Gå til innhold

Ang vannkopper og besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde avtale med ei venninne 17 mai, men nå fikk jenta hennes vannkopper.

Hun lurte på å bare ta med lillebroren, men han er vel mer smittsom enn henne?

Best å bare avlyse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke avlyst, pga at jeg snart mener det er på tide at noen av mine tre får vannkopper for det har de ikke hatt enda de har vært sammen med mange som har hatt vannkopper.

Skrevet

Da jeg var lita ville mine foreldre at jeg skulle få vannkopper når andre barn hadde det. Alle mine beste venninner gikk gjennom det i tur og orden - jeg fikk det aldri....... før jeg var 28 år!!! Da var jeg i samme hus (men ikke samme etasje) i fem minutter som barn som en uke senere fikk vannkopper. Jeg fikk det tre uker etter.

Jeg unner ingen å få det i voksen alder!!!! Jeg var ekstremt dårlig! Så hadde det vært meg så hadde jeg ikke avlyst møtet.... ;)

Jeg synes det er mye bedre at barn får barnesykdommene når de er nettopp det - barn. Som tenåring eller voksen blir man mye dårligere og det kan da også i noen tilfeller få alvorligere følger.

Men det er selvfølgelig ditt valg.... Har du eller barna dine vært sammen med din venninne eller jenta hennes i løpet av de siste tre ukene kan dine likevel være smittet...

Skrevet

Er noe med det, men jeg har opplevd hva et virus kan gjøre i etterkant, og det skremte meg.

Takk for svar.

HI

Skrevet

Her har ikke yngste på 4 år hatt det enda så jeg hadde ønsket de hjertelig velkommen og håpet på snitte.

Vil at hun skal få det før hun begynner på skolen.

De skal gjennom dette uansett og det er bedre å få det som liten enn stor.

Skrevet

Dersom du er redd for vannkopper ( eller komplikasjonene) er det da ikke ENDA verre om de får det i voksen alder? Det er jo en sykdom som så og si alle får! Hvis du virkelig vil unngå den må du vel vaksinere barna da? ;-) Det blir jo verre jo eldre de blir! De av oss som slapp unna som barn ender jo stort sett med å bli smittet av ungene sine i voksen alder, og bli ti ganger sykere enn de små!

Skrevet

Åh, jeg ville gnidd ungene mine oppi et barn med vannkopper hvis ikke de hadde hatt det.

Det mÅ være den "enkleste" sykdommen vi har hatt i hus, for Å være ærlig. Allmenntilstanden pÅ barna var strÅlende og ikke klødde de noe særlig heller.

Vi hadde "Åpent hus". De som ville ha vannkopper var hjertelig velkommne ;)

Skrevet

Vannkopper smitter før det bryter ut, så broren er antagelig smittsom ja.

Jeg hadde tatt imot begge barna, 3-åringen min har nemlig ikke hatt vannkopper enda og jeg vil veldig gjerne ha det.

Kameraten til mannen min fikk det i voksen alder og han ble så sinnsykt dårlig, han husker seriøst ikke noenting fra de to dagene han var sykest..

Vannkopper er virkelig en sykdom jeg helst vil ha på ungene mens de er små.

Skrevet

Takker for svar.

Pratet med far i huset, og han vil ikke ha smittetreff.

Eldste har hatt store men etter et virus tidligere, og kan lettere få det igjen.

Ei venninne av meg fikk vannkopper to ganger, og legene sier hun kan få det igjen.

Så ikke så sikkert tydligvis at en får den bare en gang.

Skrevet

Nr 3 igjen her....

Nr 8 skriver om mannens kompis som ikke husker noen ting fra de sykeste dagene - jeg husker alt, men etter tre dager måtte jeg ringe legen og si at hvis han ikke kunne gi meg noe som tok bort de sinnsyke smertene og den uutholdelige kløen (ligner ikke på noe jeg noensinne ellers har opplevd, og jeg har vært gjennom mye).... da fikk de legge meg inn, for jeg stolte ikke lenger på min egen tilregnelighet.

Jeg fikk rohypnol og noe tabletter som tok toppen av kløen, og da fikk jeg såvidt litt hvile. Men unner virkelig ikke noen å bli så dårlig!!!

Det passer aldri å bli syk eller å få syke barn - men noen ting må man bare gjennom, og da er det bedre å gjøre det når det er minst plagsomt!!

Og den som nevner vaksine - vi vaksinerer vel ikke mot vannkopper i Norge enda, eller er det bare jeg som ikke har fått det med meg?

Regner med at den vaksinen kommer hit også, men vær litt obs. Klare tall fra amerikanske helsemyndigheter viser nemlig at fra samme år som de innførte vannkoppvaksinen så begynte de å få en stor økning i antall tilfeller av helvetesild.

Normalt er det godt voksne/eldre som får det og helvetesild ikke farlig for dem - bare for et fåtall eldre som i utgangspunktet er veldig svake - bare veldig ubehagelig og smertefullt. Men det de ser i USA er at etter innføringen av vannkoppvaksinen så får yngre og yngre personer, også barn og tenåringer, helvetesild. Og mens helvetesild for eldre ikke er en farlig sykdom, så kan den være svært alvorlig (kan gi nevrologiske skader) og i verste fall dødelig for barn og unge. De har hatt flere dødsfall blant unge pga helvetesild der. Og dette er ikke tall fra "vaksinemotstandere", men offisielle tall hentet fra amerikanske helsemyndigheter. Så kan man jo spørre seg hvorfor de da fortsetter å vaksinere mot en stort sett ufarlig barnesykdom som kan gi en mye verre følgesykdom.... men det er en annen sak. Kan være greit å vite hvis det blir innført i Norge også....

Det beste er nok å la barna få de barnesykdommene de skal ha, og vannkopper er stort sett ganske grei så lenge barna er små, heldigvis :)

Skrevet

Er noe med det, men jeg har opplevd hva et virus kan gjøre i etterkant, og det skremte meg.

Takk for svar.

HI

Skremmer det deg ikke mer at det kan gi alvorlige fosterskader om din datter får vannkopper når hun går gravid? Eller at om en får det i voksen alder blir man mye sykere og kan risikere å bli redusert i lange tider?

Skrevet

Faren for ettersykdommer etter vannkopper er størst for babyer og voksne sa legen til meg. Datteren min var nemlig bare 9 uker gammel da hun fikk vannkopper.

Selve vannkoppene var uproblematisk, men med så små barn skulle man være mer oppmerksom etterpå i tilfelle ettersykdommer.

Legen sa at den mest optimale tiden å få vannkopper på (så man blir minst mulig syk og plaget) var mellom 2 og 6 år.

å få vannkopper flere ganger er forresten veldig sjelden, så sjeldent at det ikke blir en prosent engang.

Her har tre av fire barn hatt det og jeg håper virkelig at yngstejenta på 3 år også får det snart så vi blir ferdige med det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...