Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 http://www.dagbladet.no/2012/05/14/nyheter/innenriks/kirken/religion/21593869/ Så da er det vel fritt frem i Norge da?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Norge har hatt religionsfrihet siden 1948 så det har vært "fritt frem" så lenge vi har levd. Forøvrig er jeg veldig glad for å skulle leve i et moderne Norge uten en statsreligion. Det var på tide.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Hurra! Det var på tide! Stat og religion trenger ikke å være koblet ved lov, og dette var et logisk (dog veldig langtrukkent..) skritt etter religionsfriheten.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Kjempefint,da er vi ett skritt nærmere et islamistisk Norge.Dere nordmenn som jubler i dag,har det virkelig plagd dere i hverdagen ay vi bor i et kristent land?? selv om dere personlig ikke sitter og ber daglig kan jeg ikke se at det gjør noen skade og ha en stasreligion.Nå har vi ingen grunn til å nekte flere hundretusener moskeer,muslimske skoler,barnhager,tv kanaler,aviser og radiokanaler.Bare vent,snart får vi islamistiske partier inn på stortinget.At det går ann å bli så lettlurte og naive.Tenker landets muslimer er glade i dag.Hipp hurra og tusen takk til dere nordmenn som virkelig ikke skjønner greia.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 Som troende muslim i Norge må jeg si at dette er veldig bra.Jeg håper og tror at islam nå vil få en sterkere posisjon i landet vårt.Det er tross alt mange muslimer her og hvorfor skulle ikke vi få et eller flere partier inn på stortinget eller flere moskeer? Nå har vi like mye rettigheter og ja,flere islamistiske organisasjoner ønsker å bygge skoler og barnhager for våre barn.Det blir en spennende utvikling framover.Kanskje dere nordmenn nå kan få opp øynene opp for at vår religion er den eneste rette.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Jeg synes det var trist og leit, ett skritt nærmere ett "moderne Norge", som betyr hva? Norge er bygget på kristne verdier, og jeg mener at Norske verdier er noe som bør ta vares på, ikke minst kulturen vår. Synd å se at den litt etter litt blir visket ut. Flere og flere som skjønner hva som holder å skje, og resten kommer til å bli overrasket, og kanskje litt sjokkert, når de ser at over halve stortinget består av "nye nordmenn".. For det skjer det, snart.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Helt enig med deg #6.Så trist..utrolig at ikke flere skjønner dette;( Akkurat som kristne grunnverdier liksom ikke blir brukt lenger. Alle jeg kjenner lærer barna sine at de ikke skal stjele,lyve,være snille osv. Og om man tror eller ikke,historien om jesus viser bare et godt forbilde.Finnes ikke noe dårlig påvirkning slik jeg ser det. Nå er det fritt fram for andre agressive religioner.. vi skal være så fryktelig moderne,men er det virkelig så utrolig flott? hva er så galt med de verdiene vi vokste opp med. Mannen min kommer fra et muslimsk land men er kristen.Vi valgte å å la sønnen vår vokse opp her i Norge.Slik jeg ser det kan vi like godt flytte til midt-østen etterhvert.Blir akkurat samme kultur og verdier som det er der. *oppgitt*
mamma'n til 2 :) Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 Kanskje dere nordmenn nå kan få opp øynene opp for at vår religion er den eneste rette. Eh, jaha? Og hvorfor er deres religion den eneste rette?
Major HotLips Houlihan Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 Kjempefint,da er vi ett skritt nærmere et islamistisk Norge.Dere nordmenn som jubler i dag,har det virkelig plagd dere i hverdagen ay vi bor i et kristent land?? selv om dere personlig ikke sitter og ber daglig kan jeg ikke se at det gjør noen skade og ha en stasreligion.Nå har vi ingen grunn til å nekte flere hundretusener moskeer,muslimske skoler,barnhager,tv kanaler,aviser og radiokanaler.Bare vent,snart får vi islamistiske partier inn på stortinget.At det går ann å bli så lettlurte og naive.Tenker landets muslimer er glade i dag.Hipp hurra og tusen takk til dere nordmenn som virkelig ikke skjønner greia. Flere hundre tusener faktisk...he he. Hurra for mangfoldet!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 Som troende muslim i Norge må jeg si at dette er veldig bra.Jeg håper og tror at islam nå vil få en sterkere posisjon i landet vårt.Det er tross alt mange muslimer her og hvorfor skulle ikke vi få et eller flere partier inn på stortinget eller flere moskeer? Nå har vi like mye rettigheter og ja,flere islamistiske organisasjoner ønsker å bygge skoler og barnhager for våre barn.Det blir en spennende utvikling framover.Kanskje dere nordmenn nå kan få opp øynene opp for at vår religion er den eneste rette. Sorry meg, men for et toskete utsagn, all religion er jo tull... Skjønner ikke greia med at folk gidder å vie livet til ting som ikke kan bevises... Makan til dumskap.. Kriger, dreper og herjer for ord som står i en stor eventyrbok og er nedskrevet av noen idioter for flere tusen år siden !! Nei i 2012 skal vi ha kommet lengre, jeg mener vi skal forby all religion jeg .... Finn heller fram ei eventyrbok fra dette årtusen å lese i om dere kjeder dere !!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #11 Skrevet 15. mai 2012 Trist. Grunnen til at det kristendommen burde være statsreligion er at Norge er et kristent land. Vi ble kristnet før år 1000. Vi har korset i flagget, men det er vel det neste som skal fjernes...? Kristendomsundervisningen er fjernet fra skolen, min tenåringssønn har lært minimalt om kr.dommen fra skolen. Men de bruker MYE tid på andre religioner. Og ikke misforstå, de bør lære om andre religioner også. Skolegudstjenester og snakk om hvorfor vi feirer jul/påske er det slutt på for å ikke støte elever fra andre religioner. Pardon my french: WTF!!!? Håper ALDRI det blir tillatt med egne muslimske skoler her i landet! Hvorfor skal vi utslette det som faktisk ER Norge?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #12 Skrevet 15. mai 2012 Nei da kan vi jo bytte flagg,slutte og feire jul og påske,trenger ikke helligdager eller fri i pinsen.Ramadan og Eid blir offentlige feiringer. Alt dette er dere villige til å ofre fordi dere selv ikke personlig tror på en gud.Er det mulig..
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #13 Skrevet 15. mai 2012 Da har vel politikerne i neste omgang en god grunn for å fjerne helligdagene, slik at vi til slutt sitter igjen med noen uker ferie, 1. og 17. mai. For hva skal vi som nasjon med helligdager når vi ikke har en statsreligion?
3gutter_og_1jente Skrevet 15. mai 2012 #14 Skrevet 15. mai 2012 Jeg er ikke personlig kristen, men føler at dette blir helt feil. Dette handler mer om tradisjoner og kulturarv. Hva blir det neste? Forandre på flagget vi er så stolte av pga korset? Slutt på jule og påskefeiring? Jeg er så glad for at barna mine går på en skole der dem har tatt vare på gamle tradisjoner når det gjelder jul og påske, men nå blir det vel kanskje slutt på det der også, noe jeg i såfall syns er veldig trist. Syns også det blir helt feil at det ikke blir en folkeavstemning om dette. Det er jo en stor avgjørelse.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #15 Skrevet 15. mai 2012 http://www.dagbladet...igion/21593869/ Så da er det vel fritt frem i Norge da? Jeg gleder meg til å høre på hvilken måte det nå er "fritt frem for muslimer" pga denne endringen? Hvordan endrer det våre høytider? Hvordan edrer det våre tradisjoner? Har noen av dere som mener dette er skrekkelig lest den nye lovteksten og forstått hva som står der?
Tauriel Skrevet 15. mai 2012 #16 Skrevet 15. mai 2012 Politikk og religion hører ikke sammen, bra at stat og kirke er skilt
khm Skrevet 15. mai 2012 #17 Skrevet 15. mai 2012 Jeg er ateist og ser på dette som en stor fordel, nå er vi en sekulær nasjon på samme måte som USA, og kan vel ikke helt si muslimene har tatt over der Mange som er livredde muslimene tydeligvis uten at jeg kan skjønne hva de har med dette og gjøre. Sharia er ett lovsett, og om kirken ikke er statlig lenger betyr det ikke at man forandrer lovsettet.
soleia Skrevet 15. mai 2012 #18 Skrevet 15. mai 2012 Det er vel allereie religionsfridom i landet, og mange moskear. Det er mange land som ikkje har ei statskyrkje, men framleis feirar både jul og påske... Mange i den norske kyrkja har gått inn for denne delinga, fordi dei vil at det er dei som brukar kyrkja som skal bestemme der, og ikkje politikarane. Til no har biskopar vorte utnemnd av regjeringa og ikkje av kyrkja sjølv. Eg trur nok at dette skal gå heilt bra!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #19 Skrevet 15. mai 2012 Som troende muslim i Norge må jeg si at dette er veldig bra.Jeg håper og tror at islam nå vil få en sterkere posisjon i landet vårt.Det er tross alt mange muslimer her og hvorfor skulle ikke vi få et eller flere partier inn på stortinget eller flere moskeer? Nå har vi like mye rettigheter og ja,flere islamistiske organisasjoner ønsker å bygge skoler og barnhager for våre barn.Det blir en spennende utvikling framover.Kanskje dere nordmenn nå kan få opp øynene opp for at vår religion er den eneste rette. Troll med politisk agenda! Minner om det der "Mustafa-brevet" til Carl I. Hagen.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #20 Skrevet 15. mai 2012 Dette er utelukkende positivt for både ateister og kristne. (Og det har ingenting som helst med islam å gjøre!) Statskirken er nå ikke avhengig av regjeringen for å utnevne biskoper og prester. Det har de ønsker seg lenge, og spesielt KrF har pushet på denne endringen i mange år. Den absolutt største befolkningsgruppen i Norge, etnisk norske ateister, kan notere en prinsipiell seier, samt at man ikke lenger vil risikere å bli automatisk meldt inn i en organisasjon man ikke ønsker å være medlem av. Alle vinner. Muslimene, som utgjør drøye 3% av befolkningen, er nok ikke en del av dette regnestykket overhodet.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #21 Skrevet 15. mai 2012 Sorry, mente selvsagt Kirken, ikke "statskirken". Naturligvis. (Jeg er også en sånn som skriver forrige årstall helt til februar...)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #22 Skrevet 15. mai 2012 Jeg blir bare mer og mer redd... Jeg las i et kommentarfelt som var under en artikkel som handlet om barnefødsler. Der sto: "Skjønner godt at norske kvinner bare får 1-2 unger. Hadde jeg vært dem, hadde jeg ikke turd å få noen. Norske barn har ingen godt fremtid her i landet!" Og det var postet av "Mohammad Mofasa". (Altså en muslim.) At det går ann å ikke se hva som skjer?
alvemamma Skrevet 15. mai 2012 #23 Skrevet 15. mai 2012 Fakta om Grunnlovsendringen 16. mars i år la regjeringen fram forslag om endringer i Kirkeloven slik at Den norske kirkes valgte organer blant annet gis rett til selv å tilsette biskoper og proster (som tidligere har vært tilsatt i kirkelig statsråd). På Kirkemøtet i april fastsatte man reglene for hvordan denne viktige oppgaven skal skjøttes av de kirkens organer. Relasjonene mellom staten og kirken forandres. Historiske grunnlovsendringer vil bli gjennomført i år 2012 på bakgrunn av kirkeforliket på Stortinget i 2008. Kirkeforliket er blitt betegnelsen på avtalen alle partiene på Stortinget presenterte 10. april 2008, med varighet ut stortingsperioden 2009-2013. Denne avtaleteksten handler blant annet om overføring av retten til å utnevne biskoper og proster, avvikling av kirkelig statsråd, og en rekke grunnlovsendringer. Først og fremst medfører grunnlovsendringene at staten ikke lenger skal være konfesjonsbundet. Staten skal selv ikke lenger ha en «offentlig religion». Grunnlovsendringene ventes endelig vedtatt 21. mai 2012 og er en viktig milepæl i vår historie. Flere grunnlovsparagrafer blir endret, blant annet §§ 2 og 16: For staten medfører dette at statens særskilte kirkestyre avvikles. Det skal ikke lenger avholdes «kirkelig statsråd». Det vil ikke være krav om medlemskap i Den norske kirke for statsråder. Staten skal ikke lenger drive religiøs virksomhet, men understøtte Den norske kirke som folkekirke, og andre tros- og livssynssamfunn på linje med den. Den norske kirke vil etter dette måtte forholde seg til en konfesjonsfri stat. For kirken medfører dette i første omgang at biskoper og proster ikke lenger skal utnevnes av regjeringen (kirkelig statsråd), men tilsettes av kirkelige organer. De nødvendige endringer i kirkeloven på disse punktene vil bli foretatt samtidig med grunnlovsendringene våren 2012. Kirkemøtet har ved flere anledninger tatt til orde for at kirkeordningen må endres. Likebehandling mellom Den norske kirke og andre tros- og livssynssamfunn innebærer at beslutningsmyndighet må flyttes fra storting og regjering til kirkelige myndigheter. Nå er det vel egentlig ingen som har spurt meg, men dette var vel ikke mer enn på tide? Stat og religion burde selvfølelig være adskilt i ethvert moderne, demokratisk samfunn! Visst blir det vanskeligere for samfunnet/flertallet/oss å styre Kirken i den retningen vi ønsker da, men vi får håpe at de holder hodet kaldt og ikke går i regress mot mer gammeldagse holdninger av den grunn! Religionsfrihet har vi allerede, og i et såpass sekularisert samfunn som vårt - hvor vi lever mange side om side som ikke definerer oss selv som kristne - er det vel på sin plass at religionsfriheten praktiseres fullt ut? Vår kristne kulturarv har vi fortsatt, de humanistiske verdiene står sterkt i samfunnet vårt. Tviler sterkt på at våre muslimske medborgere kan komme igang med noen storslått mobilisering for å innføre Stats-Islam og Sharialov i Norge. Og dere; ikke bit på alle slags trollinnlegg her inne. Velkommen til 2012! Dette blir bra!
FrøkenFreidig Skrevet 15. mai 2012 #24 Skrevet 15. mai 2012 Jeg må ærlig innrømme; selv som ateist, at jeg ikke er overbegeistret for å skille kirke og stat. Det er rett og slett fordi jeg at jeg er redd for at kirken tar et steg tilbake når de får 100 % selvråderett i forhold til utnevnelse av biskoper o.l. Kirkens autonomi betyr også mer makt - og det trenger ikke utelukkende være positivt - verken for kristne eller ikke-troende. Det er overhodet ikke fundert opp i mot frykt for islamisering eller andre religioner, men rett og slett at jeg redd for at kirken kan blir mer konservativ, og selv om jeg ikke er kristen selv, så tror jeg mange som faktisk er det ikke syns det er så ønskelig de heller.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #25 Skrevet 15. mai 2012 Og det var postet av "Mohammad Mofasa". (Altså en muslim.) At det går ann å ikke se hva som skjer? Jeg blir også redd. Når folk tror på slike åpenbare trolleinnlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå