Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Hei. Søker vel egentlig bare litt råd og meninger om hva jeg bør gjøre siden legen min ikke gav meg noe skikkelig svar i dag, før jeg eventuelt tar meg en ny tur til en annen lege i morgen. Jeg har fått en type medisin som går over i morsmelk men som ikke er bevist gir skadelige effekter på barnet (som førstegangs mor synes jeg dette er fryktelig vanskelig). Legen sier at jeg skal bruke medisinen om det veier opp for risikoen. Det finnes 3 utfall: 1. Jeg tar ikke medisinen, noe som gir meg lite overskudd til mitt barn, jeg blir liggende strak ut store deler av dagen, men da får jo ihvertfall ikke babyen noe i seg. 2. Jeg tar medisinen og fortsetter å amme, jeg blir i bedre form, men usikkerheten om hva som kan skje kommer til å henge over meg... 3. Jeg kan være verdens mest egoistiske mor og slutte å amme og bruke medisinen, jeg blir i bedre form, har godt med overskudd til mann og barn, baby får ikke i seg noe men må da få MME... Hvilke utfall hadde du valgt, og hvorfor??
#Ariadne# Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Hva slags medisin er det snakk om? Om du er usikker på hva slags virkning medisinen har på babyen er det jo bedre å gi mme. Hverken bra for deg eller babyen om du ikke tar medisin høres det ut som :-) Men sjekk med en lege til om du er usikker :-)
Fizzymed2små Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 https://www.tryggmammamedisin.no/ Sjekk her:)
Gjest yrild Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Dette må du jo få et ordentlig svar på. Hva med å ringe en barnelege? Stort sett blir det anbefalt å amme selvom man tar medisiner, men det finnes jo endel der man ikke skal amme så dette må du rett og slett kreve å få et godt svar på!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Jeg synes ikke det er egoistisk å velge å ikke amme i denne situasjonen. Du tar bedre vare på barnet ditt når du er i form og har overskudd enn om du ammer, men ikke orker å gjøre noe mer. Er i samme situasjon som deg, tar en medisin som gjør at jeg ikke kan amme. Men uten medisinen fungerer ikke jeg, og det er i alle fall ikke bra for barnet. Så jeg var ikke i tvil om hva jeg skulle gjøre.
Musemora Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Hei Det er veldig få medisiner som ikke går sammen med amming. De ytterst få som ikke gjør det, står det veldig klart i FK at det ikke skal kombineres. Grunnen til at det står at den kan brukes når gevinsten oppveier risikoen er at det ikke er funnet negative bivirkninger, men at det ikke er forsket direkte på det, siden det er litt vanskelig etisk sett. Spis medisinen din og fortsett amminga med god samvittighet. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå