Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vil ikke spise. Fikk i henne noen skjeer grøt en stund, men så var det full stopp. Hun våkner flere ganger om natten og jeg holder på å bli sprø av søvnmangel. Hvilken mat har din baby likt best?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gulrot og potetmos. Ble rasende da det var slutt. Var da altfor liten posjon!

Gjest peacock
Skrevet

Søtpotetmos! Og kålrot gikk rett ned. Nå er han mest glad i grøt (spesielt havre-ris-hvete) og middagsglassene med kalkun. Også glad i å få smake melon og mango, men ikke noe glad i smoothie og slikt.

Skrevet

Det aller første småen fikk var gulrotmos og det har han syntes at er superstas siden. Videre er blomkålmos og søtpotetmos også skikkelig nam.

Av fullverdige middager er det hjemmelaget fiskegryte som har slått best an (lagd av en seifilet, en pose lapskausblanding og litt løk med saus av kokekraft, bremykt og mel krydret med litt pepper og dill). Det er den eneste middagen han har likt fra første skje, resten har han måttet venne seg litt til.

Vet ikke om du lager grøten selv eller om du har brukt ferdiggrøt, men om du har brukt ferdiggrøt kan du prøve å lage den selv og se om det faller bedre i smak. I hvert fall så smaker det helt annerledes av hjemmelaget grøt enn ferdiggrøten.

Den første grøten småen fikk var hirsegrøt (laget av hirseflak og stavmikset etterpå). Lagde et par porsjoner (fra mat for spedbarn) og frøs ned i isbitformer, da kunne jeg ta opp så mange terninger jeg trengte til hvert måltid. Grøten søter jeg med fruktmos av frukt med mye c-vitaminer (ikke eple, pære og banan, men frukt som aprikos, mango og ulike typer bær). Da smaker grøten friskt og godt :)

Verdt et forsøk i alle fall selv om du egentlig ikke hadde tenkt å lage grøten selv (lager du i store nok porsjoner og fryser ned tar det ikke lenger tid å varme opp i mikroen enn pulvergrøt - varm helt opp og kjøl ned med frossen fruktmos) :)

Skrevet

Søtpotetmos, sviskemos og gulrotmos. Han er også glad i de begrene med most frukt (mango og eple).

Skrevet

Babyen vil ikke spise. Fikk i henne noen skjeer grøt en stund, men så var det full stopp. Hun våkner flere ganger om natten og jeg holder på å bli sprø av søvnmangel. Hvilken mat har din baby likt best?

Avokado/bananmos og søtpotetmos med kardemomme :)

Skrevet

Banan- og pæremos er en suksess :)

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Avokado-og bananmos

Skrevet

Avokado og bananmos her også, banan prøvde jeg ut først og det gikk rett ned.

Sviskepure måtte hun venne seg til, men nå storgaper hun ved hver skje.

Skrevet

Her går alt ned i rekordfart, men han var skikkelig grøtlei en periode og da lagde jeg halv porsjon grøt og hadde fruktbeger oppi - det var populært. Ellers blir grønnsakene ekstra gode om du baker dem i ovnen fremfor damping eller koking. 180grader varmluft og små biter bakes til det er mørt. Populært her :-)

Skrevet

Jeg lagde en mos av kylling, potet og ananas. Det var digg det. Iflg oppskr. skulle det også være kardemomme i, men den sløyfa jeg. Første middagsmat som gikk ned på høykant:)

Skrevet

fruktpure :)

Sønnen min er en virkelig matmoms, så her har alt gått ned på høygir!

Prøvd fruktpure i grøten, most banan osv..

Skrevet

Jeg og lille har prøvd ut mango og avokadomos nå og det gikk ned på høykant :)

Skrevet

Gutten har såvidt godtatt grønnsaks og fruktpureer, men da jeg ga han ertepure, da spiste han som en storkar:) Ellers så elsker han å spise selv, så bløte frukter og brød er bra.

Skrevet

Av fullverdige middager er det hjemmelaget fiskegryte som har slått best an (lagd av en seifilet, en pose lapskausblanding og litt løk med saus av kokekraft, bremykt og mel krydret med litt pepper og dill). Det er den eneste middagen han har likt fra første skje, resten har han måttet venne seg litt til.

Takk for tipset! Har kost meg med hjemmelaget fiskegryte her!:) ble helt nydelig (selv for ei som aldri har laget hvit saus fra bunn av før..;) Kjørte gryta til den fineste puré og så var det lillemann sin tur: blæææh, grøsse, spytte..!! Er det mulig å være SÅ kresen...!??:) men de ekle kjøpemiddagsglassene med "mors fiskegryte" (som lukter gammal, sjøldau fisk!!), ja de spiser han....sukk...ikke greit å være mamma....men fikk meg nå en god middag da;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...