Gå til innhold

Ang arbeidsavklaringspenger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på min egen situasjon når jeg leste det andre innlegget om aap, og vet at dere damer her inne vet mye om det meste ;)

Jeg har kun 1 helg i måneden som jeg jobber fast, utenom dette jobber jeg som vikar.. (alt fra 0 til 5 dager i uka).. Nå har jeg blitt delvis sykmeldt og skal kun jobbe 2-3 dager i måneden.. får da selvfølgelig ikke lønn for mer enn de dagene som jeg har fast og har nå mistet muligheten til å tjene mer penger.

I tillegg til dette har jeg blitt rådet av legen min til å finne en annen jobb.

Og da lurer jeg på, har jeg noe rett på arbeidsavklaringspenger i denne situasjonen, evnt på sikt?

Jeg synes det er kjempekjipt at jeg ikke får jobbet ekstra, da jeg virkelig trenger pengene og har litt småangst for at jeg ikke skal finne meg en annen jobb med det første (lite som er ledig her jeg bor).

Hva må til for at man får aap? Har prøvd å lese om det, men ble ikke så mye klokere ;)

Og nei, jeg er IKKE en av de som VIL leve på NAV, men ser at ting kan bli håpløse en stund framover om jeg ikke blir friskmeldt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang sykepenger så skal du ha sykepengegrunnlag for det du faktisk har jobbet før du ble sykemeldt. Så har du de siste mnd jobbet 70% så skal du ha syke penger for det.

Skrevet

Jeg får vel ikke det når jeg kun har jobbet som tilkallingsvikar.

Skrevet

Lever lønsslippene for de siste mnd til NAV så ser de at du har hatt høyere inntekt enn bare hver 4 helg.

Så har du gjennomsnittlig hatt ubetalt 10 000 pr mnd de siste mnd er det det som er sykepengegrunnlaget ditt. Men dette skal arbeidsgiver egentlig melde inn, for å være helt sikker kan du levere inn lønnsslippene til NSV selv.

Skrevet

Sykepengegrunnlaget ditt er hva du faktisk har tjent, det spiller ingen rolle at du bare er tilkallingsvikar. Nav må vite hva gjennomsnittslønnen din har vært også får du det i sykepenger. De skal ta det grunnlaget som lønner seg for seg, gå på nav og lever lønnslipper for de siste 6 mnd (minst) og be de regne ut gjennomsnittet. Dette skulle faktisk arbeidsgiveren din har gjort for deg, veldig dårlig at de ikke har gjort det.

Er selv arbeidsgiver og når nav spør etter inntektsgrunnlaget oppgir jeg hva arbeidstakeren har hatt i gjennomsnittslønn (mye ekstravakter i min jobb også).

Aap kan du søke om når du har vært sykemeldt et år og mister sykepengerettighetene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...