Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #1 Skrevet 13. mai 2012 Hei! Jeg er gravid i uke 28 og fikk i februar et vikariat i en bedrift på 3 mnd. (var vel rundt 17-18 uker på vei da). Jeg var hele tiden åpen om graviditeten min og sjefen gratulerte med med graviditeten osv. Under intervjuet spurte hun hvor lenge jeg kunne jobbe, jeg sa at det mest optimale for meg ville være å jobbe frem til permisjon (midten av Juli), hun sa at de nok skulle få til det. Mens jeg jobbet der fortalte sjefen min meg hvor fornøyde de var med meg og kontaktpersonen min fortalte meg stadig hvor mye sjefen min skrøt av meg til dem OSV. men etter ca 1,5 mnd begynte jeg å få en voldsom svangerskaps-migrene og ble sykemeldt 40% som et forebyggende tiltak mot hodepinen. Hodepinen ble dessverre bare verre og verre, det samme gjorde bekkenet mitt, men holdt meg i 60% jobb. Og ble stadig fortalt at de var kjempe fornøyde med meg. Da jeg hadde jobbet der ca 2 mnd. fikk jeg en e-post om at de nå ville få inn en ny ansatt da mitt oppdrag var over i begynnelsen av Mai. Jeg ble selvfølgelig veldig stresset og lurte på hva i huleste jeg skulle gjøre etter oppdraget mitt var over, hvem er det som vil ansette en gravid person i 7 mnd med migrene og bekkenløsning?? Jeg er nå ferdig i vikariatet og ble på slutten sykemeldt 100% pga plagene jeg slet med, og får nå sykepenger ( noe som er mye lavere enn det jeg ville fått hadde jeg fått forlenget vikariat) Jeg klarer bare ikke slå fra meg at de ansatte en person til å gjøre nøyaktig samme jobben som meg... men hvorfor valgte de ikke å forlenge min kontrakt da jeg allerede jobbet der og kunne alle systemer osv. De har da ikke lov å se på svangerskaps-relaterte grunner til fravær, heller ikke svangerskapspermisjon er en grunn til til å ikke forlenge noen i en kontrakt... Skjønner jo at de måtte ansette en ny person en gang uansett... men jeg mener at de burde ha forlenget meg likevel... For nå sitter jeg her da med tidenes migrene og bekkenløsning, og så godt som null kjangs for å komme meg i jobb igjen frem til permisjonen min... Føler meg litt urettferdig behandlet... Er et noen som har peiling på situasjoner som dette? Hva tenker dere egentlig? Var det riktig av arbeidsgiver å ikke forlenge meg? Og overreagerer jeg?
<3 mine søte små<3 Skrevet 13. mai 2012 #2 Skrevet 13. mai 2012 Så lenge du fikk fullføre ditt vikartat på 3mnd så vil jeg tro at de ikke har brutt noen regler.
Tigerpote Skrevet 13. mai 2012 #3 Skrevet 13. mai 2012 Jeg synes dessverre at det høres ut som om du ble diskriminert. Jeg fikk avslag på to jobber fordi jeg var gravid, faktisk. Til meg sa de det rett ut. Så at ikke gravide blir diskriminert i arbeidslivet stemmer ikke. Det som er bra er at du jo har sykepenger, og dermed har rett på foreldrepenger.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #4 Skrevet 13. mai 2012 Om vikariatet var på 3 mnd, så har de nok sitt på det rene vil jeg tro... De måtte jo ha inn en annen uansett... Men om det var sånn at de var fornøyd med deg, kan de jo hende du kan få jobb der etter permisjon?
<3 mine søte små<3 Skrevet 13. mai 2012 #5 Skrevet 13. mai 2012 Det er jo ikke diskriminering, når hun fikk gå ut sitt vikariat. at hun ikke fikk forlenget sitt vikariat er jo ingen selfølge om en er gravid eller ei.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #6 Skrevet 13. mai 2012 Jeg skjønner veldig godt hvorfor de gjorde det. Å ha ansatt deg i prinsippet 60% og i tillegg en annen i 40% eller kun en annen i 100% er vl ikke så vanskelig valg nar de uansett må ha en annen snart. I tillegg regner de vel med du hadde blitt enda mer sykemeldt snart. en økonomisk fornuftig løsning. Kjedelig for deg, men sånn er det dessverre når man ikke har en kontrakt som gjelder hele svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #7 Skrevet 13. mai 2012 Du gikk i en tidsbegrenset kontrakt som nå er fullført. Selvfølgelig vil de heller ha en som kan jobbe 100% i den jobben enn en som jobber 60% og som i tillegg ble mer sykemeldt. De har ikke noen forpliktelse til å gi deg ny kontrakt bare fordi du er gravid.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #8 Skrevet 13. mai 2012 Det er jo ikke diskriminering, når hun fikk gå ut sitt vikariat. at hun ikke fikk forlenget sitt vikariat er jo ingen selfølge om en er gravid eller ei. Kon bare som et sjokk da jeg hele tiden trodde at jeg ville få forlenget, men pluttselig dukket det opp en mail etter at jeg ble sykemeldt om at jeg var ferdig der i begynnelsen av mai. Som sagt er ikke permisjon eller svangerskaps-relaterte grunn nok til å ikke forlenge vikariat... så hva er da grunnen til at jeg ikke fikk bli og at de ansatte en helt ny person til å gjøre nøyaktig den samme jobben som meg?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #9 Skrevet 13. mai 2012 De har overhodet ikke gjort noe galt, de har ingen plikt til å forlenge ditt vikariat. Skjønner egentlig godt at de ikke gjorde det når du var såpass plaget i svangerskapet som du jo er. Men siden de var så fornøyd med deg er det kanskje mulig for deg å søke jobber der igjen når permisjonen din er over. Senk skuldrene og slapp av nå, du er 100% sykemeldt og skal ruge frem et barn.
<3 mine søte små<3 Skrevet 13. mai 2012 #10 Skrevet 13. mai 2012 de ønsket antageligvis en person som kunne være på jobb 100%. men kan du ikke skrive en mail til sjefen? spør om hvorfor du ikke kunne få forlenge vikariatet?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #11 Skrevet 13. mai 2012 Det er jo ikke diskriminering, når hun fikk gå ut sitt vikariat. at hun ikke fikk forlenget sitt vikariat er jo ingen selfølge om en er gravid eller ei. Kon bare som et sjokk da jeg hele tiden trodde at jeg ville få forlenget, men pluttselig dukket det opp en mail etter at jeg ble sykemeldt om at jeg var ferdig der i begynnelsen av mai. Som sagt er ikke permisjon eller svangerskaps-relaterte grunn nok til å ikke forlenge vikariat... så hva er da grunnen til at jeg ikke fikk bli og at de ansatte en helt ny person til å gjøre nøyaktig den samme jobben som meg? Du blander ting litt her. De kan ikke la være å ansett noen i fast stilling eller gi noen sparken fordi de blir gravide. For korte vikariater gjelder ikke dette. Du har jobbet ferdig den kontrakten du hadde, og siden dette ikke er en midlertidig stilling som du har gått i i 4 år, så har de ingen forpliktelser overfor deg lenger.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #12 Skrevet 13. mai 2012 Ser det er mange her som ikke har forstått at det IKKE er lov å bruke sykemelding av svangerskapsrelaterte grunner og permisjon som grunn til å ikke forlenge et vikariat! Jeg synes det høres ut som diskriminering og ville hørt med en fagforening eller noe ang. dette!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #13 Skrevet 13. mai 2012 Når du går i et vikariat har du jo ingen "rett" på videre vikariat.. Selv om du ble lovet dette muntlig er det vanskelig å bevise og i tillegg vil selvsagt arbeidsgiver ha en person i jobben som kan oppfylle kontrakten og jobbe de prosentene som er angitt.. Du har ingen sak her og ingen rett på videre vikariat.. Arbeidsgiver står helt fritt til å ansette hvem han vil....
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #14 Skrevet 13. mai 2012 Ser det er mange her som ikke har forstått at det IKKE er lov å bruke sykemelding av svangerskapsrelaterte grunner og permisjon som grunn til å ikke forlenge et vikariat! Jeg synes det høres ut som diskriminering og ville hørt med en fagforening eller noe ang. dette! Man har aldri "rett på" å få forlenget et vikariat, arbeidsgiver kan bruke akkurat hvilken grunn han vil til å ikke gi jobb videre da han har null forpliktelser overfor deg når vikariatet er gått ut.... Såfremst hun ikke har det skriftlig at hun er lovet vikariat videre har hun ingen sak...
Tigerpote Skrevet 13. mai 2012 #15 Skrevet 13. mai 2012 Juridisk sett har de neppe gjort noe galt, men moralsk har hi blitt diskriminert, høyst trolig. De er ikke forpliktet til noe som helst, men siden det går fram at hi mest trolig ville fått forlenget vikariatet dersom hun ikke hadde vært svanger, er det diskriminering.
Gjest mphs Skrevet 13. mai 2012 #16 Skrevet 13. mai 2012 Ser det er mange her som ikke har forstått at det IKKE er lov å bruke sykemelding av svangerskapsrelaterte grunner og permisjon som grunn til å ikke forlenge et vikariat! Jeg synes det høres ut som diskriminering og ville hørt med en fagforening eller noe ang. dette! De trenger ingen grunn for å ikke forlenge en kort tidsbestemt vikariat. De står helt fritt til å ansette en annen når vikariatet var over.
<3 mine søte små<3 Skrevet 13. mai 2012 #17 Skrevet 13. mai 2012 Ser det er mange her som ikke har forstått at det IKKE er lov å bruke sykemelding av svangerskapsrelaterte grunner og permisjon som grunn til å ikke forlenge et vikariat! Jeg synes det høres ut som diskriminering og ville hørt med en fagforening eller noe ang. dette! Arbeidsgiver ga ikke noe grunn. men HI følte det slik. Hun fikk gå ut sin kontrakt.. Kan du finne en lov som sier at en arb. giver er nødt til å forlenge en kontrakt pga graviditet?
Mockanin Skrevet 13. mai 2012 #18 Skrevet 13. mai 2012 Dette er bakdelen med vikariater. Når en oppdragsperiode er over kan de velge å enten forlenge den eller å ikke forlenge den. Bedriften trenger en person som er der 100%. Dessverre er du sykemeldt og da valgte de og ikke forlenge avtalen med deg. Hadde du vært fast ansatt kunne de ikke gjort det på den måten. Jobber selv som vikar gjennom bemanningsbyrå og synes det er helt pyton.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #19 Skrevet 14. mai 2012 Ok, da slår jeg meg til ro med at alt har gått rettferdig for seg Måtte bare høre med dere andre hva dere synes Takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #20 Skrevet 14. mai 2012 Det er ikke noe poeng i å forlenge et vikariat med noen som er sykemeldt og ikke kan jobbe. Hvis du taper økonomisk på det er det uansett ikke bedriftens ansvar. Jeg kan for forøvrig ikke skjønne at du får mindre i sykepenger en du fikk i lønn, da sykepengegrunnlaget er de siste fire ukene før du ble sykemeldt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå