Gå til innhold

Mistet venninne da jeg ble gravid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da e terminen rett rundt hjørne, og jeg føler meg nesten ensom! Har en kjæreste som hele tiden er på farten, at jeg ser mer til meg selv i speilet i løpet av en dag en til han! Og i tillegg til dette så har den ene venninna jeg trodde kom til å være her, distansert seg helt fra meg!

Da jeg fant ut jeg var gravid ble det både tårer og latter fra meg og barnefar. Han brukte litt tid på å vant med tanken på å bli far, da dette ikke var planlagt, og denne venninna stilte da opp for meg og beroligget meg hele veien om at det kom til å ordne seg, noe det gjorde også. Men etter hvert som ukene gikk, merket jeg at hun trakk seg mer og mer vekk fra meg. Jeg konfroterte hun med dette og hun innrømte for meg at hun var sjalu på meg som var gravid, for hun ville så gjerne være det selv. Jeg forstod at dette måtte være en vanskelig situasjon for henne, og vi snakket mye om det, men ble enige om at dette ikke skulle ødelegge vennskapet vårt - det var hun som sa.

Men etterhvert som tiden gikk så har nok dette blitt for vanskelig for hun, og hun har bare trekt seg mer og mer vekk fra meg. Hun og kjæresten prøver og gjør alt de kan for å bli gravid, og får det ikke til. De har ikke brukt prevensjon hele forholdet sitt, og nå har hun begynt på tabletter pga eggløsning. Og jeg føler at dette er det eneste jeg hører når vi snakkes, "enda en prøveperiode uten hell!"

Jeg vil så gjerne kunne snakke med hun på normal måte slik som det var før, og få min gode venninne igjen, men jeg ser ikke at det skjer. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal takle det. Noen andre som har opplevd noe lignende?

Hilsen en frustert venn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er jo begge i en en sårbar situasjon. Tror bare du må gi venninna di rom for å takle situasjonen. Hun er nok like glad i deg som tidligere, men å se deg bli større og mer gravid kan nok bli for mye for henne.

Vet at det kan være sårt når venninner blir gravide og man selv sitter der og ønsker så sterkt.

Tålmodighet er nok litt av nøkkelen her....

Håper du ikke mister motet, og at dere finner tilbake til hverandre...

Skrevet

Dårlig gjort syns jeg. Er jo ikke din feil at hun ikke blir gravid og hun burde jo glede seg på dine vegne.

Jeg er ikke millionær men ville da blitt kjempeglad hvis min venninne ble det. Eller hvis hun fikk drømmehuset..

Skrevet

Det er nok ikke alltid like lett å glede seg på andres vegne, men som tomler sier så må du nok gi henne tid:) skjønner dette ikke er lett for deg heller, men er ofte slikt som kan skje.... Det er i det minste godt at venninnen din har vært erlig og sagt til deg at hun er sjalu. Det er tøft! :)

Skrevet

Mm,hadde en god venninde som var veldig behjelpelig og var med meg hele tiden når jeg var gravid med første,og det varte vel frem til fødsel.Så ble det mindre og mindre kontakt i at hun bare ikke tok telefonen og ikke dukket opp på avtaler og kafebesøk.Tilslutt (jeg hadde jo under graviditeten spurt henne om hun ville være gudmor selvfølgelig) skulle hun lage EN kake til dåpen og da dro jeg hjem til henne og vasket og kokte bestikk og kjøkkenet henne for hun spurte om hjelp til vasking av kjøkkentet(hun bodde på et veeeldig skittent kollektiv på den tiden).

Hun var med på dåpen,og bærte litt kaker og mat frem og tilbake. Og etterpå var det umulig å få kontakt med henne,hun var borte rett å slett...

Etter et par månder var mannen min på byen og møtte henne tilfeldigvis der,han spurte hva som var greia.Da hadde hun fortalt at hun hadde gjordt så forferdelig mye under dåpen og var møkka lei av å "gjøre alt og minne meg på alt " at hun trengte alene tid.

Og etter den kvelden har jeg hørt fra flere av våres felles bekjente at hun har fotalt dette flere og flere ganger og denne historien har bare blitt mer og mer heftig (nå er det enda en av mine tidligere venninder som påstår at hun ryddet og vasket hele huset mitt når hun bodde hos oss pga mangel på sted å bo(hun vasket mens vi var på ferie i en uke og hun var alene!!!))

Jeg har bare kommet til det at de vennindene jeg hadde før jeg fikk barn som ikke er gift eller har sine egne barn har vært fullstendig energivampyrer som nå ikke er verdt å ha(ikke at de vil ha noe med meg å gjøre,men hun gudmoren til min eldste smiler å er skikkelig falsk hver gang jeg møter henne).

Det du kan gjøre er å bare dra på treff,gå på babykinoer og når barnet er født kan du gå til steder som åpen barnehager(om de har det der du bor) og prøve å bli kjent med andre mødre.

Det er veldig lett å starte en samtale på "hvor gammel er din?" og det er utrolig hvor mange fine folk du kan bli kjent med på den setningen ;0)

Lykke til,det går nok bra. Og om hun er en ekte venninde kommer hun nok tilbake når hun fått litt perspektiv eller tid(eller evt. blitt gravid)

Skrevet

Takk for gode svar! =)

Jeg forstår som sagt at dette er en sår situasjon for henne, og jeg skulle gjerne ha gjort noe for å hjelpe henne. Men er ikke mye jeg kan gjøre.

Hun nevnte aldri noe om å få barn før etter jeg fant ut at jeg var gravid, og da ble det plutselig veldig fokus på å få barn fra hennes side!

Tid gir jeg henne, uten tvil, for jeg vil ikke være med noen jeg føler ikke vil være med meg.

Nå har det seg slik at en annen venninne i vår gjeng har blitt gravid og skal ha senere i år, og jeg lurer på om hun også kommer til å få denne "behandlingen" av henne og bli ignorert som venninne... Jeg ønsker selvfølgelig at hun ikke får det, men viss hun ble sjalu på jeg ble gravid så burde hun vel være sjalu på vår andre venninne også...

Nei, jeg vet rett og slett ikke. Føler meg maktesløs i denne situasjonen og syns det er synd å ha mistet en så god venninne, som jeg var fast bestemt på å velge til fadder til barnet mitt før alt forandret seg. Det er ikke aktuelt å velge hun som fadder nå iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...