Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #1 Skrevet 13. mai 2012 ...bæsje på seg under fødsel? Jeg har sett det er flere her inne som skriver at det har skjedd, og som en førstegangs som er veldig sjenert/utilpass på det området, så blir jeg nervøs for at akkurat det skal skje meg. Jeg er ellers en utadvent og trygg person, og gruer meg ikke til fødselen generelt, men akkurat DET er jeg så redd for at skal skje! Da hadde jeg blitt sååå flau! Er det noen som vet noe om hvor vanlig det er? Er det ikke vanlig at kroppen "sier ifra om det behovet" før fødselen starter?
marsve Skrevet 13. mai 2012 #2 Skrevet 13. mai 2012 Tror ikke du hadde blitt flau egentlig, man er innmari opptatt med andre ting innen det punktet i prosessen Jeg vet faktisk ikke om jeg gjorde det eller ikke jeg, og tenkte ikke på det et sekund heller. Du kan jo få klyster før fødselen setter ordentlig gang hvis du er engstelig for det!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #3 Skrevet 13. mai 2012 Ja,det er vanlig - nei,du kommer ikke til å bli flau:-) Og som det sies over her er det veldig lite sannsynlig at du merker det. Skjer under pressrier og da har du annet å tenke på;-) Lykke til med fødsel!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #4 Skrevet 13. mai 2012 Jeg fikk klyster, men det kom en liten "dært" likevel;) Jeg var også livredd dette før fødselen - men tro meg når jeg sier.., at det kommer du til å gi fullstendig faen i når det står på Jordmødrene er også veldig flinke til å tørke det diskret bort.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #5 Skrevet 13. mai 2012 Det er nok veldig vanlig. Tidligere ble man gjerne tilbudt klyster, men det får du ikke nå med mindre du ber om det. Men det kan du jo hvis du gruer deg for det. Hvorfor bekymrer du deg? Er det pga mannen din du ville blitt flau? jordmødre er veldig vant til dette, og ikke minst superproffe hvis det kommer bæsj, de fjerner det diskret med en gang. Jeg vet jeg bæsjet på meg så det sang, men det var fordi jeg spurte. Og da bekreftet hun det, ellers hadde jeg ikke visst at det faktisk var det som skjedde.
Mikkemafian Skrevet 13. mai 2012 #6 Skrevet 13. mai 2012 Når du kjenner at du må bæsje midt i en fødsel, slipper du ikke i nærheten av en do, for da er det slettes ikke usannsynlig at ungen kommer snart.. Du kan få klyster hvis du ønsker det, og hvis så galt skulle skje, at du faktisk bæsjer litt, så kommer du ikke til å ha tid til å tenke noe særlig over det. Det blir tørket bort, og ingen kommenterer det.
Dorrimor ♂♂ Skrevet 13. mai 2012 #7 Skrevet 13. mai 2012 For å si d sånn, hvis d er d som opptar tankene tankene dine under fødselen, så har du hatt en enkel fødsel! Men fra halvspøk til alvor; jeg vet faktisk ikke om jeg gjorde d, siste i tankene mine akkurat da. M om du gjør d så tror jeg jordmor diskret vasker vekk og er veldig vant til d. Så ikke bekymre deg for d!
Dorrimor ♂♂ Skrevet 13. mai 2012 #8 Skrevet 13. mai 2012 Jeg ble forresten anbefalt og tilbudt klyster, måtte ikke be om d.
Dorrimor ♂♂ Skrevet 13. mai 2012 #9 Skrevet 13. mai 2012 Jeg ble forresten anbefalt og tilbudt klyster, måtte ikke be om d.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #10 Skrevet 13. mai 2012 Jordmor har et fat med lunket såpevann nede ved bena dine og flere engangskluter, på slutten av fødselen kommer det ut slim, gørr, fostervann og kanskje litt bæsj. Jordmor bruker klutene sine og tørker over underlivet ditt hele tiden, alle disse kroppsvæskene og dritten tørkes vekk uten at du merker det engang. Ikke tenk på det i det hele tatt, er ikke sikkert mannen din vil merke det engang, min gjorde det ikke Men han skjønte det jo når jeg begynte å surve om at det luktet bæsj da, hehe. Jeg er også supersjenert når det kommer til dette, selv etter 15 år sammen vil jeg helst bæsje når han ikke er hjemme. Men under fødselen betyr ikke disse tingene noe i det hele tatt.
Mamma´n til lillemor Skrevet 13. mai 2012 #11 Skrevet 13. mai 2012 Jeg husker jeg var redd for det i forkant også. Var bevisst på å gå på do tidligere i fasen for tenkte jeg måtte få tømt meg. Gikk fint det, men lurer på om det ikke kom litt likevel som jm vasket vekk. Vet ikke og bryr meg ikke. Nå er ikke jeg så redd for om mannen min så det heller, det får han tåle under en fødsel
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #12 Skrevet 13. mai 2012 Dette var min aller største bekymring ang fødselen. Jeg skulle kjøpe klyster på apotek for å ta hjemme, men apoteket frarådet meg det så sterkt at jeg lot være. Og det var det første jeg spurte om omtrent, etter riene kom igang og jeg var på sykehuset. Men det drøyde så lenge (de skulle gjøre viktigere ting først... også ble jeg egentlig frarådet det, jordmoren mente det ville gjøre vondt værre, også var det likevel ingen garanti for at det ikke kom ut noe under fødselen). Jeg hadde akkurat spist DEN middagen dagen i forkant, med dessert og hele pakka, så var litt bekymret kan man si. Men viste seg til slutt at jeg ikke rakk klyster, gikk så fort på slutten, og jordmor trodde jeg ville få pressrier på do og jeg klarte knapt å røre meg fra før så droppet det i siste liten. Og det er jeg glad for. Men jeg kommer til å spørre neste gang, og da vil jeg ha med en gang, for frykten ville fremdeles vært der. Men lurer på om det er vanlig det som skjedde med meg- magen var løs litt før fødsel (en ukes tid før, tidligere i svangerskapet hadde det vært litt treigere) startet så kanskje hadde jeg tømt mye fra før, også rett etterpå ble alt satt litt på vent, så jeg slapp å gå på do på noen dager (heldigvis! puh!) selv om jeg som sagt hadde spist enormt før fødsel så skjønner jeg ikke hvor det ble av. Og jeg er av dem som går på to ca en gang om dagen til vanlig. Men når det skal sies så merker jeg ingen ting til avføring under fødselen, ingen lukt og merket det ikke, ungen presset så mye der nede at alt føltes ut som ungen og tenkte ikke på annet enn å få ut barnet. Jeg fikk vite av jordmor etterpå at det bare hadde kommet en liten dært bæsj ut, og den ble raskt tørket bort, så var ikke så ille. Og jeg som grude meg sånn til dette, jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre akkurat under pressriene hehe.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 13. mai 2012 #13 Skrevet 13. mai 2012 Ja, det er veldig vanlig, de fleste gjør det- også de som sier de ikke har gjort det, eller ikke vet om de har gjort det (ifølge min jordmorvenninne). Jeg aner ikke om jeg gjorde det, men regner med det, siden det er så vanlig. Jordmødrene er vant til dette, så de sitter "klar" og tørker bort diskret og forsiktig slik at man ikke skal merke noe til det. Så det er ingenting å bekymre seg for. Samboeren min fulgte nøye med på det som skjedde når ungen kom ut, og han fikk iallefall ikke med seg noe slikt. Og jeg kan love deg at når du ligger der med en pressrie fra helvete, så tenker du ikke på så veldig mye annet enn å få ungen ut kjappest mulig! En annen ting er jo det at det er utrolig mye annet guff og gørr som kommer ut når man føder, så en liten bæsj er vel egentlig ikke det ekleste ved det hele.
holahopp Skrevet 13. mai 2012 #14 Skrevet 13. mai 2012 dere som har bæsjet på dere, hvordan vet dere det? spurte dere? jeg har ikke peiling om det skjedde..husker knapt noe fra da han kom ut engang
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #15 Skrevet 13. mai 2012 Jeg vet faktisk ikke om jeg bæsjet noen av gangen, og bryr meg mindre om det, enn det om det skjedde. Jeg var opptatt av helt andre ting, som å presse ut ungene Ingen bryr seg om det kommer en kabel, det er ikke det viktige under en fødsel likevel Og alle vet babyene kommer fra underlivet, og at alt som skjer der nede i den tiden er OK Tro meg - du kommer ikke til å lure så veldig på hva som skjedde der bak når det er over
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #16 Skrevet 13. mai 2012 Er det vanlig å spy da? Ser flere har hatt det på aktivitetsplanen sin i løpet av fødselen også...
LillaGorilla♥♥ Skrevet 13. mai 2012 #17 Skrevet 13. mai 2012 Jeg spydde ikke, men mange ganger er det jo sånn at ekstrem smerte kan gjøre slik at man blir kvalm og i noen tilfeller spyr. Det er jo en ekstrem påkjenning for kroppen. Og noen reagerer på lystgassen ved å spy. Men ikke alle, altså. Konklusjonen er vel det at det ikke finnes noen fasit for hvordan man reagerer og hva som skjer under en fødsel.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #18 Skrevet 14. mai 2012 Takk for svar! - det var ikke akkurat svarene jeg håpet på, men det er godt å vite at jordmødre er forberedt på det og takler det profesjonelt i tilfelle det skjer Jeg er litt "fin" på det området, så er vel bare derfor jeg bekymrer meg for at det skal skje. Syns det hadde vært flaut ovenfor mannen min og helsepersonellet som er tilstede. Men skal trøste meg med at dere sier at man ikke tenker på det under fødsel, og jeg vet også at mannen min ikke hadde tenkt noe over det. Meeen, håper fortsatt på at det ikke skal skje HI
BikkjeBisk Skrevet 14. mai 2012 #19 Skrevet 14. mai 2012 Jeg vet egentlig ikke, men tror ikke jeg bæsja. Fikk klyster noen timer før hun kom
Cruella De Vil Skrevet 14. mai 2012 #20 Skrevet 14. mai 2012 Hei, som andre her skriver er det ganske vanlig, ja. Jeg bæsjet litt under første fødsel, jeg tror det er ganske vanlig at man presser ut litt avføring når man presser på det verste. Men det var ikke så farlig, jm tørket det fort og diskret bort og jeg tenkte ikke noe mer på det. Og jeg ville også egentlig syntes at sånt er flaut, men under fødselen går liksom slike "nykker" bort. Så jeg ville ikke stresset med det hvis jeg var deg. Det kan hende det ikke skjer med deg, eller at du ikke merker det. Og hvis det skjer er det bare helt naturlig, og jordmødrene takler det veldig bra og diskret.
kaklemor Skrevet 14. mai 2012 #21 Skrevet 14. mai 2012 ...bæsje på seg under fødsel? Jeg har sett det er flere her inne som skriver at det har skjedd, og som en førstegangs som er veldig sjenert/utilpass på det området, så blir jeg nervøs for at akkurat det skal skje meg. Jeg er ellers en utadvent og trygg person, og gruer meg ikke til fødselen generelt, men akkurat DET er jeg så redd for at skal skje! Da hadde jeg blitt sååå flau! Er det noen som vet noe om hvor vanlig det er? Er det ikke vanlig at kroppen "sier ifra om det behovet" før fødselen starter? Det er veldig vanlig Jeg var veldig bekymret for det men når du ligger og presser, så tenker du ikke så fælt på det
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #22 Skrevet 14. mai 2012 Jeg har faktisk ingen anelse om jeg bæsjet på meg eller ikke, men regner med det siden det er ganske vanlig. Hadde tatt klyster først, men det kan jo hende at det kom litt allikevel Tro meg.... Du kommer nok ikke til å legge merke til det da du har andre ting å bry deg med Jordmødrene sier ingenting om du gjør det, de fjerner det raskt uten oppstyr...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå