Gå til innhold

Hva syns dere om å gifte seg i bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker et enkelt bryllup med kun nærmeste familie. Skal ta de med på resturant etter vielsen, og hjem til svigerforeldrene mine for kaffe og kake etterpå.

Jeg har aldri drømt om et stort prinsessebryllup, og har ikke tenkt å bruke store summene på kjole for denne dagen. ønsket meg i utgangspunktet en enkelt hvit brudekjole, men nå som 17.mai nærmer seg kom jeg på tanken om å gifte meg i bunad!

Jeg har ikke bunad, men har ønsket meg det i alle år. Bunaden til hjemstedet mitt er kjempevakker, og det er jo deilig å alltid ha antrekket klart til festdager. Ville egentlig ikke bruke så mye penger på kjole, men bunad er jo kjempedyrt. Likevel så er det en invistering, å bruke bunad den store dagen i stede for å bruke penger på en kjole som jeg bruker EN dag i livet mitt og som jeg ikke har bruk for etterpå. Bunaden kan jo også gå i arv etter hvert.

Men er det pent å gifte seg i bunad= Er så usikker på hva jeg vil.. Dessuten skal hele selskapet på resturant å spise, vil det se dumt ut med en brud i bunad? Er så usikker! Hva syns dere om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man har litt gammal norsk bondestil på bryllupet så er det jo fint ihvertfall. Syns det var en god idé egentlig jeg! :)

Skrevet

Synd det er flott å gifte seg i bunad. Ville bedt de andre damene som skal være tilstede om å gå med bunad dersom de har.

Skrevet

Vi giftet oss i bunad og det føltes riktig for oss. Jeg hadde bunad fra før, som mamma har brodert og det var litt ekstra stas. Mannen kjøpte sin i anledning bryllupet og harhatt veldig glede av den siden, han liker mye bedre å gå i bunad enn dress.

Vi hadde middels stort bryllup og vielsen hadde vi i stavkirke, selskapet i leid lokale. Mange gjester kom i bunad og det var koselig.

Ikke tenk på om andre synes det ser feil ut. Det er ikke noe unormalt i Norge å gifte seg i bunad. Gjør det hvis du vil!

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Dette hørtes ut som et smart ressonement, og slettes ikke dumt :)

Så tror jeg du bare må tenke litt over om du er villig til å gi opp den hvite kjolen for denne ene dagen / opplevelsen, mot et livslagt festplagg. Det er jo ikke så uvanlig å gifte seg i bunad heller.

Skrevet

Synes det er fint å gifte seg i bunad!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hadde vi hatt det når vi giftet oss (mannen har nå, jeg får om 2 år) så hadde vi giftet oss i bunad. Synes det er et fantastisk flott plagg!

(forøvrig kan du fint kjøpe bryllupskjole til under tusenlappen om du heller vil ha det)

Skrevet

Syns kanskje at hvis man gifter seg i bunaden sin, bør man ha noe spesielt fint på hodet, som for eksempel brurekrone eller en flott hårfrisyre med blomsterkrans eller noe. Da ser man litt mer pyntet ut enn på 17. mai.

Evt at man kan låne ekstra søljer av andre å ha på seg. I sameland skal bruden ta på seg så mange søljer som mulig, på bryllupsdagen.

Skrevet

Syns kanskje at hvis man gifter seg i bunaden sin, bør man ha noe spesielt fint på hodet, som for eksempel brurekrone eller en flott hårfrisyre med blomsterkrans eller noe. Da ser man litt mer pyntet ut enn på 17. mai.

Evt at man kan låne ekstra søljer av andre å ha på seg. I sameland skal bruden ta på seg så mange søljer som mulig, på bryllupsdagen.

Brudekrone kan man leie, mamma ordnet for meg hos gullsmeden. Tror ikke det var dyrt heller. Det hører egentlig ikke til min bunad, men den lokale gullsmeden hadde en som passet til sølja.

Skrevet

Jeg ville ikke giftet meg i bunad. Hadde nydelig kjole, som jeg nå skal selge..

MEN jeg synes tanken om å gifte seg i bunad er veldig fin, og jeg ser ikke noe galt i det. Mannens bror og svigerinne giftet seg i bunader, og hun hadde (som noen nevner) krone på hodet, så hun så gjennomført ut. Var ikke i det bryllupet, men har sett bilder.

Hvis du ønsker og har mulighet til å bruke penger på bunad, så gjør det! Men finn på noe ekstra, så man ser hvem bruden er blandt alle de bunadkledde :)

ønsker til lykke med den forestående store dagen :)

Skrevet

Jeg giftet meg i bunad, det var jeg veldig fornøyd med. Mannen min hadde vanlig dress. Buketten min matchet bunaden, det var kjempefint. Eneste ulempen var at jeg ammet, det er et styr å amme i bunad. Men det finnes vel ikke så mange ammebrudekjoler heller... Vi hadde fest hjemme etterpå. Seinere hadde vi vennefest, da uten bunad, men i en fin kjole jeg hadde kjøpt for anledningen.

Skrevet

Hi her.

Takk for alle svare, og så positivt! Ble skikkelig glad av alle svarene :) Vet ikke om jeg heeelt klarer å gi slipp på den hvite brudekjolen, men jeg er definitivt positiv til tanken! Kommer så klart til å pynte meg ekstra, ikke bare 17.mai aktig, men med en spesiell hårfrisyre, ordentlig pent sminket og så skal jeg sjekke ut dette med brudekrone! Takk for tipset:)

For meg er det enda flere ting som er positivt med bunaden, bl.a har jeg en del ekstra kilo som jeg sliter skikkelig med å bli kvitt. Dette kommer ikke like godt fram i en bunad som i en tettsittende brudekjole, hehe. For flere år siden var jeg også selvskader, så armene mine er dekket med arr jeg helst ikke vil vise familien, spesielt ikke på mannens side. Bunaden dekker disse arrene, så jeg slipper å tenke på dette på min bryllups dag!

Nå er det enda flere måneder til bryllupet skal stå, så jeg har litt tid til å tenke meg om =) Men tror nok jeg faktisk går for bunaden!

Gjest Antarctica
Skrevet

Gratulerer med ditt valg - og husk at bunaden er et plagg du kommer til å føle deg vakker i resten av livet!

Skrevet

Jeg ville gått for bunad, du kommer ikke til å angre på det.

MEN, husk at det tar laaang tid fra du bestiller og tar mål, til du kan hente bunaden din ferdig. Så hiv deg rundt og bestill med en gang, og informer om datoen du trenger bunaden ferdig så du får vite om det lar seg gjøre eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...