Gå til innhold

Lite hjelp å få av nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier hus, og har fått oppsigelse, må ut i juli.

Har ingen egenkapital, så har søkt startlån i kommunen, jeg trengte hjelp med å fylle ut, ønsket veiledning, men ingen kunne hjelpe meg der, så gjorde så godt jeg kunne.

Samboeren jobber borte og vi er avhengig av at han er hjemme når vi skal skrive under i banken på lån, han drar ut om ei uke og blir da borte i ca 4 uker.

Er snakk om en bestemt bolig, så det haster jo, men får verken veiledning eller snakke med noen jeg kan få hjelp av, jeg skjønner at det er ventetid, men vi står uten bolig, og har barn på skole, og ingenting å leie i denne skolekretsen :-(

Føler meg ganske så hjelpeløs nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det nav som søknaden skal til? Trodde det var husbanken/kommunen. De hjelper deg gjerne med å fylle ut søknaden.

Skrevet

Er nav jeg måtte levere søknaden til ja. Er snakk om husbanklån, som nav behandler.

Hi

Skrevet

Ville gått tilbake på nav og forklart situasjonen og at du trenger hjelp til åse igjennom søknaden - kan ikke forstå at de skal nekte åhjelpe - er vel derfor de sitter der!!

Ikke gi deg, spør ev. om noen andre enn hun du snakket med kan hjelpe (men spør på en pen måte og gjør deg "dum" - de aller fleste vil hjelpe mennesker som spør fint om hjelp!)

Skrevet

Vi bor i kongsvinger, og husbanklånet får du via nav her...

Sånn som det var her tok det en del tid, 3 mnd ca før vi fikk svar. Det er en mann i vår kommune som driver med dette, og han har utrolig mye å gjøre. Det er nok også flere enn dere som er i en like vanskelig sittuasjon, og de jobber så fort de kan... Jeg ville nok sett meg om etter en midlertidlig løsning, i tilfelle søknaden ikke er ferdig før dere må flytte...

Skrevet

Jeg har sånt lån her, og jeg fikk tilskudd til EK. Det var før NAV kom, og da var der en person på sosialkontoret som tok imot søknader. I dag snakker jeg med Servicekontoret i kommunen om jeg lurer på noe angående lånet mitt.

NAV er ikke de som behandler dette. Selv om personen har kontor der NAV er, så er det kommunen som behandler det. Og du har rett på hjelp til utfylling. Det er lovpålagt de som jobber i det offentlige. Og ikke minst NAV, om det virkelig er der du må søke.

Skrevet

Er snakk om 3 ukers ventetid her, så er ikke så ille.

Men 3 uker er noen dager etter at samboeren har reist, så der har vi ett problem. Er det noen andre måter vi kan løse de 15% egenkapital på huset? Er snakk om ett hus på 1,4 mil så er ikke sååå mye det er snakk om.

Hi.

Skrevet

Personlig lån av foreldre? Hvis dere er sikker på at dere får godkjent søknaden.

Ville ikke tatt opp annet lån for å dekke dette... men kanskje du kan påvirke behandlingstiden?

Skrevet

Jeg ser at du skriver at søknaden leveres inn til NAV, og det er jo greit. Det er likevel ikke NAV som behandler søknaden, det er det kommunen som gjør. Mulighens de deler kontor med NAV?

De ansatte på NAV har et hav av skjema som de skal hjelpe med å fylle ut, og det er helt naturlig at de ikke kan hjelpe med et skjema som faktisk ikke er et NAV- skjema.

Vi deler kontor med helse og sosial kontoret, vi tar imot post til dem, men vi kan ikke hjelpe med utfylling av papirer som skal til dem.

Hvis noe blir utfylt feil så er det NAV sin feil, hvis vi ikke hjelper me då fylle ut skjema som IKKE er NAV- skjema så er det også NAV sin feil. Er det rart at vi ikke ønsker å hjelpe med ting som vi ikke jobber med??

Skrevet

Skjønner at nav har mye forskjellige papirer, å kan ikke kunne alt, er ikke det jeg forventer, men forventer at de skal finne noen som kan hjelpe meg. Er ingen som kan si hvem jeg kan snakke med for å få hjelp, og det er verst. Blir liksom så hjelpeløs da, og det liker jeg ikke å være.

Hi.

Skrevet

Skjønner at nav har mye forskjellige papirer, å kan ikke kunne alt, er ikke det jeg forventer, men forventer at de skal finne noen som kan hjelpe meg. Er ingen som kan si hvem jeg kan snakke med for å få hjelp, og det er verst. Blir liksom så hjelpeløs da, og det liker jeg ikke å være.

Hi.

Jeg ser den, men likevel så er det faktisk ikke NAV sin oppgave å finne ut hvem du skal snakke med. Ring kommunen, det er de som har med dette å gjøre, ikke NAV.

Er så lei av at så mange gir NAV skylden for ting som ikke er våre arbeidsoppgaver.

Jeg har ikke hatt peiling på hvilke personer i kommunen som er ansvarlig for Husbankstøtte. Da ville jeg bedt deg kontakte Kommunen, slik kommunen ber sine klienter kontakte NAV for spørsmål vedr våre ytelser.

Skrevet

Hi.

Jeg ser den, men likevel så er det faktisk ikke NAV sin oppgave å finne ut hvem du skal snakke med. Ring kommunen, det er de som har med dette å gjøre, ikke NAV.

Er så lei av at så mange gir NAV skylden for ting som ikke er våre arbeidsoppgaver.

Jeg har ikke hatt peiling på hvilke personer i kommunen som er ansvarlig for Husbankstøtte. Da ville jeg bedt deg kontakte Kommunen, slik kommunen ber sine klienter kontakte NAV for spørsmål vedr våre ytelser.

Les innleggene da, hun spesifiserer jo at nav har ansvar for dette der hun bor!

Skrevet

Hvis det er selve underskriften som er problemet så er det vel bare å få laget til en fullmakt om at du kan skrive under for din samboer? Oppgi lånebeløp samt formålet med lånet. Evnt be noen vitner skrive under (spør NAV om hva som er godt nok).

Du sier at dere bli oppsgt der dere leide, men ikke noe om hvorfor. I tilfelle du ikke er klar over det så er det temmelig vanskelig å si opp leietakere så lenge dere ikke har noe uoppgjort (leie/klager/etc). Eksempelvis er i utgangspunktet det at man skal selge en leilighet ikke god nok grunn. Dere kan evnt forhandle litt med utleier om å få bli et par mnd til?

Skrevet

Hi.

Selvsagt leser jeg innleggene. Men jeg påpeker også at dette IKKE er NAV sin oppgave. Husbankstøtte er kommunens ansvar, ikke NAV. Om papirene skal leveres inn til NAVkontoret ee en ting, men det er jo forståelig at NAV ikke kan hjelpe med utfylling av papirer som de ikke har noe med.

Som sagt så leveres også papirer som skal til helse og sosialkontoret på NAV hvor jeg jobber, men jeg kan desverre ikke hjelpe med utfyllingen. Jeg gir dem heller beskjed om å ta kontakt med kommunen og sender med dem telefonnummeret.

Skrevet

Husbanken er kommunen ja,og tar NAV i mot slike papirer, og forsøker å veilede ift dette er det en ekstraservice fra NAV.

Skrevet

Grunnen til at vi er "kastet" ut er at boligen er solgt, og ny eier skal selv flytte inn hit. Så det er vel grunnlag nok vil jeg tro.

Fikk opplyst om en person som jeg kunne forholde meg til (som er umulig å få tak i...), måtte da ringe nav sitt nr, men om hun jobber hos nav eller kommunen vet jeg ikke, har bare fått beskjed om å kontakte nav og ikke kommunen vist det var noe.

Skal undersøke dette med underskrift, er i banken vi trenger det da.

Skrevet

Hi.

Selvsagt leser jeg innleggene. Men jeg påpeker også at dette IKKE er NAV sin oppgave. Husbankstøtte er kommunens ansvar, ikke NAV. Om papirene skal leveres inn til NAVkontoret ee en ting, men det er jo forståelig at NAV ikke kan hjelpe med utfylling av papirer som de ikke har noe med.

Som sagt så leveres også papirer som skal til helse og sosialkontoret på NAV hvor jeg jobber, men jeg kan desverre ikke hjelpe med utfyllingen. Jeg gir dem heller beskjed om å ta kontakt med kommunen og sender med dem telefonnummeret.

Ja, men da hjelper du jo dem som spør, da :)

HI får jo ikke hjelp til hvem hun skal kontakte! De hos nav som gir henne skjemaet må jo kunne henvise henne til noen som kan hjelpe.

Skrevet

Hvis det er selve underskriften som er problemet så er det vel bare å få laget til en fullmakt om at du kan skrive under for din samboer? Oppgi lånebeløp samt formålet med lånet. Evnt be noen vitner skrive under (spør NAV om hva som er godt nok).

Lånedokumenter må signeres original av begge låntakere og det kan ikke brukes fullmakt.

De kan sendes pr post så mannen din kan signere der han er.

Alternativet til startlån er å få noen til å stille kausjon i egen bolig for beløpet, eventuelt søke om 100 % lån i banken.

Noen banker gir det hvis dere har bra inntekt.

Skrevet

Samboeren jobber på sjøen, og har dermed ingen adresse å sende noe til, faks godtar ikke banken. 100% finansiering kan ikke banken gi pga nye regler.

Kausjonist er en mulighet, men det er dyrere da enn husbanklån. Er ikke noe problem i forhold til lønn og betalingsevne, men dumt å betale mer enn nødvendig.

Får undersøke litt mer ang det også, om det kan være en "mellomløsning"!

Hi.

Skrevet

Om mannen din jobber på sjøen tjener han kanskje godt?

Sjekk med flere banker, for om dere bare skal låne 1,4 mill og dere til sammen har en god lønn er det banker som vil la dere få 100% finansiering pga den gode betalingsevnen deres.

Sjekk også opp dette med førstehjemslån i flere banker. Lønner seg alltid å høre flere steder.

Ikke gi deg når det kommer til å få hjelp heller, ring kommunen igjen og igjen. Ring alle de telefonnr du kan finne på nettet og spør om å bli satt over til de som har med husbanklån og startlån å gjøre, før eller siden treffer du på noen som kan hjelpe deg. Her jeg bor er det mye lettere å få svar på mail enn ved å ringe, de har telefontid til halv tre, men jobber jo til tre-halv fire, da svarer de på mail...

Skrevet

Har hørt med flere banker, og pga nye regler har de ikke lov til å låne ut mer enn 85% av kjøpesummen. Uansett om vi tjener godt.

Må mase mer på å finne ut hvem som behandler søknaden slik at jeg kan snakke med den personen, har funnet ut privat at det er to stk som gjør det her, og vet navnet på en av dem, kjekt med venner som kan hjelpe mer enn nav ;-)

Hi.

Skrevet

Har hørt med flere banker, og pga nye regler har de ikke lov til å låne ut mer enn 85% av kjøpesummen. Uansett om vi tjener godt.

Må mase mer på å finne ut hvem som behandler søknaden slik at jeg kan snakke med den personen, har funnet ut privat at det er to stk som gjør det her, og vet navnet på en av dem, kjekt med venner som kan hjelpe mer enn nav ;-)

Hi.

Var det Kongsvinger du bodde i?

http://www.kongsvinger.kommune.no/no/Emneord/Boligfinansiering/

Skrevet

Ikke fra kongsvinger nei.

Hi.

Skrevet

Ikke fra kongsvinger nei.

Hi.

Så bare at noen i tråden hadde nevnt Kongsvinger, trodde kanskje det var deg, men sjekk ut nettsiden til kommunen din. Kanskje du kan finne en kontaktperson i kommunen du kan spørre selv om det er NAV som ordner med søknaden.

Skrevet

Og hvorfor kontakter du ikke Husbanken direkte??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...