Gå til innhold

Sykepleiere..se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førsteårsstudent og skal ut i praksis snart og lurer på hvorfor det er viktig med kompresjon ved ødemer?

Er det noen som kan forklare meg fysiologisk hvorfor det er viktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke det ren logikk?? Ødemene skyldes at det er for mye væske i kroppen som lekker fra blodårene ut i vevet, det skjer under trykk og da må man ha mottrykk for å "presse" væsken tilbake i systemet... Så kan det "flushes ut" av kroppen ved hjelp av diuretika eller andre medikamenter...

(ikke sykepleier men interressert i fysiologi..)

Skrevet

Det er som hun over sier ja: overflødig væske må presses tilbake. Men det som er aller viktigst for deg som snart skal ut i praksis er å vite hvorfor ødemer oppstår. Kompresjon er som regel ikke det eneste tiltaket som gjøres på disse pasientene.

Et tips: øv masse på komprimering og linning! Det er superviktig at kompresjonen er jevn og har riktig trykk.

Lykke til i praksis!

Hilsen sykepleier

Skrevet

Men tenk også på hvorfor det er viktig at væske "kommer tilbake til systemet". Økt væskemengde gir Økt trykk og dårligere sirkulasjon. Dette kan medfØre Økt trykk i eksempelvis ben og Øke risiko for DVT, samt gir en dårligere sårtilheling dersom dette har oppstått. Vær obs ved diabetes, de er mer utsatt for sår pga dårlig ernært og sirkulert vev. Jeg ville også sett på, som en over her skrev, årsakene til Ødem og gjerne de vanligste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...