Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 Mannen vil ikkje ha fleire og jeg sier at jeg propper meg ikkje med prevansjon. Han veit om alt detta og sier til han at vist ikkje du vil ha fleire så kutt strengane. Men NEI sier han. Er jeg stygg da ?
Mamma til tre gutter Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 nei det syns ikkje eg.. dere er to om dette, og i det fleste forhold er det vi kvinner som må passe på dette.. syns det er på tide at mennen stiller opp også.. min mann skal kutte når vi er ferdige og dette har han funne på sjølv.. men det er mitt ønske også siden eg sliter litt med diverse prevensjoner... snakk om det, men husk man må alltid være helt sikre på at man ikkje vil ha flere.. eg tenker litt på alderen deres, er ikkje muligheter for at han kansje ønsker en til om et par år...?? lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 Hvis mannen ikke vil ha flere barn er det hans ansvar å ordne med prevensjon mener jeg. Om dere ender opp med at du blir gravid har han ingenting han skulle sagt da du har sagt fra om dette.. Men skjønte ikke helt hva du mente du var stygg ang med..
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Jeg synes ikke du er stygg, men jeg forstår heller ikke de kvinnene som vil "bestemme" at mannen skal sterilisere seg hvis han ikke ønsker flere barn. Det handler jo om mer enn "prevensjon", det er å gjøre seg selv ufruktbar for all fremtid. I tillegg har man det "psykiske". Jeg ville aldri kreve av min mann at han skulle gjøre et irreversibelt inngrep i sin kropp, som "straff" for at han ikke ønsker flere barn. Hans vurdering er jo her og nå, og man kan ikke spå om fremtiden. Hva hvis det f.eks skjer en ulykke der han mister deg - skal han aldri kunne få barn med en eventuell ny kone? Eller det skjer andre ting som gjør at han ønsker flere barn med deg? Man kan ikke spå om fremtiden, og om mannen ikke selv synes sterilisering er et alternativ, skal han etter mitt syn selvsagt slippe. Jeg opplever noen ganger venninners utsagn om det samme, som en slags straff overfor mannen, og en forsikring om at han aldri skal ha en annen kvinne. For meg blir det helt gærent. Hvis dette egentlig handler om at dere er uenige om dere skal ha flere barn eller ikke, får dere evnt bruke kondom, eller annen prev uten hormoner, hvor han er inneforstått med at det blir barn dersom "uhellet" skulle være ute.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #5 Skrevet 14. mai 2012 Og jeg forstår ikke mennene som på død og liv vil slippe ansvaret for prevensjon under påskudd om at "kondomer er kjedelig", "jeg føler ingenting med kondom", "vil ikke sterilisere meg siden da mister jeg manndommen", og driter fullstendig i at dama kan få helseskader av hormoner i p-piller. Siden det er hennes kropp og bruk av pillene ikke vil ha noe negativ innvirkning på ham. Uff!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #6 Skrevet 14. mai 2012 Synes det er fair at han skal stå for prevensjon/sterilisering, men vil tro kondom er et bedre alternativ? Etter å ha vært desperat etter å bli gravid i over et halvt år, der hver eneste p-pille var vanskelig å svelge og minnet meg på hvor kjip situasjonen var, sa jeg ifra til samboeren at "siden det er du som på død og liv ikke vil ha barn ennå, får du selv ta ansvaret for at det ikke skjer". Jeg orka ikke plage meg selv hver dag med å ta en pille som skulle sørge for at jeg ikke fikk min drøm oppfylt. Første gangen med kondom ble klein, og han syntes det var så kjipt at han ikke gadd å fullføre engang, men etter noen uker tok han initiativ til et nytt forsøk. Nå, ett år etter, har vi vent oss til gummien og det fungerer fint. Og om tre måneder skal vi omsider kutte den ut, gleder meg så!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #7 Skrevet 14. mai 2012 Og jeg forstår ikke mennene som på død og liv vil slippe ansvaret for prevensjon under påskudd om at "kondomer er kjedelig", "jeg føler ingenting med kondom", "vil ikke sterilisere meg siden da mister jeg manndommen", og driter fullstendig i at dama kan få helseskader av hormoner i p-piller. Siden det er hennes kropp og bruk av pillene ikke vil ha noe negativ innvirkning på ham. Uff! Det var vel ikke det som var situasjonen her? Jeg har ikke sett det sto noe om menns om driter i dama, vil slippe ansvar eller lignende? Jeg leser om en mann som ikke ønsker seg flere barn, men heller ikke vil sterilisere seg. Det synes jeg må være helt legitimt. Trist du åpenbart har hatt veldig dårlig erfaringer med menn.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 14. mai 2012 #8 Skrevet 14. mai 2012 Nope, synes jeg ikke, du vil ha en til, du har gitt beskjed om både dette og at du ikke akter å stå for noe prevensjon, så da får han trå til, om han ikke vil ha flere. Synes det er rettferdig jeg!
