bilsete/ Det jeg liker med Britax stolene er at de er enkle å montere, og nakkestøtten er super, både sikkerhetsmessig og sovemessig.
anonym91 Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2012 likte veldig godt at det er 5 punkts belte i det store sete.. passer det lenge ? sto 36 kg men ikkje alltid det stemmer me str.. synnest det er tiligt med 3 punkts så har utsatt dette sete bytte en stund.. baby sete såg veldi greit ut..
Squirrel79 Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 Hei. Ja det store setet kan brukes fra 9 kilo til 36 kilo, eller til barnet er 140 cm tror jeg det er. Hva enn som kommer først. Når 5-punkts selen er i, så kan ikke ryggen forlenges så veldig mye, men når du tar ut 5-punkts selen kan hodestøtten forlenges veldig langt, så det passer veldig lenge. Mini hos oss er 3 år og 15-16 kilo. Vi har så vidt begynt å bruke det som nummer 2 sete, da vi fortsatt har Besafe Izi combi bakovervendt i vår bil. Jeg valgte å ta av 5-punkts selen da det nå har blitt forsket på at etter barna er 15 kilo så er det tryggere å bruke 3-punkts sele enn 5-punkts forovervendt. Dette fordi kroppen blir veldig fastspent i en 5-punkts sele og hodet tar støyten om man kræsjer. Om du har 3-punkts sele så vil det ikke være like stort press på hodet til barnet, da vil kroppen ta mer av støyten. Hvis du skjønte den. Uansett skal 5-punkts selen tas av når barnet er 18 kilo eller mer. Men setet er godkjent forovervendt med 5-punkts sele fra 9 kilo. 3-punkts selen ligger veldig fint over skuldra til barnet når hodestøtten er justert riktig.
*Kengumamma* Skrevet 16. mai 2012 #5 Skrevet 16. mai 2012 Har ikke bilen isofix? Alle biler fra 2006 har isofix som standard. Og min toyota fra 2002 har faktisk isofix. Hadde gått for hts besafe isiGo til babyen i allefall. Det kan brukes både med og uten isofixbase, og er best i test uten isofixbase. Besafe har også en veldig bra beltestol. Den eneste som "vris" vekk/roterer sidelengs ved en sidekollisjon.
anonym91 Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 16. mai 2012 min bil er og fra 2002 og, trodde alle fra 2000 hadde isofix eg så spørte ikkje en gang om det når eg kjøpte den typisk men har hørt noen snakke om at det går an og få isofix etter montert på merke verksted.. men er det verdt det ? får google litt og se va eg finner ut
Squirrel79 Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 Vi har Ford Focus fra 1999, og den har ikke isofix. Om man vil ha base så funker beltebasene også veldig bra. Til mini hadde vi Maxi Cosi babysete, og var fornøyd med det. Men vet at både Britax og andre merker har kommet med bedre stoler siden.
Helladussen Skrevet 30. mai 2012 #8 Skrevet 30. mai 2012 Sjekk denne oversikten. Her finner du de beste setene, både med og uten isofix: http://www.barnetest.no/dette-er-de-beste-barnesetene/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå