Gå til innhold

Alenemor, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt alenemor, og vet ikke hvor jeg skal starte. Hvordan komme meg videre? Økonomisk? Har 100 % jobb men vet ikke hvordan hØsten blir når jeg har en liten en som skal starte i barnehage. Jeg jobber selv i barnehage og må ha tidlig og sein vakt og da blir det problemer med å hente å levere i barnets barnehage. Jeg har og leilighet og bil, men ser at det blir trangt med Økonomi. Så da må vi kanskje flytte også. Har far rett på samvær med barnet når vi har blitt enig om at jeg skal ha hovedansvar. Han har ikke mulighet til å ha han mer enn annenhver helg. Kanskje bare hver tredje helg. Jeg er frustrert, stressa, oppgitt og lei meg, og vet ikke hvor jeg skal starte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: Ta det helt med ro, dette kommer til å gå helt fint :)

Du bør sjekke ut med nav om du kan ha krav på overgangsstønad. I tillegg vil du få dobbel barnetrygd ( 1900 kr), barnebidrag og muligens redusert barnehagebetaling.

Ang. jobben så har du faktisk krav på tilrettelegging når du er blitt alene. Om du evt. kan begynne kvart over sju og må gå seinest kvart på fem? Snakk med sjefen din og vær ærlig over hvordan situasjonen er.

Barnefar har krav på samvær. Hvor mye må dere blir enig om. Selv om du har hovedansvaret og han er samværsforeldre, har han krav på samvær. Du må bestille en time på familievernkontoret i kommunen. Der vil dere avtale og lage en samværskontrakt + at du får et samlivsbruddsbevis som du trenger for å bevise overnfor nav at du virkelig er blitt alene.

Masse lykke til! :)

Skrevet

Dyttet opp en link til deg ang. stønader du kan ha krav på. Har dere vært til mekling? Det er det første dere må gjøre både for å fastsette samvær og fordi dumå ha denne meklingsattesten for å få de stønader du har krav på. Du må melde fra til skatteetaten om at du er alene slik at du blir lignet i skatteklasse 2, du vil bli lignet i skatteklasse 2 for hele dette året også de månedene dere bodde sammen ( genialt for meg som ble alene i november i fjor..). Så må du inn på www.nav.no og søke om alt som søkes kan så fort som svint for der er behandlingstiden lang (selvom du bli etterbetalt fra den måneden du søkte). Jeg ble overrasket over at jeg kvalifiserte både til overgangsstønad og stønad til barnetilsyn. Så ikke vær engstelig! Dette ordner seg!! Far skal jo betale bidrag også. Dette beregner du også på nav sine sider. Lykke til!!! Og er det noe du lurer på er dette rette forum, her er det mange superbrukere på rettigheter og stønader:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...