Gjest Miryks Skrevet 14. mai 2012 #9 Skrevet 14. mai 2012 Jeg synes uansett ikke du er slem som sier at mannen burde sterilisere seg. Om han er bombesikker på at han er ferdig med babyer, så ser ikke jeg grunn til å ikke gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #10 Skrevet 14. mai 2012 Nope, synes jeg ikke, du vil ha en til, du har gitt beskjed om både dette og at du ikke akter å stå for noe prevensjon, så da får han trå til, om han ikke vil ha flere. Synes det er rettferdig jeg! Mener du virkelig at det er rettferdig at man må sterilisere seg om man, slik situasjonen er i dag, ikke ønsker flere barn? Det er et irreversibelt inngrep. Det kan jo skje ting frem i tid som gjør at man tenker annerledes. En bekjent steriliserte seg, i samråd og enighet med kona når han var knappe 30. De hadde da et barn. Nå når datteren er snart 17 er hun svært syk, og de ønsket seg inderlig et barn til før det var for sent. Dessverre var operasjonen hans for å reversere inngrepet mislykket, og de endte opp med å kjøpe to hunder. Ville du kreve det samme av en kvinne som ikke ønsket flere barn? Neppe, for hun kan "velge" å bruke et hormonpreparat i motsetning til mannen. Han har ikke noen gode alternativer annet enn kondom (som også mange kvinner synes er mindre attraktivt).
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #11 Skrevet 14. mai 2012 Nope, synes jeg ikke, du vil ha en til, du har gitt beskjed om både dette og at du ikke akter å stå for noe prevensjon, så da får han trå til, om han ikke vil ha flere. Synes det er rettferdig jeg! Mener du virkelig at det er rettferdig at man må sterilisere seg om man, slik situasjonen er i dag, ikke ønsker flere barn? Det er et irreversibelt inngrep. Det kan jo skje ting frem i tid som gjør at man tenker annerledes. En bekjent steriliserte seg, i samråd og enighet med kona når han var knappe 30. De hadde da et barn. Nå når datteren er snart 17 er hun svært syk, og de ønsket seg inderlig et barn til før det var for sent. Dessverre var operasjonen hans for å reversere inngrepet mislykket, og de endte opp med å kjøpe to hunder. Ville du kreve det samme av en kvinne som ikke ønsket flere barn? Neppe, for hun kan "velge" å bruke et hormonpreparat i motsetning til mannen. Han har ikke noen gode alternativer annet enn kondom (som også mange kvinner synes er mindre attraktivt). Da får han bruke kondom da? Det er ingen bivirkninger knyttet til det, i motsetning til hormonell prevensjon.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #12 Skrevet 14. mai 2012 Nope, synes jeg ikke, du vil ha en til, du har gitt beskjed om både dette og at du ikke akter å stå for noe prevensjon, så da får han trå til, om han ikke vil ha flere. Synes det er rettferdig jeg! Mener du virkelig at det er rettferdig at man må sterilisere seg om man, slik situasjonen er i dag, ikke ønsker flere barn? Det er et irreversibelt inngrep. Det kan jo skje ting frem i tid som gjør at man tenker annerledes. En bekjent steriliserte seg, i samråd og enighet med kona når han var knappe 30. De hadde da et barn. Nå når datteren er snart 17 er hun svært syk, og de ønsket seg inderlig et barn til før det var for sent. Dessverre var operasjonen hans for å reversere inngrepet mislykket, og de endte opp med å kjøpe to hunder. Ville du kreve det samme av en kvinne som ikke ønsket flere barn? Neppe, for hun kan "velge" å bruke et hormonpreparat i motsetning til mannen. Han har ikke noen gode alternativer annet enn kondom (som også mange kvinner synes er mindre attraktivt). Da får han bruke kondom da? Det er ingen bivirkninger knyttet til det, i motsetning til hormonell prevensjon. Det har jeg allerede foreslått. Mener bare at man ikke kan"kreve" sterilisering.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 14. mai 2012 #13 Skrevet 14. mai 2012 Nope, synes jeg ikke, du vil ha en til, du har gitt beskjed om både dette og at du ikke akter å stå for noe prevensjon, så da får han trå til, om han ikke vil ha flere. Synes det er rettferdig jeg! Mener du virkelig at det er rettferdig at man må sterilisere seg om man, slik situasjonen er i dag, ikke ønsker flere barn? Det er et irreversibelt inngrep. Det kan jo skje ting frem i tid som gjør at man tenker annerledes. En bekjent steriliserte seg, i samråd og enighet med kona når han var knappe 30. De hadde da et barn. Nå når datteren er snart 17 er hun svært syk, og de ønsket seg inderlig et barn til før det var for sent. Dessverre var operasjonen hans for å reversere inngrepet mislykket, og de endte opp med å kjøpe to hunder. Ville du kreve det samme av en kvinne som ikke ønsket flere barn? Neppe, for hun kan "velge" å bruke et hormonpreparat i motsetning til mannen. Han har ikke noen gode alternativer annet enn kondom (som også mange kvinner synes er mindre attraktivt). Jeg sa ikke hun har rett til å forlange sterilisering, men hun har rett til å si fra seg ansvaret om prevensjon, så lenge hun gjerne vil ha barn. Da får han velge selv om han vil bruke kondom eller sterilisere seg.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #14 Skrevet 14. mai 2012 Nope, synes jeg ikke, du vil ha en til, du har gitt beskjed om både dette og at du ikke akter å stå for noe prevensjon, så da får han trå til, om han ikke vil ha flere. Synes det er rettferdig jeg! Mener du virkelig at det er rettferdig at man må sterilisere seg om man, slik situasjonen er i dag, ikke ønsker flere barn? Det er et irreversibelt inngrep. Det kan jo skje ting frem i tid som gjør at man tenker annerledes. En bekjent steriliserte seg, i samråd og enighet med kona når han var knappe 30. De hadde da et barn. Nå når datteren er snart 17 er hun svært syk, og de ønsket seg inderlig et barn til før det var for sent. Dessverre var operasjonen hans for å reversere inngrepet mislykket, og de endte opp med å kjøpe to hunder. Ville du kreve det samme av en kvinne som ikke ønsket flere barn? Neppe, for hun kan "velge" å bruke et hormonpreparat i motsetning til mannen. Han har ikke noen gode alternativer annet enn kondom (som også mange kvinner synes er mindre attraktivt). Jeg sa ikke hun har rett til å forlange sterilisering, men hun har rett til å si fra seg ansvaret om prevensjon, så lenge hun gjerne vil ha barn. Da får han velge selv om han vil bruke kondom eller sterilisere seg. Da er vi enige.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 14. mai 2012 #15 Skrevet 14. mai 2012 Hans sterilisering kan i tillegg reverseres hvis det skulle være ønskelig i ettertid. Nei jeg synes ikke du er stygg med han. Jeg ønsker det samme når vi er ferdige med barn. Vil ikke ha kroppen full av preparater.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #16 Skrevet 14. mai 2012 Etter å ha gått på p-piller en del år kommer jeg aldri til å bruke det igjen. Hadde jeg visst hvordan p-piller faktisk kan påvirke kroppen min ville jeg aldri ha brukt det i utgangspunktet heller!! Jeg synes ikke HI er stygg. Hun vil ikke lenger daglig ha i seg kjemiske hormoner, det er hun i full rett til å bestemme. Hvis mannen ikke vil ha flere barn får han ta ansvar for det, måten han gjør det på blir opp til ham...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #17 Skrevet 14. mai 2012 Hans sterilisering kan i tillegg reverseres hvis det skulle være ønskelig i ettertid. Nei jeg synes ikke du er stygg med han. Jeg ønsker det samme når vi er ferdige med barn. Vil ikke ha kroppen full av preparater. Ja, men da kan jo du sterilisere deg når dere er ferdige med barn, i stedet for han? Man kan ikke sterilisere en mann, og ta utgangspunkt i at det kan reverseres. Det er ikke alltid det går. En mann kan dessuten være fruktbar hele livet i motstning til en kvinne. Ved et brudd, dødsfall e.l. kan han få barn med en ny kvinne naturlig også etter eks. 45 år. Man vet ikke hva fremtiden bringer. Hvis man som kvinne er helt motstander av hormonspiral (som vel er det mest skånsomme, lokale hormonpreparatet vi har - det er ikke bevist noen alvorlige bivirkninger overhode), får man bruke kondom. Man kan ikke pålegge en sterilisering.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 14. mai 2012 #18 Skrevet 14. mai 2012 Hans sterilisering kan i tillegg reverseres hvis det skulle være ønskelig i ettertid. Nei jeg synes ikke du er stygg med han. Jeg ønsker det samme når vi er ferdige med barn. Vil ikke ha kroppen full av preparater. Ja, men da kan jo du sterilisere deg når dere er ferdige med barn, i stedet for han? Man kan ikke sterilisere en mann, og ta utgangspunkt i at det kan reverseres. Det er ikke alltid det går. En mann kan dessuten være fruktbar hele livet i motstning til en kvinne. Ved et brudd, dødsfall e.l. kan han få barn med en ny kvinne naturlig også etter eks. 45 år. Man vet ikke hva fremtiden bringer. Hvis man som kvinne er helt motstander av hormonspiral (som vel er det mest skånsomme, lokale hormonpreparatet vi har - det er ikke bevist noen alvorlige bivirkninger overhode), får man bruke kondom. Man kan ikke pålegge en sterilisering. Mange sinte anonyme rundt omkring på klikk for tiden? Hvis mannen ikke vil ha flere barn får han ta ansvar for det, måten han gjør det på blir opp til ham...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #19 Skrevet 14. mai 2012 Hans sterilisering kan i tillegg reverseres hvis det skulle være ønskelig i ettertid. Nei jeg synes ikke du er stygg med han. Jeg ønsker det samme når vi er ferdige med barn. Vil ikke ha kroppen full av preparater. Ja, men da kan jo du sterilisere deg når dere er ferdige med barn, i stedet for han? Man kan ikke sterilisere en mann, og ta utgangspunkt i at det kan reverseres. Det er ikke alltid det går. En mann kan dessuten være fruktbar hele livet i motstning til en kvinne. Ved et brudd, dødsfall e.l. kan han få barn med en ny kvinne naturlig også etter eks. 45 år. Man vet ikke hva fremtiden bringer. Hvis man som kvinne er helt motstander av hormonspiral (som vel er det mest skånsomme, lokale hormonpreparatet vi har - det er ikke bevist noen alvorlige bivirkninger overhode), får man bruke kondom. Man kan ikke pålegge en sterilisering. Mange sinte anonyme rundt omkring på klikk for tiden? Hvis mannen ikke vil ha flere barn får han ta ansvar for det, måten han gjør det på blir opp til ham... Det er jeg som har skrevet, og jeg er overhode ikke sint, lang i fra! :-) Jeg er bare utrolig overrasket over at så mange kvinner tilsynelatende mener det er helt "på sin plass" at mannen steriliserer seg, når han selv ikke ønsker det, fordi man ikke skal ha flere barn. Det er et inngrep av en karakter, som ikke kan sammenlignes med eks. å ha en hormonspiral. Jeg er engasjert, fordi jeg i min nærmeste omgangskrets har en mann som har forsøkt å reversere et slikt inngrep (han steriliserte seg av egen vilje i forståelse med kona for mange år siden) - men livet ble ikke som de hadde tenkt, og nå angrer de. Flere av de som har skrevet gir inntrykk av at et er en slags kjønnskamp, rettferdighetskamp "han får søren meg ta ansvar" "jeg vil ikke pumpes full av hormoner" osv. Virkeligheten er vel heller at man kan anse seg som "ferdig" med barn, uten at man ønsker å låse døren og kaste nøkkelen. Virkeligheten er også slik at det er flere gode prevensjonsprodukter for kvinner enn menn, og alternativet er da altså kondom. Det kan kanskje funke for noen, men optimalt ville jeg i hvert fall ikke selv syntes det var. Så lenge det ikke finnes fullgode prevensjonsmetoder for menn, mener jeg det blir en urettferdig debatt. De kvinnene jeg kjenner osm ikke vil ha flere barn, steriliserer seg jo ikke, de har spiral. Slik mulighet har ikke menn.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #20 Skrevet 14. mai 2012 Jeg er i noenlunde samme situasjon som deg HI her har jeg også forklart at dersom han ikke vil ha flere barn, så er han også ansvarlig for at jeg ikke blir gravid. Jeg vil nemlig gjerne ha ett barn til en gang. Om han ønsker å sterilisere seg eller bruke kondom er opp til han. Abort er helt uaktuelt, så skulle kondomen sprekke(noe den gjorde for et par uker siden), og jeg blir gravid, så blir han Pappa igjen! Jeg har heller ingen interesse av å bruke prevensjon, verken spiral eller piller. Pr i dag fungerer kondomen helt greit, selv om det ikke er optimalt.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #21 Skrevet 14. mai 2012 Jeg er i noenlunde samme situasjon som deg HI her har jeg også forklart at dersom han ikke vil ha flere barn, så er han også ansvarlig for at jeg ikke blir gravid. Jeg vil nemlig gjerne ha ett barn til en gang. Om han ønsker å sterilisere seg eller bruke kondom er opp til han. Abort er helt uaktuelt, så skulle kondomen sprekke(noe den gjorde for et par uker siden), og jeg blir gravid, så blir han Pappa igjen! Jeg har heller ingen interesse av å bruke prevensjon, verken spiral eller piller. Pr i dag fungerer kondomen helt greit, selv om det ikke er optimalt. Og det synes jeg er helt fair! Det jeg ikke synes er fair, er å ha et utgangspunkt i at mannen "bør" sterilisere seg. Som du skriver, har du faktisk et ønske om et barn til, og da er det jo innmari dumt om han sitter med sterilisert utstyr og skulle ombestemme seg. Mye bedre å bruke kondom, med en kalkulert risiko han er inneforstått med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå