Gå til innhold

Lavt stoffskifte rett på ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blei født med lavt stoffskifte, og blei ikke oppdaget før jeg var 8år. Nå er jeg 25. Jeg måtte alltid sove etter barneskolen, alltid plaget med kraftig hodepine. Klarte ikke fullføre VGs. Måtte alltid gå hjem kl 2, for jeg klarte ikke mer, måtte hjem og sove. Prøvde meg 2 ganger på skole, men begge mislykkes pga søvn mangel og hodepine. Klarte ikke konsentrere meg. Og jeg har hatt 2 jobber, den ene måtte jeg slutte i for jeg klarte ikke mer. Den siste jobben fekk jeg sparken, pga att jeg var så sliten og ikke klarte og fokusere på jobben jeg skulle gjøre. Så nå sitter jeg hjemme med min sønn, ikke tørt og gått ut i arbeida livet igjen, for jeg vet att jeg ikke klarer det :( er det en mulighet for att jeg kan bli ufør? Og hvordan skal jeg fortelle det til legen? Jeg liker ikke sånt, er redd dei skal tro jeg bare er lat :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe sier meg at du kanskje ikke blir rett medisinert for stoffskiftet ditt?

Begynn der før du satser på uføretrygd.

Skrevet

Kjenner meg igjen.

Sliten hele tiden. husker ingenting. Ungdomskolen er et svakt minne med elendige karakterer.

er nå 31 år. og dosen varierer stadig. Jeg jobber da, men føler meg aldri uthvilt på noen måte. Kan ikke huske hvordan det føles å ikke ha en sky over hodet.

Skrevet

Jeg synes du griper an dette i feil ende. De aller fleste med stoffskifteproblemer (så vidt jeg vet), kan få regulert dette med medisiner. Om du har redusert arbeidsevne, kan det finnes muligheter for deltidsarbeid. Det er et stort tap for alle som ikke kan være i yrkeslivet. Jeg vil ikke anbefale NOEN å bli fullt uføretrygdet dersom det er den minste av restarbeidsevne å finne. Følelsen av å bidra til samfunnet, arbeidsmiljø osv er noe jeg unner alle. (jeg har selv vært i nærheten av å bli ufør pga skade, men har kjempet meg tilbake igjen og jobber nå litt)

Jeg anbefaler deg å begynne med å ta kontakt med legen ifht medisinering. Få en skikkelig utredning og prøv ut diverse i forhold til doser, type medisiner osv. Deretter tar du kontakt med nav for muligheter for arbeidstrening/utprøving. Mange steder i landet er det gode ordninger for dette. Ordninger som har medført at mange har kommet seg helt eller delvis ut i arbeidslivet igjen.

Lykke til!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det skal godt gjøres å bli ufør pga dette.

Samboeren sliter med lavt stoffskifte, går på Levaxin og jobber nå innen veiarbeid. Han sliter med å gjøre jobben, er konstant utslitt på kvelden, og når han kommer hjem for langhelg (fredag-søndag) så er det nesten ikke krefter igjen i han. Glemmer han en tablett, så tar det dager før han har energi igjen. Legen mener det ikke er grunn for ufør, heller en jobb endring. Saken er bare at han hadde opphold i veiarbeid her, og hadde en periode med rolig arbeid, hvor han selv kunne bestemme tempo, og han ble nesten like sliten da også, gikk på ny til legen en dag han var totalt utkjørt, men å bli ufør var det et klart nei for. Han har i tillegg diabetes, og må insulinregulere all måltid og aktivitet.

Skrevet

Legen sier jeg er rett medisinert, og blodprøver er alltid fine, måtte opp til 100mg i fjor. HI

Skrevet

Deltidsjobb har jeg prøvd, det var i en kiosk, og var veldig lett jobb, satt egentlig bare og ventet på att det skulle komme kunder, men uansett var jeg helt ferdig, og etter 3 mindre fekk jeg oppsigelsen i hånden :(

Skrevet

Lavt stoffskifte vil neppe gi deg ufør. Og jeg mener helt klart at du ikke er optimalt behandlet siden du har så mange plager.

Har du prøvd naturlig stoffskiftehormon? Det kan være verdt forsøket hvis ikke du kommer i mål med Levaxin.

Når du bruker Levaxin skal du ha en TSH på mellom 0.5 og 1.5. og en FT4 i øvre refereranseområdet.

Du bør også sjekke D-vitamin og B12. Mange med stoffskiftesykdommer har mangel på disse vitaminene.

Hvor bor du i landet?

Skrevet

Jeg har også alltid vært "rett medisinert", men med ny fastlege forsøkte han også å øke dosen flere ganger, fordi jeg ikke har fungert. Lavt stoffskifte er en alvorlig lidelse, så du har nok rettigheter, men jeg ville først forsøkt endiokronolog ++ Det er vel regler på at du må ha hatt jobb du ble sykmeldt fra osv, så hvilke rettigheter du har som arbeidsledig vet jeg ikke. Du burde jo gått til legen og fått sykmelding når du var for sliten til å jobbe.. Søk litt på Internett ang kosthold ved lavt stoffskifte og tilskudd du bør ta (d-vit, selen, jern, b12). Kanskje har du binyretretthet? Gå ti legen og bruk Google for alt det er verdt! Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk for svar. Skal til lege i løp av uken og diskutere om hva som er det beste, har Googla litt nå, og det er en del som faktisk er blitt 100ør pga lavt stoffskifte. Blodprøver mine er alltid perfekte og blir sjekket hver 6 uke nøye av legene mine.

Skrevet

Tusen takk for svar. Skal til lege i løp av uken og diskutere om hva som er det beste, har Googla litt nå, og det er en del som faktisk er blitt 100ør pga lavt stoffskifte. Blodprøver mine er alltid perfekte og blir sjekket hver 6 uke nøye av legene mine.

Jeg tror neppe disse har fått ufør nå i det siste. Jeg har et tillitsverv i NTF og der ser vi veldig klart at det nesten er umulig å få ufør kun pga lavt stoffskifte.

Skrevet

Blodprøvene mine er også alltid perfekte, men jeg fungerer bedre med høy dose :) Ja, jeg har vært veldig dårlig av LS, så tror nok det er fullt mulig å bli ufør, men jeg bare skal bli frisk nok til å jobbe altså!! Så justerer og justerer dosen, har begynt med Liothyronin, osv.

Skrevet

Dette med stoffskifte er kompliserte greier. Normalverdiene har et ganske stort slingringsmonn, du skal være mellom to verdier, men så er det noen av oss som har klare symptomer og plager selv om vi er innenfor normalen. Ofte er det fordi du ikke er riktig justert etter hva akkurat din kropp ønsker. Kanskje ønsker kroppen din å ligge i øver sjikte, mens å ligger du i nedre, da vil du føle deg syk selv om blodprøvene er innenfor normalen. Derfor kan det lønne seg å justere medisinene om du har symptomer, selv om blodprøvene er innenfor normalen.

Du burde prøve finne en lege som virkelig har spesialisert seg på dette, om du bor på sørlandet anbefaler jeg Bjørn øverby. Bor du langt unna kan du uansett ringe kontoret hans og bestille bøkene han har skrevet om dette (han har forsket på dette lenge og reiser rundt i landet og holder foredrag for andre leger)

http://www.arendalhe...lsesenteret.htm

Det er ingen enkel prosess å bli ufør, men jeg synes godt du kan få hjelp av legen din til å¨søke arbeidsavklaringspenger, for å få det må legen din skrive en utvidet helseattest til nav som forklarer problemene dine og hvorfor du ikke klarer å være i jobb. Hos nav vil du da få en saksbehandler og du er i systemet. Sammen med lege, saksbehandler og en yrkesveileder må dere prøve å finne ut om du har arbeidsevne og i tilfelle i hva slags jobb. Du kan komme i arbeidstrening, kurs, praksis osv for å prøve det. Det er helt umulig å evt få uføretrygd uten å gå gjennom denne prosessen, men forhåpentligvis finner dere jo en slags jobb du kan jobbe med, enten fullt eller gradert.

Selv jobber jeg 40% og får 60% arbeidsavklaringspenger, håpet er å komme i full jobb, jeg tar en måned av gangen.

Lykke til!

Skrevet

Jeg blei født med lavt stoffskifte, og blei ikke oppdaget før jeg var 8år. Nå er jeg 25. Jeg måtte alltid sove etter barneskolen, alltid plaget med kraftig hodepine. Klarte ikke fullføre VGs. Måtte alltid gå hjem kl 2, for jeg klarte ikke mer, måtte hjem og sove. Prøvde meg 2 ganger på skole, men begge mislykkes pga søvn mangel og hodepine. Klarte ikke konsentrere meg. Og jeg har hatt 2 jobber, den ene måtte jeg slutte i for jeg klarte ikke mer. Den siste jobben fekk jeg sparken, pga att jeg var så sliten og ikke klarte og fokusere på jobben jeg skulle gjøre. Så nå sitter jeg hjemme med min sønn, ikke tørt og gått ut i arbeida livet igjen, for jeg vet att jeg ikke klarer det sad.png er det en mulighet for att jeg kan bli ufør? Og hvordan skal jeg fortelle det til legen? Jeg liker ikke sånt, er redd dei skal tro jeg bare er lat sad.png

Vil tro du kan få aap mens de driver med utprøving for å finne rett medisin til rett mengde. Men stoffskifte er jo noe man kan kontrollere med medisiner. Har både en mor og en søster med problemet og etter litt fram og tilbake med utprøving gikk det bra. Men det hender det må forandres på mengde innimellom.

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men har du fått sjekket at det ikke er noen annen grunn til at du er så slapp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...