Gå til innhold

Lover og regler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har noen spørsmål ang lønn ol i resturantbransjen.

Min søster jobber på en pub og har for det første kun 130 kr timen. Er dette tariff-lønn? Hvis ikke : Er det lov å lønne noen under tariff?

På arbeidsplassen får de ingen form for tillegg. Dvs hun skal f.eks jobbe 17-mai og det eneste hun får i lønn er sin vanlige timelønn : 130 kr timen. Ingen hellidagstillegg, kveld eller natt tillegg. Hun får ikke overtidsbetalt hvis hun jobber overtid.

Det eneste hun får er sine lusne 130 kr timen.

Er dette lov?

Hun er ikke organisert, dvs hun har ikke betalt kontigenten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste arbeidsgivere i den bransjen gjør nok som de vil. Nei det er ikke lov, men om ingen melder det inn blir det ikke gjort noe md. Få som melder det inn Pga at de er redde for å miste jobben sin. Lykke til

Skrevet

Det finnes ingen lovfestet minstelønn i Norge, uansett alder eller bransje. Alt som har med lønn å gjøre er overlatt til partene i arbeidslivet. Dersom du er organisert og det er tariffavtale ved bedriften - DA HAR DU KRAV På MINSTELøNN! Du har kanskje hørt ordet "tarifflønn" - og det er den lønna LO forhandler seg fram til for sine medlemmer. Det kan være et fint utgangspunkt å vite når du skal avtale lønn med arbeidsgiver, men husk: det er ikke noe du automatisk har krav på.

Tillegg og overtid er regulert i arbeidsmiljøloven så det har man krav på uansett

Skrevet

Har jobbet på bensinstasjon der jeg verken fikk overtidsbetalt, kvelds- eller lørsdagstillegg. Selv når jeg hadde 66 timers arbeidsuke fikk jeg NULL i overtidsbetaling. Vet om ei kollega som kontaktet et eller annet forbund men det ble ikke gjort noe med det. Jeg ble der ikke så lenge, så orket ikke bråke siden jeg der og da sårt trengte en jobb.

Gjest peacock
Skrevet

Men det blir jo litt av et tiltak med advokatutgifter og slik om hun ikke er medlem av en fagforening. Kanskje en idé å melde seg inn og betale kontingenten? Da kan hun få støtte om hun f.eks får sparken fordi hun varsler om ulovlige forhold - for dette er ikke populært (men ulovlig fyringsgrunn)! Det er nok av folk som gjerne vil ha jobben hennes med de forhold som hun jobber under idag, så arbeidsgiver er ikke avhengig av å beholde hende (og legge til rette). Fagforeningen kan også rådgi om hva hun har krav på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...