Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Da sliter jeg! ser flere på fb er forbanna pga dem ikke har fått kjøpt brød i dag :/
Gjest Ziva Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Det er fordi noen har hamstret brød. Kommer nytt brød i butikken i morgen, eller så finnes det halvstekte brød, rundstykker, baguetter osv og frossent.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Ja når det står i avisa at det muligens kan bli noen dager med lite brød så går en del av den norske befolkningen gal og hamstrer. Var i butikken i en butikk i 11 tiden idag og det var 3 stykker der som klarte å ta med seg alt av brød butikken hadde, vanlige brød og slike halvstekte brød. Fulle handlevogner med brød. Og siden jeg overhørte samtalen kan jeg si det var privatpersoner som var redd for at de skulle gå tom. Var i en annen butikk en stund senere der var det heller ikke et brød og dette var en stor butikk som har et enormt utvalg i brød. Min søster var i en tredje butikk i byen her og der var det tomt også. Må jo le litt hadde folk handlet normalt ville det sikkert ikke bli noe større problem. Her baker jeg brød selv og har et greit lager med mel så tviler på at jeg skal oppleve noe problemer med manko på brød.
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Haha, folk er så hysteriske! Hva skal man med alt det brødet uansett? Går da fint ann å kjøpe knekkebrød, f.eks Og det er ikke akkurat noe de har lite av i butikken fra før av. Men de hiver seg vel snart over det og
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Her inne kommer det ikke nye brød før i morgen, men kjenner jeg disse innbyggerne rett er de borte før butikkene har vært åpne i fem min. Kjøpte to poser med brød jeg kan bake selv fra møllerens, en pakke holder til to brød,så ingen brødkrise her i heimen
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Herlighet altså, det er da ikke mangel på brød i det hele tatt. Bøndene vil ikke kjøre ut mer mel sier de, men bakeren har mer mel på lager enn for en dag da. De intervjuet flere bakere på radio i dag og de hadde alle nok mel til å dekke etterspørselen etter brød i minst en måned til før det ville bli tomt for noen typer mel på lageret. Så det i dag jeg også, var en mann som handlet 10 brød. Om det virkelig skulle bli lite brød i butikken om noen uker sulter vi da ikke ihjel. Det er jo det at folk hamstrer som lager de ville tilstandene, ikke det at bøndene streiker. Bøndene sitter og ler nå, den lille trusselen og folk blir helt tussete...
gutt11spire12 Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Til og med her hvor svenskegrensa med svinesund og nordby som er oppe hele dagen,hver dag i uka, er 20 min unna, hamstra folk brød. Stod i butikken istad med det ene brødet jeg skulle ha for dagen, og måtte gi opp å få det skjært for folk foran meg hadde 8-10 brød de skulle kutte opp!!!!
Gjest Heartbroken Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 Jeg kjøper alltid 10-12 brød om gangen jeg :/ med fire nesten voksne som skal ha frokost og niste hver dag holder ikke et brød lenge altså. Men må si jeg følte en del skjeve blikk da jeg sto og skar opp min haug med brød i dag:) hadde lyst å opplyse om at jeg ikke hamstret altså
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 Jeg kjøper alltid 10-12 brød om gangen jeg :/ med fire nesten voksne som skal ha frokost og niste hver dag holder ikke et brød lenge altså. Men må si jeg følte en del skjeve blikk da jeg sto og skar opp min haug med brød i dag:) hadde lyst å opplyse om at jeg ikke hamstret altså Fryser du brødene da? eller blir de spist opp før de blir tørre? jeg hater tørre brød å kjøper nytt brød ca annen hver dag. en voksen og to barn under 7 år her i huset
Gjest Heartbroken Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 Jeg kjøper alltid 10-12 brød om gangen jeg :/ med fire nesten voksne som skal ha frokost og niste hver dag holder ikke et brød lenge altså. Men må si jeg følte en del skjeve blikk da jeg sto og skar opp min haug med brød i dag:) hadde lyst å opplyse om at jeg ikke hamstret altså Fryser du brødene da? eller blir de spist opp før de blir tørre? jeg hater tørre brød å kjøper nytt brød ca annen hver dag. en voksen og to barn under 7 år her i huset Vi fryser de:) det holder vel ca til en uke. Jeg gidder ikke handle hver dag
BellaSuz Skrevet 15. mai 2012 #11 Skrevet 15. mai 2012 Jeg jobber på to store bakeri og det vil ikke bli noen brødmangel på mange uker, da vi feks har et kriselager på mel for 3-6 uker:) Så lenge folk ikke får panikk og hamstrer så går dette heeelt fint!
Gjest Hercule Poirot Skrevet 15. mai 2012 #12 Skrevet 15. mai 2012 Brød har jeg i fryseren, for å kjøpe brød hver dag, det har jeg ikke mulighet til. Bake brød kan jeg også gjøre, og ikke dør vi av å spise knekkebrød et par dager heller, om det så skulle knipe. Opplegget er jo at bøndene ønsker å vise oss at vi trenger mat og at de trenger inntekt av maten de produserer og jobben de gjør. I dag er det sånn at bøndene nesten får mindre igjen for produktene sine enn det koster å produsere dem. Trist at vi som forbrukere ikke er villige til å betale såpass for maten vi spiser at bøndene kan leve av gårdene sine. For selv om mange bønder har greie inntekter, så er ikke det av gårdsdrift alene, de må ha jobber utenom gården for å overleve. Ekstremt mange bønder jobber dobbelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå