Gå til innhold

Streik blandt bhg og skoleansatte - hvor sannsynlig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått lapp både på skole og i bhg at det kan bli streik, men hvor sannsynlig er dette ?

Er det mye de har å forhandle om denne gangen ?

Det er jo ikke mer enn et par år siden de streiket, og skapte kaos. Regner med det samme skjer igjen.

Joda, visst mener jeg at både lærere og førskolelærere skal ha betalt for jobben de gjør - men jeg synes streik er et utrolig utdatert middel for å nå frem på. Det må da gå an å forhandle på annet vis.

(det mener jeg om alle som streiker, uavhengig av bransje)

Nå blir jeg sikkert lynsjet her inne, btw. Det er jo ikke lov å mene noe sånt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hørt om noen streik. Er det over hele landet?

Skrevet

Vet ikke. Dette er i Bergen.

HI

Skrevet

Klart det er lov å mene det du mener, men da er jeg interessert i å vite hva slags måte du foreslår de skal bruke, for å oppnå ønsket resultat på.

Forhandle, som i spørre fint?

Pretty please with sugar on top?

Skrevet

Ikke hørt noe om streik i Akershus.

Skrevet

Man bruker jo streik når forhandlinger ikke fører frem. Det er ikke førstevalg for noen, og personlig tar jeg heller en dag i jobb enn som streikevakt isolert sett.

Skrevet

Vel. Vi har jo overhodet ikke noe annet "våpen" å bruke, da, enn streik...

Vi vil jo gjerne ha betalt for jobben vi gjør, vi også, vi som jobber i skoler og barnehager.

Meklingsfristen går ut 23. mai, så da får vi evt. vite mer etter den datoen.

Skrevet

har ikkje hørt noen ting om det ? men når det var skole streik for noen år tilbake var det kun noen utvalgte skoler.. kansje likt med barnehager ?

Skrevet

Jeg har heller ikke hørt noe om dette. Hverken fra skole eller barnehage. hmm..

Skrevet

Streik er ut.

Og før man velger utdannelse, så vet man hva lønnsnivået er. Da nytter det ikke å hyle i ettertid om at man er underbetalt og vil ha like mye som ingeniørene f eks.

Hvorfor valgte du ikke å bli ingeniør da, er mitt spørsmål ?

Det gjelder ikke bare lærer/førskolelærere, men alle bransjer. Om ingen søkte seg til politihøgskolen f eks, pga lønna - så hadde det løst seg selv. Staten hadde vært nødt å gjøre noe.

Men det er jo flust med søkere til politi, førskole og sykepleierutdanningen bare for å nevne noe. Hvorfor det, om dere er så j... misfornøyd med lønna ?

Skrevet

HI her.,

Vår skole og bhg ble rammet sist, og vi har fått lapp nå i år igjen. Dersom det kun er utvalgte som evt skal streike, så bør de nå ihvertfall sørge for å bytte på det.

Skrevet

Streik er ut.

Og før man velger utdannelse, så vet man hva lønnsnivået er. Da nytter det ikke å hyle i ettertid om at man er underbetalt og vil ha like mye som ingeniørene f eks.

Det gjelder ikke bare lærer/førskolelærere, men alle bransjer. Om ingen søkte seg til politihøgskolen f eks, pga lønna - så hadde det løst seg selv. Staten hadde vært nødt å gjøre noe.

Men det er jo flust med søkere til politi, førskole og sykepleierutdanningen bare for å nevne noe. Hvorfor det, om dere er så j... misfornøyd med lønna ?

Det kommer til å mangle 18.000 lærere om 8 år, skrev vg her om dagen. Hvorfor det, tror du?

Skrevet

Streik er ut.

Så du mener at lønnsforhandlinger burde vært avskaffet. Spennende tanke...ingen får økt lønn i noen yrker, men boligpriser, mat, bensin etc. øker. Jaja, satser på at du ikke er politiker!

Skrevet

Streik er ut.

Det kommer til å mangle 18.000 lærere om 8 år, skrev vg her om dagen. Hvorfor det, tror du?

lærer utdanninga er lang og med dårlig lønn.. men takk og låv for at noen gidder.. så vi kan sende barna våre på skule og evt utdanne oss selv mer.. synnest godt di kan ha høyere lønn..

ikkje er det noen super jobb uten om ferie ordningene heller..

Skrevet

Hvilke andre virkemidler enn streik mener du har effekt. Det er vel siste utvei. Unngikk streik fra nå mandag med et nødskrik. Begge parter strakk seg relativt langt. Trusselen om streik gjorde at arb.giver siden strakk seg langt, det samme med motparten.

Skrevet

Streik er ut.

Det stemmer ikke. Det er stor mangel på førskolelærere og en vannvittig lærermangel venter om noen år. Det betyr ikke at disse gruppene får et lønnsløft, til det er for mange i offentlig sektor og det blir for dyrt slik prinsippet om tilbud og etterspørsel fungerer ikke da. Mange steder får en dispensasjon fra pedagogkravet over en lav sko så det er vel en mer nærliggende løsning.

Skrevet

Streik er ut.

Men alle kan jo ikke være ingeniører heller da. Hva skulle du og andre gjort med barna hvis ingen gadd å jobbe i barnehage eller skole?

Jeg jobber i barnehage fordi jeg vil jobbe med mennesker, og desverre så er de fleste yrkene som har med omsorg og gjøre, veldig dårlig betalt. Men det betyr ikke at jeg ikke ønsker å ha en anstendig lønn og vil kjempe for det.

Skrevet

Og hva skal man gjøre når forhandlinger ikke fører frem? Bare godta? Streik er et lovlig, og av og til nødvendig, virkemiddel i lønnsforhandlinger.

Ja, mange søker lærerutdanninga, men hva nytter det når en stor prosentdel av disse ikke oppfyller karakterkravet for å komme inn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...