Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Har hørt at arbeidsgiver har lov til å si deg opp etter et år som sykemeldt. Og da går man over på aap. Hvor vanlig er det at arbeidsplassen sier deg opp? Har man ingen rettigheter?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Når man har brukt opp sykepenge året må man enten i jobb eller du mister jobben. Da må du og lege søke om aap.
Gjest Heartbroken Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Det er ingen automatikk i at man mister jobben etter et års sm, men loven åpner for at arb.giver kan si deg opp. De fleste arb.givere er dog så moralsk oppegående at de ikke sier opp mennesker midt i deres kamp for helsen og lar dem ta tiden de trenger for å bli friske (så sant det ikke er noe kronisk som sier at man ikke kan komme tilbake til jobben man har).
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Oppsigelsesvernet som sykemeldt er over når du har brukt opp sykepengeretten. Selv ble jeg kalt inn til et møte med personalkonsulenten som rett ut sa at " formålet med dette møtet er å presse deg til å si opp".
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Jeg kan godt tenke meg at jobben min sier meg opp. De er ikke veldig lojale. Men er det automatikk at jeg da går over på APP? I samråd med lege selvfølgelig. Eller kan jeg risikere å plutelig stå uten penger. Har to barn og forsørge. HI
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Jeg kan godt tenke meg at jobben min sier meg opp. De er ikke veldig lojale. Men er det automatikk at jeg da går over på APP? I samråd med lege selvfølgelig. Eller kan jeg risikere å plutelig stå uten penger. Har to barn og forsørge. HI Har snakket med NAV om det, men føler at jeg får så forskjellige svar. Livredd for å trå feil.... HI
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Det er ikke noe automatikk i å få aap. Det må søkes om og godkjennes. Men dagpenger er vel noe som du har rett på ved en oppsigelse?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 Det er ingen automatikk i at du får innvilget AAP. For å ha rett til AAP så må du være mer enn 50% yrkeshemmet når det gjelder ethvert yrke, og ikke bare den jobben du har nå. F. eks. En frisør som får eksem av hårfarge kan sykemeldes fra stillingen sin som frisør. Hun vil ikke ha rett til AAP, for det finnes mange jobber hun kan gjøre som hun ikke kommer borti hårfarge. Om hun derimot er sykemeldt pga leddgikt, så er det mer sannsynlig at hun får AAP fordi det vil hemme henne i enhver jobb hun forsøker seg i.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 Det er ingen automatikk i at du får innvilget AAP. For å ha rett til AAP så må du være mer enn 50% yrkeshemmet når det gjelder ethvert yrke, og ikke bare den jobben du har nå. F. eks. En frisør som får eksem av hårfarge kan sykemeldes fra stillingen sin som frisør. Hun vil ikke ha rett til AAP, for det finnes mange jobber hun kan gjøre som hun ikke kommer borti hårfarge. Om hun derimot er sykemeldt pga leddgikt, så er det mer sannsynlig at hun får AAP fordi det vil hemme henne i enhver jobb hun forsøker seg i. Mitt problem er da bekkenløsning. Og kan ikke fortsette i jobb sånn jeg er nå. Snart ett år siden fødsel. Har også søkt om APP, men ikke fått svar enda. Men har snakket med noen som sitter og tar i mot tlf på nav og de sier jeg må være sykemeldt et år. Det har jeg vært om 134 dager med tiden jeg var gravid.Er bare bekymret for om jobben sier meg opp og jeg ikke får innvilget APP. HI
2 hjertegull :) Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 Du kan søke om et års permisjon uten lønn fra jobben din. Har aldri hørt om at noen ikke har fått innvilget dette, selv om jeg ikke kan vite det. Det ser ikke pent ut å ha blitt oppsagt, så derfor vil nok mange arbeidsgivere gi muligheten til å si opp selv. Men har du derimot sagt opp selv, så får du karantene dersom du må gå på dagpenger hvis du ikke får innvilget aap.
lille sprelle Skrevet 15. mai 2012 #12 Skrevet 15. mai 2012 Du sier ikke opp jobben selv, men arbeidsgiver har anledning til å si deg opp etter 12 mnd så vidt jeg vet. De skal selvsagt ha prøvd diverse tilrettelegging osv underveis i sykeperioden som du har vært villig til å prøve ut. Sjekk arbeidsmiljøloven i forhold til reglene der.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #13 Skrevet 15. mai 2012 Jeg har aap, jobber ca 40% og får aap for resten. Arbeidsgiveren min har gitt meg permisjon så lenge jeg har aap. Aap fikk jeg for et år i første omgang. Arbeidsgiver kan si deg opp, men det er sjelden de gjør det. Saksbehandleren min hos nav hadde aldri opplevd at noen hadde gjort det, de fleste fikk permisjon. Jeg ventet til jeg fikk innvilget aap, også søkte jeg permisjon fra jobb.
Skyfrihimmel Skrevet 15. mai 2012 #14 Skrevet 15. mai 2012 (endret) Du kan søke om et års permisjon uten lønn fra jobben din. Har aldri hørt om at noen ikke har fått innvilget dette, selv om jeg ikke kan vite det. Det ser ikke pent ut å ha blitt oppsagt, så derfor vil nok mange arbeidsgivere gi muligheten til å si opp selv. Men har du derimot sagt opp selv, så får du karantene dersom du må gå på dagpenger hvis du ikke får innvilget aap. Er ikke karantene lenger Endret 15. mai 2012 av -☆-82-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå