Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #1 Skrevet 13. mai 2012 I dag hadde vi barnevakt for sønnen vår på tre år og datter på tre måneder. Barnevakten hadde lagt baby på leketeppe på gulvet, mens gutten herjet rundt. I leken hadde han snublet på gulvet og falt over baby, så hun satte i et skrik.. Han begynte også å gråte og det hele ble visst ganske dramatisk. Hun skrek voldsomt, men roet seg greit igjen. Har ingen synlige plager nå og sover godt... Storebror snakket imidlertid om dette ved leggetid, og gjenok mange ganger "var ikke mening"... Jeg fikk så vondt av han! :-( Jeg vet jo at han ikke mente det! og jeg synes helt ærlig at det var litt uforsiktig av barnevaktene. Jeg har aldri baby liggende på gulvet når storebror er hjemme. Da er hun i lekegrind, i vogna, eller på fanget vårt. Han får også lov til å ha henne på fanget, kose med henne osv, men hun ligger ikke på gulvet når han raller rundt... Synes som sagt det er en unødvendig risiko.. både i forhold til hennes sikkerhet, men også i forhold til at han kan komme til å skade henne uten vilje, og at han da vil bli lei seg.. Hva synes dere? Er jeg veldig hønemor her, eller synes dere barnevakten var uforsiktig?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #2 Skrevet 13. mai 2012 Tenker at du er hønemor, samtidig som barnevakten burde passet på... Storebror må lære seg å ikke være vill rundt baby og herje rundt der hun ligger, og at hun og er på gulvet.. Samtidig som barnevakten kunne vært på gulvet med dem, og passet på å feks ta storebror imot. Syns du er litt hysterisk som aldri har babyen på gulvet. Om ikke storebror lærer seg å ikke herje rundt henne nå, hvordan blir dte når hun krabber eller åler seg?
2 hjertegull :) Skrevet 13. mai 2012 #3 Skrevet 13. mai 2012 Du kjenner jo barna dine bedre enn barnevakten. Synes i utgangspunktet ikke det er uforsvarlig, og ville ikke hatt noe problem med det hjemme hos oss. Men som sagt, du kjenner barna dine, og vet hvor voldsom din sønn kan være. Dersom dette er noe du er redd for burde du sagt ifra til barnevaktene, ellers kan vel ikke de vite det.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #4 Skrevet 13. mai 2012 En barnevakt vil sannsynligvis ikke være "trent" nok til å komme på alle farer. Du som mor er mer "inni" dette med hva som kan gå galt, så synes ikke du skal skylde på barnevakten heller. Ulykker kan skje, tipper at storebror ha lært mye av episoden. La ham få leke litt mer rundt søster mens hun ligger på gulvet, kommer garantert ikke til å skje igjen!! De kommer også til å utvikle en annen form for lek de imellom, det er iallefall min erfaring:)
NormaJean Skrevet 14. mai 2012 #5 Skrevet 14. mai 2012 Syns ikke dette var så spesielt klanderverdige av barnevakten. Sånt skjer noen ganger. Tror heller ikke at gutten din tar noen skade av å være involvert i en hendelse hvor herjingen går for langt. Så svar på spørsmålet: jeg syns du er litt hønemor;-)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #6 Skrevet 14. mai 2012 Det er nok sånn man må regne med når man har barnevakt, og spesielt hvis barnevakten ikke har hatt barn selv. Jeg tenker helt annerledes nå enn jeg gjorde før jeg fikk barn. Har laget en standard risikovurdering i hodet mitt som går konstant Jeg har forøvrig litt under 2 år mellom barna mine og har også et turbotroll av en storebror. Men fra lillesøster var ca 3 mnd har jeg lagt henne på gulvet. Det er viktig at storebror lærer seg å kjenne babyens grenser så tidlig som mulig. Og så har jeg god erfaring med at de da utvikler et godt forhold helt fra starten uten at jeg blander meg inn (selv om jeg aldri er lenger enn en armlengde unna) Jeg synes du skulle begynne å legge babyen på gulvet allerede i dag. På den måten kan du vise (og fortelle) storebror at du har full tillit til ham sammen med lillesøster og da blir det lettere for han å ikke klandre seg selv for det som skjedde i går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå