Gå til innhold

Endometriose!! (advarsel: en del ekkle detaljer.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har det og som kan svare meg på hvordan det oppleves. Jeg har altid vært plaget med mye menssmerter og kraftige blødninger, men nå er det blitt helt vanvittig. Jeg er ferdig med barn og steriliserte meg for ca 2 år siden. Men nå det siste året har ting bare blitt verre,verre og verre. Samme dag som mensen kommer begynner også smertene, dem er så inntense og rivende at jeg trur jeg skal revne. Jeg føder jo pokker barn hver eneste gang mensen begynner. Og jeg blør..... herregud som jeg blør.... en pluss tampong kan være gjennomtrukket på 10-15 min og ikke så rent sjeldent følger det med store levrete blodklomper da jeg tar tampongen ut, ja ikke for det det har faktisk skjedd at da jeg tatt tampongen ut så har det rett og slett forset blod og klomper ut. Dette varer sånn ca 3 dager før det plutselig snur og da blør jeg ikke så kraftig lenger, og smertene minker og blir mere normale og levelige. jeg har tenkt tanken tidligere på endometriose, men har tenkt at da dem steriliserte meg så gjorde dem jo det med lapraskopi ( eller hva det heter) og burde dem da ikke sett det da? Elller synes det ikke. Kan det oppleves slik med denne diagnosen, eller kan dette dreie seg om noe enda skummlere. har time til legen snart og skal da ta opp dette med ham, men lurer hva slags erfaring dere andre kan ha.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo de burde ha oppdaget dette under endoen. Så jeg ville ha sett etter andre årsaker til problemet.

Har du hørt om varmebehandling av livmorslimhinnen? Siden du ikke skal ha barn, kan du ha det i bakhodet hvis ikke gynekologen finner noe galt.

Skrevet

Jo de burde ha oppdaget dette under endoen. Så jeg ville ha sett etter andre årsaker til problemet.

Har du hørt om varmebehandling av livmorslimhinnen? Siden du ikke skal ha barn, kan du ha det i bakhodet hvis ikke gynekologen finner noe galt.

Nei det har jeg ikke hørt om, Hva er det?

Når jeg steriliserte meg så så var jo ikke det noe tema med mine menssmerter. så det er jo ikke sikkert dem tenkte jeg hadde noen problemer eller smerter med det siden jeg ikke sagt noe om det. Eller ville dem ha sagt det likevel hvis dem sett at jeg hatt det, lell om jeg var der for noe annet? Disse vanvittige smertene har jo begynt etterpå egentlig, kan jeg ikke ha utvikklet det i ettertid, eller er det noe man må ha hatt veldig lenge før det blir problemer av det?.

Skrevet

Ja det kan være endometriose, men det er ikke alltid at de finner ut hva det er for noe. Selv har jeg endometriose og jeg får hormontabletter som føres inn i skjeden for å redusere blødningen, og p-piller for reduserende den ytterligere samt sterke smertestillende for menstruasjonen. Når jeg er ferdig med barn vil de fjerne eggstokkene og hele systemet siden endometriose-vevet er på tur å vokse seg ned i buken. Da vil menstruasjonen utebli, og jeg vil få tabletter for å ikke "hormonelt komme i overgangsalderen". Jippi- i en alder av 24!

Ta det opp med legen du, så finner dere ut av det og be om ordentlige smertestillende - for de smertene gjør i allefall meg nærmest sengeliggende, de er grusomme! Det er faktisk værst dagen før menstruasjonen. Jeg er student nå, men når jeg var i arbeid hadde jeg fri sykemelding to dager i måneden pga. dette. Så om de kan fikse det med operasjon - gjør det!

Skrevet

Noen som har det og som kan svare meg på hvordan det oppleves. Jeg har altid vært plaget med mye menssmerter og kraftige blødninger, men nå er det blitt helt vanvittig. Jeg er ferdig med barn og steriliserte meg for ca 2 år siden. Men nå det siste året har ting bare blitt verre,verre og verre. Samme dag som mensen kommer begynner også smertene, dem er så inntense og rivende at jeg trur jeg skal revne. Jeg føder jo pokker barn hver eneste gang mensen begynner. Og jeg blør..... herregud som jeg blør.... en pluss tampong kan være gjennomtrukket på 10-15 min og ikke så rent sjeldent følger det med store levrete blodklomper da jeg tar tampongen ut, ja ikke for det det har faktisk skjedd at da jeg tatt tampongen ut så har det rett og slett forset blod og klomper ut. Dette varer sånn ca 3 dager før det plutselig snur og da blør jeg ikke så kraftig lenger, og smertene minker og blir mere normale og levelige. jeg har tenkt tanken tidligere på endometriose, men har tenkt at da dem steriliserte meg så gjorde dem jo det med lapraskopi ( eller hva det heter) og burde dem da ikke sett det da? Elller synes det ikke. Kan det oppleves slik med denne diagnosen, eller kan dette dreie seg om noe enda skummlere. har time til legen snart og skal da ta opp dette med ham, men lurer hva slags erfaring dere andre kan ha.

Jeg har endometriose og det du skriver er som om jeg skulle ha skrevet det selv. Det er rett og slett et rent helvete. Har du vært på innvendig ul? Min venstre eggstokk har på 4 mnd blitt helt overgrodd av driten, og jeg har enorme smerter. Skal på første akupunkturtime nå på tirsdag mens jeg venter på operasjon. Det er så vondt at det føles som noen har revet ut eggstokker og livmor. Jeg blør mye, får forstoppelse, og det kommer ut levret blod i lange tykke "slimtau". De første to døgnene blør jeg full en grønn o.b på ca. 1-2 timer, natt og dag..

Skrevet

Ok, tuuusen takk for svar dere. Da skal jeg ta opp dette med legen min for dette er ikke til å leve med lenger. Får angst direkte hver gang mensen kommer nå, for jeg vet hvilket smertehelvete jeg har foran meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...