Serepta Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Har kjøpt et par støvler for kort tid siden, som sprakk i den ene skjøten etter 3-4 gangers bruk. De ser nye ut ellers, og både prislapp og strekkode sitter enda på inni skaftet. Jeg har ikke tatt vare på kvittering, siden dette er en bruksting som ikke koster så mange hundrelappene. Det er jo ikke akkurat noen garanti på sånt. Gikk tilbake til butikken med dem, og forklarte problemet. Hun scannet dem inn, og fortalte av de ikke hadde den fargen og størrelsen i hele byen, og ikke kunne skaffe det heller. Jeg ble tilbudt en tilgodelapp, noe jeg ikke vil ha siden jeg må finne et par tilsvarende støvler et annet sted, og ikke trenger noe annet på den butikken. Pengene tilbake var kun mulig dersom jeg hadde kvittering, noe jeg ikke har. Det endte med at jeg tok med støvlene hjem igjen, med beskjed om å finne en bankutskrift. Problemet er at jeg muligens betalte disse støvlene kontant, og da er jeg like langt. Har jeg rett på noe i denne sammenhengen ? De vedgikk at det var en soleklar fabrikasjonsfeil fra deres side.
Benni81 Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Butikken har rett til å kreve kvittering dersom du skal ha pengene tilbake. Så lenge de tilbyr deg en tilgodelapp har de sitt på det reine. Kanskje du kan finne noen andre sko der i stedet for støvlene. Og en tilgodelapp pleier å vare i et år, så du kan jo bare vente til neste gang du trenger sko og se om de har noe da..
Musemorbr / Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Du har ikke rett på noe. De har ikke lov til noe annet enn de allerede har tilbydt deg. Jeg mener at du burde ta den tilgodelappen. Men om du har kontoutskrift har du så klart rett til å få penger igjen.
Serepta Skrevet 15. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2012 Jeg skjønner det om jeg skulle ha byttet en vare av andre grunner. Men når varen har åpenbare feil, og de ikke kan skaffe ny / tilsvarende vare - da mener jeg de bør gi meg pengene tilbake. Jeg ville jo helst hatt nye støvler, som var make. Tilgodelapp er greit, men da må jeg bruke enda flere penger , fordi jeg må et annet sted å kjøpe støvler nå. Det var ikke planen.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Har kjøpt et par støvler for kort tid siden, som sprakk i den ene skjøten etter 3-4 gangers bruk. De ser nye ut ellers, og både prislapp og strekkode sitter enda på inni skaftet. Jeg har ikke tatt vare på kvittering, siden dette er en bruksting som ikke koster så mange hundrelappene. Det er jo ikke akkurat noen garanti på sånt. Gikk tilbake til butikken med dem, og forklarte problemet. Hun scannet dem inn, og fortalte av de ikke hadde den fargen og størrelsen i hele byen, og ikke kunne skaffe det heller. Jeg ble tilbudt en tilgodelapp, noe jeg ikke vil ha siden jeg må finne et par tilsvarende støvler et annet sted, og ikke trenger noe annet på den butikken. Pengene tilbake var kun mulig dersom jeg hadde kvittering, noe jeg ikke har. Det endte med at jeg tok med støvlene hjem igjen, med beskjed om å finne en bankutskrift. Problemet er at jeg muligens betalte disse støvlene kontant, og da er jeg like langt. Har jeg rett på noe i denne sammenhengen ? De vedgikk at det var en soleklar fabrikasjonsfeil fra deres side. Tror ikke du har rett på noe, nei. Jeg ville tatt imot tilgodelappen. Hadde jeg stått i kassa den dagen ville jeg gjort det samme. Syns det vr et greit tilbud til deg siden du ikke hadde kvittering.
Serepta Skrevet 15. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2012 Men ER det virkelig meningen at man skal ta vare på kvittering på absulutt alt man kjøper ? Gjør alle dere det ? Store ting ja, men en forbruksvare som man forventer skal fungere - som støvler ? Det er jo ingen tvil om at den er kjøpt der for å si det sånn, siden merkelappen er på. Jeg jobber selv i en servicebedrift, og vi er veldig runde på slikt fordi vi tror det lønner seg å yte god service - men jeg skjønner jo at regler er regler. Idiotiske dog.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Du har i utgangspunktet kun rett på at feilen på varen blir rettet på. Så når de tilbyr tilgodeseddel så har de gjort mer enn hva man kan kreve med loven i hånd og pengene tilbake er det svært sjelden at man får og det er en stor ekstraservice fra butikken sin side.
Serepta Skrevet 15. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 15. mai 2012 De tilbød ikke å reparere varen i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 Ja jeg tar vare på det meste av kviteringer en stund. På billige klær til 50 kr gjør jeg det ikke, men da går jeg ikke tilbake til butikken om plagget går opp i sømmene heller, men reparerer det selv.
lille sprelle Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 Ja, man må ta vare på kvitteringer for å få noe tilbake. Jeg ble for en tid tilbake nesten "ledd ut" på forumet fordi jeg gjør det og holder på å bli sprø av de lange kassalappene. Setter dem pyntelig inn i ringperm. MEN jeg kan fortelle at jeg stadig går tilbake til butikker med klær som vrir seg i vask, gummistøvler som sprekker og annet som burde være helt unødvendig (slurv fra de som produserer). Får igjen pengene om det er nesten nytt. Er det mer enn 1 år gammelt har jeg ofte fått tilgodelapp. Det har jeg ikke kranglet på så lenge det er en romslig frist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå