Gå til innhold

Pappaperm når mor her AAP vs ufør


MammaBrum

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig avsluttet arbeidsutprøving Under AAP og konklusjonen var at jeg er ca 90% arbeidsufør. Jeg venter nå på at NAV skal se på rapporten og bestemme hva som skjer videre, men oddsen er visstnok stor for at de følger opp rapportens konklusjon og søker om uføretrygd for meg.

 

Så er jeg blitt gravid! Og plutselig vil det jo være veldig avgjørende om jeg er på AAP eller ufør når jeg føder, i alle fall i forhold til fars rettigheter. Dersom jeg fortsatt er på AAP får han fedrekvoten, verken mer eller mindre. Men hva om jeg innen den tid blir ufør? Har søkt på nettet, og finner alt fra at han ikke får noe til at han får hele permisjonen når han har selvstendig opptjening.

 

Og for å komplisere det ytterligere: Sist gikk jeg på krykker pga bekkenproblemer etter fødselen, og far fikk ta over en del permisjon av den grunn. -Det er ikke helt enkelt å bære med seg en baby når man går på krykker!

Hvilke rettigheter vi vi ha om en sånn situasjon skulle oppstå på nytt, avhengig av om jeg er på AAP eller ufør?

 

Dette ble mange spørsmål, om noen kan svare på noe blir jeg veldig glad! Og om noen har lenke til lovtekstene om dette blir jeg enda gladere :) Har ekstremt dårlig erfaring med å få muntlig info på telefon fra NAV, så denne gangen vi jeg ha alt skriftlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regelverket er nylig endret slik at fedre med samboere/koner som er uføre også har rett på fedrekvoten.. Det er også mulig å overta permisjon om mammaen er så syk at hun ikke kan ta vare på barnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo i grunnen det samme om jeg er på AAP eller ufør når den tid kommer. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...