Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 Min samboer har et barn fra før, og vi har hatt nesten 50/50. Mor har hovedomsorg for barnet. Barnet er godt etablert her vi bor, har gått på skole i mange år og har besteforeldre og da begge foreldrene her. Nå vil mor flytte avgårde med barnet, til et sted barnet nesten ikke har tilknytning til da alt barnet kjenner er her. Barnet har også flere søsken her hos som kommer til å savne det og omvendt. Far og jeg er villig til å ta imot barnet om det vil fortsette å bo her, men mor nekter å gå med på noen slags forslag. Jeg har lest at det er den med hovedomsorgen som bestemmer uansett. Men det jeg lurer på da, har EGENTLIG mor lov til å bare gjøre dette? Noen som vet hva far kan gjøre? Barnet selv vil ikke flytte, men det hører ikke mor på, og vi vet at det ikke er til det beste for barnet å flytte uten å ville utdype noe særlig mer på dette. Håper noen kan svare meg på dette. Og eventuelt, noen som har vært gjennom en rettsak og vet sånn ca hva saksomkostningene kom på der?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 Min samboer har et barn fra før, og vi har hatt nesten 50/50. Mor har hovedomsorg for barnet. Barnet er godt etablert her vi bor, har gått på skole i mange år og har besteforeldre og da begge foreldrene her. Nå vil mor flytte avgårde med barnet, til et sted barnet nesten ikke har tilknytning til da alt barnet kjenner er her. Barnet har også flere søsken her hos som kommer til å savne det og omvendt. Far og jeg er villig til å ta imot barnet om det vil fortsette å bo her, men mor nekter å gå med på noen slags forslag. Jeg har lest at det er den med hovedomsorgen som bestemmer uansett. Men det jeg lurer på da, har EGENTLIG mor lov til å bare gjøre dette? Noen som vet hva far kan gjøre? Barnet selv vil ikke flytte, men det hører ikke mor på, og vi vet at det ikke er til det beste for barnet å flytte uten å ville utdype noe særlig mer på dette. Håper noen kan svare meg på dette. Og eventuelt, noen som har vært gjennom en rettsak og vet sånn ca hva saksomkostningene kom på der? gammel er barne? er barnet over 12 så kan vell barnet bestemme selv. mener jeg å huske. syns det er viktig å høre barnet uansett jeg da. barnet går på skolen. da er barnet gammelt nok til å ha en mening på dette. har ikke erfaring rundt det. men barn blir ofte flytta. men er utrolig synd å ta fra barnet alt det barnet har der.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 Barnet er 11 år. Jeg mener også dette som du mener, men mor tenker på seg selv og hva hun vil, desverre.. HI
3 er nok! Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Slik du beskriver saken her vil dere ant vinne en evt omsorgssak da tilknytning til sted, etablering, venner og øvrig familie osv er tungtveiende grunner for at barnet ikke skal behøve flytte dersom det finnes en annen løsning. En annen ting dere bør tenke på er at et barn alltid er lojale mot sine foreldre. Selvom gutten sier filmserie at han ikke vil flytte er det veldig sannsynlig at han sier motsatt til mor; at han vil flytte og fortsette og bo med henne. Barnets mening skal tillegges stor vekt etter fylte 12 år, men alder sees i sammenheng med modenhet osv. Husk at en rettssak kan være svært vanskelig å gjennomgå for en liten gutt, i et barns verden vil det kjennes som om han må velge en side og må si hvem av foreldrene han er mest glad i. Selvom han ikke er i retten er det tross alt han saken dreier seg om, det er han som er midt oppi dette. I hans verden er det en vinner og en taper og det er han som må leve med dette, måtte velge en side og forholde seg til begge parter i ettertid.
Kosemosepose Skrevet 14. mai 2012 #5 Skrevet 14. mai 2012 Uff... synes det er så fælt når den ene forelderen flytter langt bort... mener det var snakk om en lovendring som skulle hindre den med hovedomsorg åflytte bort uten samtykke, men tror ikke denne endringen ble gjennomført. Har en bror i samme situasjon , nå ser han barna så ofte han kan, men med reisetid på 5-6 timer blir detye reising for barna... Prøv å unngå rettsgang - det er veldig belastende og kan bli veldig dyrt. Men dere ikke blir enige med mor, kan det være nødvendig for å hindre at kontankten med barnet blir dårlig. Det er viktig at du er på lag med far, og det beundrer jeg deg for - ikke alle stemødre som er like inkluderende! Håper det ordner seg til det beste for barnet! (Helst burde mor innse hva hun gjør mot barnet sitt!!!!)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #6 Skrevet 14. mai 2012 Nei vi synes dette er helt forferdelig skal skje. Nå har barnet hatt gangavstand mellom mor og oss, men nå blir barnet lurt (bokstavelig talt) til å flytte. Vi håper å kunne unngå rettsak og unngå i størst mulig grad at barnet blir involvert, men det ser ut til at det ikke er å unngå. Vi får prøve hos familievernkontoret og se hva som kan gjøres der. Barnet er iallefall velkommen til å bo hos oss, da vi mener og tror er det beste for barnet i denne saken.. å at mor skal innse hva hun gjør mot barnet sitt kommer ikke til å skje, da hun bare ser seg selv og sitt eget beste... :// Men tusen takk for svar! ) HI
Berta_78 Skrevet 14. mai 2012 #8 Skrevet 14. mai 2012 Skjønner veldig godt at dere reagerer og ønsker det annerledes. Hvorfor må hun flytte? Jobb? Ny mann? Jeg kan si med en gang at jeg aldri hadde flyttet noe sted uten guttene mine. Så om hun MÅ flytte, og har hovedomsorg, tar hun dem selvfølgelig med. Men jeg hadde syntes det hadde vært veldig dumt å rive opp røttene til barna mine. Kan dere overtale henne til å bli, eller ikke flytte så langt?
Berta_78 Skrevet 14. mai 2012 #9 Skrevet 14. mai 2012 Skjønner veldig godt at dere reagerer og ønsker det annerledes. Hvorfor må hun flytte? Jobb? Ny mann? Jeg kan si med en gang at jeg aldri hadde flyttet noe sted uten guttene mine. Så om hun MÅ flytte, og har hovedomsorg, tar hun dem selvfølgelig med. Men jeg hadde syntes det hadde vært veldig dumt å rive opp røttene til barna mine. Kan dere overtale henne til å bli, eller ikke flytte så langt? Sorry, så nå at du ikke vil utdype akkurat det... Uansett; som mor ville jeg ikke forlatt barna. Selv on ditt synspunkt er mer rasjonelt.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #10 Skrevet 14. mai 2012 Vi får nok ikke overtalt henne til å bli nei, men hun Må heller ikke flytte for å si det slik. Det er fordi HUN har lyst. Derfor syns vi det blir så sårt at barnet må bli dratt med fordi moren har lyst på en forandring. Jeg heller ville ikke forlatt mine barn, men jeg hadde kanskje heller ikke dratt de vekk fra far og annen familie bare fordi jeg har lyst å utforske andre steder.. takk for svar :-) HI
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #11 Skrevet 14. mai 2012 Ta en tur på familievernkontoret først, som du legger det frem her regner jeg med far vil få støtte hos samtaleterapeuten der og kanskje åpne øynene til mor litt?
Berta_78 Skrevet 14. mai 2012 #12 Skrevet 14. mai 2012 Vi får nok ikke overtalt henne til å bli nei, men hun Må heller ikke flytte for å si det slik. Det er fordi HUN har lyst. Derfor syns vi det blir så sårt at barnet må bli dratt med fordi moren har lyst på en forandring. Jeg heller ville ikke forlatt mine barn, men jeg hadde kanskje heller ikke dratt de vekk fra far og annen familie bare fordi jeg har lyst å utforske andre steder.. takk for svar :-) HI Uff, det er veldig trist når folk ikke forstår at man ved å få barn faktisk er uløselig knyttet til personen man får barn med enten man tilbringer livet sammen eller ikke. Jeg ville ikke heller ha tatt fra barna mine pappaen sin, og innsett at jeg ikke kunne forfølge egne drømmer i like stor utstrekning. Håper dere finner ut av det - ikke gi opp! Heldige barn som har så fin pappa og bonusmor :-)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #13 Skrevet 14. mai 2012 En rettsak ville vært altfor belastende for barnet. Jeg ville nok av hensyn til barnet ikke satt i gang dette. Barnet skal bli hørt, og vil da i dette tilfellet måtte velge side. Barnet føler jo lojalitet til både mor og far, samtidig som barnet har et ønske om å bli på hjemstedet. Uansett jeg håper at mor endrer mening, men mange barn flytter i løpet av barndommen og det går som regel bra. De finner seg nye venner og kontakt med familien må selvfølgelig opprettholdes på best mulig måte.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #14 Skrevet 14. mai 2012 Tusen takk for støtte, vi skal ta dette videre til familievernkontoret og håpe på hjelp der. Vi vil helst ikke dra det til en rettsak med tanke på barnet, men vi får vel bare se ann. Satser på familievernkontoret kan hjelpe :-) Til #13 Er enig med deg ang. rettsaken :-) Vi håper å slippe involvere barnet i stor grad. Ja, de fleste går det bra med, men vi er ganske sikre på at i dette tilfellet er det ikke sikkert det går like bra og trenger stabilitet på hjemstedet sitt :-) Igjen takk for svar :-) HI
LillaGorilla♥♥ Skrevet 14. mai 2012 #15 Skrevet 14. mai 2012 Nå har vel loven blitt endret slik at den andre forelderen kan nekte dersom den enes flytting påvirker samværsordningen?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #16 Skrevet 14. mai 2012 Er det sant? Vet du hvor jeg kan finne ut om dette stemmer? :-) HI
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #17 Skrevet 14. mai 2012 Er det sant? Vet du hvor jeg kan finne ut om dette stemmer? :-) HI
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #18 Skrevet 14. mai 2012 Er det sant? Vet du hvor jeg kan finne ut om dette stemmer? :-) HI Det stemmer ikke. Det var forslag om det som endte med varslingsplikt på 6 uker så mor kan fortsatt flytte med barnet, men etter flyttingen kan far gå til retten og be om at barnet blir tilbakeflyttet. Litt omstendig, men langt bedre enn en rettssak. http://barnerettsbloggen.com/2012/01/30/manglende-konsekvenser/
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #19 Skrevet 15. mai 2012 Takk for svar:-) Og må si det er helt forferdelig at her er regler om ting, men at det ikke blir konsekvenser om de blir brutt!! Om mor plutselig bestemmer seg å flytte i morgen, før de 6 ukene har gått, så har det ingenting å si?? Heia Norge.... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå