Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kveler motoren hele tiden jeg stopper i feks et kryss! Vel, ikke hele tiden da, men ofte nok. Den står i riktig gir, dobbelsjekker hele tiden. Bir så nervøs at jeg nesten tenker ut omveier for å slippe vanskelige kryss. Blir skikkelig stressa når det kommer biler bak meg. Hjelp meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe feil på bilen?

Skrevet

Når du merker at bilen holder på å kveles så må du få clutchen helt ned i bånn, gi litt mer gass samtidig som du slipper den gradvis opp igjen. Øv deg i bakker hvor det er lite/ingen trafikk om det finnes.

Skrevet

Når du står i oppoverbakke med bremsen inne, prøv å slipp clutch ut til du kjenner den tar. Når du da skal starte igjen, flytter du foten over fra bremsen til gassen, gir litt gass, og slipper clutch sakte ut ETTER at du har påbegynt gasspådraget... Da får du jevn og fin bakkestart... Som det ble sagt over, øv deg et sted uten trafikk... Når du først skjønne teknikken, kommer du ikke til å stresse mer:-)

Skrevet

Eneste som hjelper er øvelse, øvelse og atter øvelse, alle ferskinger kveler motoren, men det blir mindre og mindre av det etterhvert.

Likevel kan det skje at en erfaren sjåfør også kveler motoren, da ler vi av det og kjører videre, ingen krise i det hele tatt.

øv deg når det ikke kommer noen bak, stopp og kjør igang igjen så ofte du har sjansen, etterhvert går det av seg selv.

Men det er stor forskjell på bilene da, min bil (en Swift) er det nesten umulig å kvele, kan kjøre igang på tredjegir. Mens bilen til mannen (en s-max) kan du kvele i første gir om det går litt for sakte rundt en sving. Du må bare venne deg til den bilen du kjører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...