Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 er 35+6 Fikk vite i dag at barnet har plantet seg godt ned med rompa først. Snakket rask med en lege på føda, og han sa at jeg som 3 gangsfødende fint kan føde med rumpa først. Jeg vil ikke snu han. Men om noen har lest mine innlegg, så er dette meg som har fødselsangst og som er redd for bareseltiden/angst. Jeg har ønsket ks fra starten av, og håper faktisk dette blir en billett til ks.
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Hvorfor snu barnet? Er det i det hele tatt noen som gjør det lenger? jeg fødte i sete for snart 8 år siden og de hadde ikke praktisert det på lenge da.... Gjør visst dritvondt ja, og det er ingen garanti for at det virker.
OktoberGutt09<3MaiPie12 Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Jeg har også ei tuppe i seteleie. Hun kunne ikke snues, så her blir det setefødsel. Er 2 barnet, så dette skal gå fint i følge legene. Vi skal på vekstestimering i morgen. Føler jeg blir fulgt godt opp og tenker jeg er i gode hender:) Nå hadde jeg en helt normal første fødsel, uten hverken rifter eller komplikasjoner. Regner med du har vært igjennom noe, siden du har angst. Angst vet jeg hva er og det er absolutt noe man skal bli tatt på alvor med! Verdens værste følelse... ønsker deg alt vel og lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Sykehuset snakket om å prøve å snu.. jeg vet ikke. Angsten er helt j.. jeg bare gråter, gråt når jeg tok ul-lyd og han sa jeg fint kan føde. Jeg skal få ks om barnet er stort, eller om de tror barnet treng vakum. Har fra før født et barn med hode på 40 cm som de dro ut gjennom fødselskanalen. Hvordan foregår et setefødsel? Blir en klippet? Og nøyaktig hvordan snur de en baby? Barnet idag var akkurat på gjennomsnittet, hodet noe større en gjennomsnitt. Hi
Berta_78 Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Kjenner dessverre ikke det! Jeg fikk ks på Ullevål pga seteleie. Måtte selvfølgelig jobbe litt, men de var ganske vant til det. De ulike sykehusene har forskjellig praksis.. Snuing har de sluttet med på mange sykehus! Stå på ditt uansett hva du finner ut :-)
Musemora Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 Snuing er ikke så uvanlig å prøve på. Du får noe som virker muskelavslappende, de bruker ul for å kartlegge hvor navlestrengen er. I tillegg må du ha godt m fostervann ( normal mengde). Kjenner flere som har hatt setefødsel i komplikasjoner. Men her jeg jobber får alle planlagte setefødsler epidural. Da er du ferdig bedøvet hvis det skulle bli sectio -
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 I terorien skal du kunne velge selv om du vil føde vanlig eller ks når det er seteleie, men det varierer fra lege til lege. Jeg fikk bekjed på kontroll pga svangersakps forgiftning at jeg skulle bestemme meg innen neste kontroll 2 dager etter. Da jeg ble innlagt 2 dager etter fikk jeg vite neste dag av en annen lege at ks kom ikke på tale, jeg skulle settes igang. Ble ks til slutt da pga manglende pressrier. MEN ved seteleie er tersklen mye lavere for å ta ett ks, så får du ikke innvilget pga det, så syt og klag alt du makter og orker. Men prøv å få nye avtale/time med overlege og prøv på nytt å få innvilget, du burde jo stå sterkt når du har både fødsel angst og seteleie.
*Miss Flua* Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 Det er risiko ved snuing også, som f. Eks at navlestrengen snurrer seg rundt halsen på babyen. Vet ikke prosentdelen, men en kan ende med hasteks der og da pga det blandt annet. Så du kan jo også si at du ikke vil gå gjennom snuing pga risikoen det innebærer. Jeg skulle føde i sete, men endte i hastesnitt. Jeg fikk beskjed om at 50% av alle setefødsler ender i hastesnitt. Det kan du jo også nevne, at du ikke vil ende med hastesnitt, for hastesnitt er mer risiko enn planlagt snitt igjen! Litt kronglete skrevet dette ser jeg, men håper det ga deg noe du kan bruke. Masse lykke til, håper du får det som du ønsker!
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. mai 2012 #11 Skrevet 15. mai 2012 Når jeg fødte i sete var hvertall ikke ks et tema overhodet. De målte bekken og barn, og sa at det var problemfritt å føde i sete. De hadde som sagt ikke praktisert snuing på lange tider, så jeg måtte føde. Måtte ringe føden med en gang hvis vannet gikk (noe det gjorde) og jeg fikk epidural omtrent med en gang jeg kom inn. Hadde MASSE oppfølging under fødselen, så jeg følte meg overhodet ikke bekymret. Ble klipt ja, men det var ikke pga at barnet var i sete, det ble jeg når jeg fødte vanlig også. Mamma fødte meg i sete, uten bedøvelse (kom på ca 15 minutter) og hun revnet ikke, og ble heller ikke klipt. Så det er nok veldig individuelt. Masse lykke til, uansett utfall. Ut skal den hvertfall
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #12 Skrevet 15. mai 2012 Om du hører til på et av de få sykehusene som fremdeles praktiserer snuing kan du bare nekte det, at navlestrengen kommer rundt hodet er den minste av komplikasjonene som kan oppstå. Verre er det om morkaken løsner, du får en blødning e.l.. Jeg hadde aldri gått med på snuing. Men å føde i sete er ikke noe problem om du har stor nok plass, siden du er tredjegangs og de har tatt ul av barnet og sett at det ikke er veldig stort (man får ikke føde i sete om barnet er estimert over en viss str, på sykehuset her har de satt grensen på 4 kg). Husk av om det blir setefødsel vil du få epidural med en gang og både du og ungen vil bli godt passet på under hele fødselen.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #13 Skrevet 15. mai 2012 Her i Ålesund virker snuing som ingen problem.. Morkaken hadde begynt Å bli gammel sa fødselslegen som tok ul-lyden. At den var litt forkalket. Men det var normalt. Greit Å vite, for jeg fikk ingen informasjon bare to valg: Snuing eller føde med rumpa først. Jeg sa KS. Og fikk en god latter tilbake. Men da jeg fortalte om fødslene mine (begge forløst med vakum, den siste høy vakum, med et hode pÅ 40 cm + hand. plagerne mine i ettertiden og selv 5 År senere, og at jeg har nÅ fÅtt fødselsangst. Sa han at overlegen som jeg gÅr til, Tvinger INGEN til Å føde. SÅ det skal jeg husker om 14 dager nÅr jeg skal til henne. Hi
Lupinen Skrevet 15. mai 2012 #14 Skrevet 15. mai 2012 Interessant hvordan folk som ikke har fått snudd barnet sitt kan uttale seg om hvor vondt og farlig det er. Hos meg ble jenta snudd når jeg var i 39.uke, dette var ved sykehuset i Fredrikstad. Det er ikke fryktelig vondt. Selve snuingen tok rundt to minutter. Man følger med på ultralyd at alt skjer på riktig måte og barnet overvåkes med ctg. Jenta mi ble etter vendingen liggende i hodeleie frem til fødselen. To leger og en jordmor var tilstede under snuingen I følge sjefsjordmora var snuing normal prosedyre. I løpet av 25 år som jordmor hadde hun en eneste gang opplevd komplikasjoner. Man møter fastende i tilfelle det blir hastesnitt.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #15 Skrevet 15. mai 2012 Hadde dette vært 1 barn eller 2 barn, hadde jeg ikke vært redd, og stolt på legane. Men gjør ikke det denne gangen. Hi Men de snur baby med å trykke utenpå magen eller?
Lupinen Skrevet 15. mai 2012 #16 Skrevet 15. mai 2012 Hos meg tok legen tak under rumpa og rundt hodet ( så godt det lar seg gjøre utenpå en mage) og fysisk snudde barnet rundt. Jeg fikk valget mellom snuing eller setefødsel, keisersnitt var ikke et alternativ fra sykehusets side.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #17 Skrevet 15. mai 2012 Det hørtest ikke så dramatisk ut. Hi Men jeg må vel få ks. Det har sakt jeg skal på ks om barnet er stort, eller om de tror det ikke vil bli en "perfekt" fødsel.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #18 Skrevet 15. mai 2012 Det er riktig dom det sies her at de tar tak i babyen og snur den rundt. Man får muskelavslappende som er litt ubehagelig for hjerte bunker litt ekstra og man blir litt varm i kroppen. Det er to leger der, en snur og en bruker ul for å se at alt går bra. Så må man ligge til observasjon 20 min både før og etter med dingser på magen for å måle aktiviteten til fosteret. Jeg vil si at det er mer ubehagelig enn vondt. Jeg snudde min lille i stavanger i uke 37+, og hun ble født noen dager etter, to uker før termin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå