Gå til innhold

Holder på å gi bud på et hus...hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har gitt bud på et hus, 120 000 under prisantydning pga vi gav bud over noen andre som nå ikke lenger er med i "budkrigen".

Nå fikk vi telefon fra megleren til huset som sier eieren ikke aksepterer budet, men gir oss et tilbud til å kjøpe huset 100 000 over prisantydning!!

Er det lov? Kan vel ikke forlange 100 000 over prisantydning når det ikke er andre som er interesserte? Blir så irritert! :P

Hva er best her? Tilbudet hans står til klokken 13 idag, men jeg tenker helst å bare la være å gi bud for å vise at vi ikke lar oss presse så lett. Dette huset har stått til salgs siden januar forresten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg hadde avventa og ikkje gitt det budet.

Skrevet

Samme som over. Alternativet for han er vel å selge på nytt med alt det styret som følger med. Da kan dere jo evt. bare by på nytt i enste runde om han ikke selger nå. Mest sannsynlig lar han dere få det, for det koster å kjøre visninger, ha megler og budrunder. Håper dere får det da ;)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, det syns jeg var drøyt. Dere kan (om dere vil ha huset) gi et motbud på takst når hans går ut. Det kan være at han gir seg da, uansett. Det måtte vi gjøre når vi kjøpte her vi bor nå. Ingen som ville ha det, det hadde stått til salgs i over et år. Men de ga seg ikke før vi la inn bud på takst.

Skrevet

Selvfølgelig er det lov av selger.. han kan akseptere eller avvise bud akkurat som han vil.

Skrevet

Ja det er lov pga av at eier trenger ikke akseptere budet men komme med ett motbud eller for å nå opp til summen han vil ha. Men der kan dere jo forhandle med megler, si at dere er ikke interissert i å betale over prisantydning, men at man kan komme seg nært prisantydning.

Skrevet

100.000 over takst var drøyt etter visning. Det er selvsagt fullt lovlig. Dere byr det der vil by hverken mer eller mindre.

Ikke la dere presse. Se hva som skjer etter kl.13 i dag og så kan dere jo ev. by takst dersom dere ønsker det.

Skrevet

Selvfølgelig er det lov. Selger velger jo selv om han vil selge huset eller ikke, og det kan godt hende han ikke var fornøyd med taksten / prisantydningen i utgangspunktet.

Det er også mange som ikke kjøper seg nytt hus før de har solgt det gamle, og i slike tilfeller har de gjerne tid til å vente til de får den prisen de selv ønsker seg, evt. droppe hele salget.

Skrevet

HI her. Jeg skjønner at det er lov, det var ikke sånn ment. Men tenker at nå har huset stått til salgs i snart 6 mnd, og det har kun vært oss og et annet par som har gitt bud. Nå står bare vi igjen. Etter 6 mnd vil avtalen hans med megler gå ut og da må han starte helt på nytt.

Så da bør vi bare ha is i magen og avvente med å gi flere bud? Vi har vært på privat visning med eieren og han tror han skal få gull og grønne skoger for huset da husene rundt han går for mer enn takst. Så det virker som om han har sett for seg en pris fra starten av som han ikke klarer å gi slipp på, uansett hvor absurd den prisen er. Huset er virkelig slitt og trenger oppussing jevnt over!

Skrevet

Prøv å ha is i magen og ikke gi bud over prisantydning hvis det bare er dere som byr. Det er ikke logisk å gjøre, konfronter megler med at prisantydningen antyder prisen, dermed basta.

Skrevet

Det høres ut som at han har urealistiske forventninger om hvor mye han skal få. Men igjen, det kan jo hende han ikke er avhengig av å selge, og at han tenker at hvis han ikke får det han vil ha så kan det bli det samme med hele salget.

Hvis dere virkelig vil ha huset så synes jeg dere burde snakke med megler og be ham / henne forhandle litt for dere, og jekke ned selgers forventninger. Kanskje dere kan møtes et sted på midten eller ved takst hvis dere virkelig vil ha det?

At huset er slitt og trenger oppussing skal være hensyntatt i taksten, så at han krever takst er ikke urimelig.

Hvis han fortsatt ikke vil gå ned i pris etter at megler har forsøkt å forhandle på deres vegne så ville jeg droppet det, funnet et annet hus og la ham sitte der med oppussingsobjektet sitt.

Lykke til! :)

Skrevet

Vent og se! La selger svette, og gi ev. nytt bud om en måneds tid dersom dere ikke har funnet et annet hus.

Kjenner noen som nylig solgte huset sitt godt under takst etter 5 mnd fordi de oppdaget at de ikke ville få høyere bud og de måtte selge til markedspris!

Ha is i magen - gå gjerne opp 10-20000 for å vise at dere ee seriøse, mem ikke la dere skremme til å betale overpris. Huset er kun verdt det kjøper vil betale, og da må selger velge om han vil selge eller bli i huset.

Lykke til!

Skrevet

Sitt på gjerdet og la de komme krypende til dere. Hadde lagt meg godt under takst på et hus som hadde ligget ute i 6 mnd.

At ingen har kjøpt huset enda er tegn på at taksten er for høy.

Jeg ville og sagt til megler at det er useriøst og be om 100.000 over prisantydning. Selger kan velge prisantydning selv og man skal ikke legge et hus ut for en pris man ikke vil akseptere.

Skrevet

Ja vent Og se! Huset har ligger ute lenge og, kan ikke regne med å få mer enn takst da.

Skrevet

Hi her. Vi sa at det samme budet vårt står til kl 18 ikveld. Vi kunne gitt 20tusen mer, men når han er vanskelig er vi vanskelige! Megler var litt flau, siden selgeren krever 100tusen mer enn prisantydningen. Men vi sa vi har flere ulike hus å se på, så vi må få et svar. Selgeren har kjøpt seg leilighet så må egentlig selge også. Huset har stått til høyere prisantydning tidligere, men megler har gått ned siden det er ingen som har gitt bud før nå.

Så takk for gode råd, vi får bare ha i i magen videre :)

Skrevet

La det være. Dere får uansett beskjed om det kommer nye bud og kan ev henge dere på da. I mellomtiden står dere fritt til å kikke på andre hus :)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Haha.... Riktig gjort, HI!

La selger forstå at det er Take it, or leave it! Bare gi inntrykk at dere slett ikke er nødt til å kjøpe huset, for deres del må ha gjerne sitte på det et halvår til, over prisantydning bør dere i alle fall IKKE gå!

Krysser fingre!

Hilsen meg som venter på at HUSET skal komme for salg - venter tålmodig...

Skrevet

Har dere hørt noe mer nå da?

Skrevet

Hi her. Han godtok ikke budet, men hadde i følge megler sagt at det var dumt av han å si han ønsket 100tusen mer enn prisantydning, når vi gav 120tusen under prisantydning. Vi kommer til å vente litt nå og se hva som skjer. Huset ligger på en bra plass, men til den prisen kan en få mye bra hus! Så vi får vente og se om megleren ringer oss å "maser", det gjorde hun nemlig før vi la inn bud i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...