Gå til innhold

Gravid når en begynner i ny jobb


håper på snart gravid

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har ett problem jeg tenker mye på om dagen. Jeg ble sagt opp fra min jobb pga av nedskjeringer og skal snart begynne i ny jobb. Alle intervjuene jeg har vært på har det vært mye spm ang om j snart ønsker barn osv (ganske irriterende). Jeg har vært igjennom en prøverørs behandling og er GRAVID nå og overlykkelig for det, men gruer meg veldig til å si det til min nye sjef. Det syntes litt allerede forde jeg har gått på så mye hormoner å blitt ganske opplåst, er bare 8uker på vei. Når og hvordan bør en si det? (vil ikke nevne at d var prøverør da) Bør jeg vente til uke tolv selv om det syntes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ååå gratulerer så mye med graviditeten!!!! Nyt den og kos deg!

 

Hva føler du for selv? Fortelle nå og bli "ferdig med det, eller vente til du er 12 uker og kan fortelle alle...

 

jeg hadde nok valgt å fortelle nå. og også sagt det er prøverør... men det er nok fordi jeg har vært åpen om det helt siden vi startet prosessen.

 

så lenge du gjør jobben din og møter opp, så har arb giver ikke noe h*n skulle sagt!

 

:) dette ordner seg :) Og snart er du mamma <3 heldiggris :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende ord :-) Jeg går veldig frem og tilbake på når, men hadde vært deilig å sagt det med engang og blitt ferdig med med det ja. De kan jo ikke sparke meg i teorien?!

Så du har vært helt åpen ang prøverør du, befriende da!? Jeg har vært så irritabel under behandlingen jeg at jeg ikke har tatt sjansen på å snakke med noen fordi j syntes folk sier så mye rart,,

ønsker deg lykke til videre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man er jo åpen på godt og ondt.. men for meg har det vært til det bedre :P folk har sluttet å spørre og grave, og forstår situasjonen... men noen ganger skulle jeg bare ønske jeg kunne grave meg ned og ingen visste noe... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er akkurat ferdig på skolen, og starter i jobb etter sommeren. Jeg også er blitt gravid (7 uker), og er veldig usikker på om jeg skal fortelle det til den som blir sjefen min. De har sagt at jeg skal få jobben, da det ikke er andre søkere. Men jeg er redd for at de sier at jeg ikke får den nå som jeg er gravid, eller at det er andre søkere som de ikke har fortalt om. Så jeg tenker på om jeg ikke skal fortelle det før jeg har skrevet under på kontrakten eller ikke :S Er så vanskelig dette. Må jo jobbe for å jobbe meg opp foreldre penger, men hva som jeg ikke får jobben hvis jeg sier det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg er akkurat ferdig på skolen, og starter i jobb etter sommeren. Jeg også er blitt gravid (7 uker), og er veldig usikker på om jeg skal fortelle det til den som blir sjefen min. De har sagt at jeg skal få jobben, da det ikke er andre søkere. Men jeg er redd for at de sier at jeg ikke får den nå som jeg er gravid, eller at det er andre søkere som de ikke har fortalt om. Så jeg tenker på om jeg ikke skal fortelle det før jeg har skrevet under på kontrakten eller ikke :S Er så vanskelig dette. Må jo jobbe for å jobbe meg opp foreldre penger, men hva som jeg ikke får jobben hvis jeg sier det!!

Du bør ikke si noe før du har skrevet under på kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Hei. Jeg er akkurat ferdig på skolen, og starter i jobb etter sommeren. Jeg også er blitt gravid (7 uker), og er veldig usikker på om jeg skal fortelle det til den som blir sjefen min. De har sagt at jeg skal få jobben, da det ikke er andre søkere. Men jeg er redd for at de sier at jeg ikke får den nå som jeg er gravid, eller at det er andre søkere som de ikke har fortalt om. Så jeg tenker på om jeg ikke skal fortelle det før jeg har skrevet under på kontrakten eller ikke :S Er så vanskelig dette. Må jo jobbe for å jobbe meg opp foreldre penger, men hva som jeg ikke får jobben hvis jeg sier det!!

 

 

signer først! det er hva jeg ville gjort, fortell det etterpå. om de spør mer kan du ta en hvit løgn å si at du fant ut av graviditeten veldig sent / etter signering. du sier du er 7uker på vei?

jeg var 12/13 uker på vei da jeg fant ut at jeg var gravid så det er fult mulig! :)

sikre deg selv og barnet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er virkelig ikke lov til å spørre om graviditet under intervju, heller ikke å ikke ansette pga graviditet eller planer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble selv gravid under jobbsøkingsprosessen. Var 8-9 uker på vei når jeg var i intervju til den jobben jeg endte opp med å begynne i. Var rundt 16 uker på vei når jeg startet, og hadde rukket å få litt mage. Jeg fikk aldri noen spørsmål under noen jobbintervjuer, og fortalte aldri noe. Da jeg startet i jobben var jeg åpen om det og fortalte det når det føltes naturlig for meg.

 

Jeg tenker det ikke er noe en har noen som helst plikt til å fortelle om, og at det er lurt å vente til etter at en har startet i jobben med å si noe om. Videre mener jeg man må fortelle det en ønsker å fortelle når det føles naturlig for en selv!

 

Lykke til med svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

I følge arbeidsmiljøloven og diskrimineringsloven, så har ikke arbeidsgiver lov til å spørre om graviditet på intervjuer. I tillegg er det ikke lov til som arbeidsgiver å diskriminere på grunnlag av graviditet.

 

Det kan imidlertid være lurt å fortelle arbeidsgiver om at du er blitt gravid, slik at de kan forberede seg på å skaffe "ny" arbeidstaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å sliter litt med det samme. Jeg har vært i min nåværende jobb i snart 2 år og lønnen er ikke så bra, og det er skiftarbeid med hver andre/tredje helg i måneden.

 

Gleden var stor da jeg ble kalt inn til intervju hos et annet firma med mye bedre lønn og en 8-16 arbeidsdager, fremfor skift arbeid til klokken 22.00. Jeg var på intervju hos den (kanskje) nye arbeidsgiveren den 20 august og når jeg kom hjem den dagen så tok jeg en graviditet test og den var positiv!

 

De hadde 6 stykker på intervju av 70 søkerene og vet at intervjuet gikk super bra og har snakket med henne litt i etterkant, og hun har spurt etter referanser og litt forskjellig og har sagt at det kom til å ta litt tid før de tok en beslutning. Så jeg vet det er GOD sjangse for at jeg faktisk får denne jobben.

 

Men jeg sliter litt med samvittigheten overfor min evt nye arbeidsgiver. Men alle sier at dette er vanlig og jeg bør tenke på meg selv og mitt eget beste. Det er ingen hemmelighet at hverdagen blir mye bedre med høyere og lønn og gustige arbeidstider. Jeg er 8 uker på vei i morgen, og jeg begynner evt i ny jobb 1 november hvis jeg får denne stillingen. Da er jeg allerede litt på vei... Hvor tid skal jeg si at jeg er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å sliter litt med det samme. Jeg har vært i min nåværende jobb i snart 2 år og lønnen er ikke så bra, og det er skiftarbeid med hver andre/tredje helg i måneden. Gleden var stor da jeg ble kalt inn til intervju hos et annet firma med mye bedre lønn og en 8-16 arbeidsdager, fremfor skift arbeid til klokken 22.00. Jeg var på intervju hos den (kanskje) nye arbeidsgiveren den 20 august og når jeg kom hjem den dagen så tok jeg en graviditet test og den var positiv! De hadde 6 stykker på intervju av 70 søkerene og vet at intervjuet gikk super bra og har snakket med henne litt i etterkant, og hun har spurt etter referanser og litt forskjellig og har sagt at det kom til å ta litt tid før de tok en beslutning. Så jeg vet det er GOD sjangse for at jeg faktisk får denne jobben. Men jeg sliter litt med samvittigheten overfor min evt nye arbeidsgiver. Men alle sier at dette er vanlig og jeg bør tenke på meg selv og mitt eget beste. Det er ingen hemmelighet at hverdagen blir mye bedre med høyere og lønn og gustige arbeidstider. Jeg er 8 uker på vei i morgen, og jeg begynner evt i ny jobb 1 november hvis jeg får denne stillingen. Da er jeg allerede litt på vei... Hvor tid skal jeg si at jeg er gravid?

 

ingen som trenger å vite at du ble klar over graviditeten din i uke 8. selv var jeg kommet rimelig langt på vei (ferdig med hele første trimester) da jeg fant ut at jeg var gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter å sliter litt med det samme. Jeg har vært i min nåværende jobb i snart 2 år og lønnen er ikke så bra, og det er skiftarbeid med hver andre/tredje helg i måneden. Gleden var stor da jeg ble kalt inn til intervju hos et annet firma med mye bedre lønn og en 8-16 arbeidsdager, fremfor skift arbeid til klokken 22.00. Jeg var på intervju hos den (kanskje) nye arbeidsgiveren den 20 august og når jeg kom hjem den dagen så tok jeg en graviditet test og den var positiv! De hadde 6 stykker på intervju av 70 søkerene og vet at intervjuet gikk super bra og har snakket med henne litt i etterkant, og hun har spurt etter referanser og litt forskjellig og har sagt at det kom til å ta litt tid før de tok en beslutning. Så jeg vet det er GOD sjangse for at jeg faktisk får denne jobben. Men jeg sliter litt med samvittigheten overfor min evt nye arbeidsgiver. Men alle sier at dette er vanlig og jeg bør tenke på meg selv og mitt eget beste. Det er ingen hemmelighet at hverdagen blir mye bedre med høyere og lønn og gustige arbeidstider. Jeg er 8 uker på vei i morgen, og jeg begynner evt i ny jobb 1 november hvis jeg får denne stillingen. Da er jeg allerede litt på vei... Hvor tid skal jeg si at jeg er gravid?
ingen som trenger å vite at du ble klar over graviditeten din i uke 8. selv var jeg kommet rimelig langt på vei (ferdig med hele første trimester) da jeg fant ut at jeg var gravid :)

 

 

Jeg fikk en hyggelig telefon idag at jeg fikk den jobben jeg snakket om tidligere. Hurra! Nå er det andre ting jeg sitter å tenker på... Jeg vil mest sannsynlig få en prøvetid på 6 måneder... Men jeg rekker å jobbe ca 5 måneder før jeg må ut i permisjon. Kan dette medføre problem for meg, kan de velge å ikke gi meg jobb videre? Hva hvis jeg har en del fravær pga evt helseproblemer som kan oppstå mens jeg er gravid? Hvor lang tid bør jeg gi min nye arbeidsgiver for å finne en erstatter for meg? Jeg har lest en plass at jeg er pålagt til å informere min arbeidsgiver senest 3 måneder før termin eller noe sånt...

 

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...