Gå til innhold

Er det noen gang NAV skal se i barnets journal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det bare barnevernet som evt spør etter den om de mistenker noe hjemme?

Har NAV noen gang spurt etter barnas journal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du medisinsk journal? Om det søkes etter pleiepenger, hjelpe- eller grunnstønad så trenger de ihvertfall en legeerklæring.

Skrevet

Nei sånn vanlig journal som er på helsestasjonen. For der har barnet kommet med noen opplysninger som ikke helt stemmer.

HI

Skrevet

Du vet det er sjeldent barn lyver om alvorlige ting?

Skrevet

Helsestasjonen har uansett opplysningsplikt ovenfor bv.

Skrevet

Handler dette om at du får stønad som enslig mor, og at barnet har sagt at mamma og pappa bor sammen?

Skrevet

Nei, NAV har ikke rett til fullt innsyn i noens journal, men de kan be om uttale fra lege ang det aktuelle og du må godkjenne dette.

Og det vanlige er da at du får legeerklæring på det som er problemet i forhold til den aktuelle stønaden du søker om hos NAV. Alt annet er fortsatt taushetsbelagt.

Jeg har nettopp fått en delvis frivillig undersøkelsessak på meg hos barnevernet, og i dag hadde jeg time der og fikk forklart hva bekymringene var(og jeg har virkelig visst om dem LENGE, og bedt om hjelp vi ikke har fått). Og da måtte jeg signere et papir som fritar skole, lege, PPT, og andre som vet en del om barnet for taushetsplikten. De kan faktisk ikke bare gjøre som de vil, for de alle har et lovverk de må kunne vise at de har fulgt i saker de holder på med.

Skrevet

Hvor har du det fra?

Det er helt vanlig at bar lyver om blant annet at foreldrene slår de. Og annet

Skrevet

Du vet vel også da at barn ofte sier ting slik de oppfatter dem, uten at det er faktiske forhold, slik alle andre kan oppfatte dem?

Og at barn vil være som andre barn, og om et annet barn har sagt noe, så vil også f eks ditt barn ha opplevd det samme?

Som når andre barn får søsken, så vil også ditt barn være en som får søsken. Eller om noen har foreldre som bor sammen, og ditt barn ikke har det, så kan det komme historier om at "mamma og pappa bor sammen de også".

Ofte sier barn ting de ønsker seg, som om det er virkeligheten. Og de tenker ikke smerte eller sorg i dette. De er bare misunnelige på hva andre har, og ønsker det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...