Gå til innhold

Når er baby klar for overnatting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker på dette. Barnet vårt er 11 mnd og har et veldig godt forhold til sin bestemor, så det vil være hos henne det er aktuelt med overnattingsbesøk. Har vært der mye på dagtid og blitt passet, dette går veldig fint. Får inntrykk av at "alle" vi kjenner hadde barna sine på overnatting lenge før oss, ofte ved 2-3 mnd alder. Vi har ikke hatt behovet ennå, men merker jo at det ville vært veldig godt med en kjæreste kveld ute og få sovet skikkelig ut.

Når hadde dere overnatting på deres babyer første gang?? Og hvordan gikk det? Var det lett å komme inn i egne leggerutiner igjen hjemme etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har vært ca 2 år før overnatting borte

Skrevet

Vi ventet nesten like lenge som deg. Jeg hadde ikke det behovet, men det hadde mannen min, så jeg måtte gi meg til slutt, for jeg var jo litt nervøs og.. Rutiner har vi aldri hatt noe problemer med. Barnet sovner like bra borte som hjemme og leggetidene blir fulgt. Jeg har vært streng på dette, så jeg ser ikke på det som du problem.

Skrevet

Her sov den lille hos bestemor for første gang da han var 3 mnd, og har sovet over flere ganger etter det. Ikke fordi vi nødvendigvis hadde noe behov for barnevakt. men fordi hun ville. Den lille har en kjempegodt forhold til sin bestemor og det har aldri vært noe tull. Ikke når han sov der, og ikke når han kom hjem.

Vel de første gangene var det litt problemer da han kom hjem fordi bestemor er den typen som vil bære, og kose i søvn, mens hjemme koser vi, så finner vi senga og han sovner der. men da sa vi bare ifra, og hun fulgte de samme rutinene som oss, og han sov like godt hjemme som der. Tror ikke barna tar noen skade av å være en natt borte fra foreldrene, så lenge dem er trygge på den personen som passer det. Så kjør på! Det er godt med litt fri også :)

Skrevet

Her sov den lille hos bestemor for første gang da han var 3 mnd, og har sovet over flere ganger etter det. Ikke fordi vi nødvendigvis hadde noe behov for barnevakt. men fordi hun ville. Den lille har en kjempegodt forhold til sin bestemor og det har aldri vært noe tull. Ikke når han sov der, og ikke når han kom hjem.

Vel de første gangene var det litt problemer da han kom hjem fordi bestemor er den typen som vil bære, og kose i søvn, mens hjemme koser vi, så finner vi senga og han sovner der. men da sa vi bare ifra, og hun fulgte de samme rutinene som oss, og han sov like godt hjemme som der. Tror ikke barna tar noen skade av å være en natt borte fra foreldrene, så lenge dem er trygge på den personen som passer det. Så kjør på! Det er godt med litt fri også :)

Skrevet

Når det er bestemor, og barnet har et nært forhold til henne, hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter!

Syns mange er altfor (unnskyld ordet i mangel av noe bedre) "hysteriske" med tanke på slike ting........

Hvorfor skulle det være så innmari forferdelig at barnet overnatter hos besteforeldre????

Da våre to eldste var små, bodde vi ganske langt fra besteforeldrene, så de overnatta egentlig aldri borte før de var blitt ganske store. Minste er født etter at vi flytta nærmere dem, og hun har sovet der flere ganger. Første gang var hun faktisk bare 2 mnd. Da hadde vi oss en sove-lenge-morgen, og det var både nødvendig og deilig!!

Faktisk var det bestemor som spurte om hun fikk lov til å låne henne litt, og det satte vi enorm pris på i en periode der søvn var mangelvare.....:-)

Nå er hun snart året, og har sovet der flere ganger. Når hun skal sove der oppdaterer vi bestemor på leggerutinene, og så pleier vi å ta med bamsen, sprinkelbeskytteren og dyna hennes. Så ser hun på at vi ordner reisesenga sammen:-)

Lykke til med overnatting, det går nok helt fint:-)

Skrevet

Babyen er nok klar for overnatting, i mitt tilfelle er heller spørsmålet "når er mor klar for at baby overnatter borte" ;-) Mine 2 eldste på 21 og 14 år sov hos besteforeldre fra de var 6-7 mnd, og det hadde jeg ikke noe problemer med, mens nå er jeg helt tullete hva lillegutt angår, han er 1.år og ikke sovet borte ennå. Ikke har vi behov for pass natta over heller, "gamle" som vi er, så har liksom ikke tenkt på det.

Gjør det du føler er rett for deg, vil nok være rart de første gangene men det går seg til :-)

Skrevet

Er så usikker på dette. Barnet vårt er 11 mnd og har et veldig godt forhold til sin bestemor, så det vil være hos henne det er aktuelt med overnattingsbesøk. Har vært der mye på dagtid og blitt passet, dette går veldig fint. Får inntrykk av at "alle" vi kjenner hadde barna sine på overnatting lenge før oss, ofte ved 2-3 mnd alder. Vi har ikke hatt behovet ennå, men merker jo at det ville vært veldig godt med en kjæreste kveld ute og få sovet skikkelig ut.

Når hadde dere overnatting på deres babyer første gang?? Og hvordan gikk det? Var det lett å komme inn i egne leggerutiner igjen hjemme etterpå?

Vi har prøvd overnatting en gang, og det endte opp med at jeg måtte hente baby grunnet ingen klarte å roe han ned. Da var han 5 mnd og jeg var ikke klar og det var tydeligvis ikke baby heller.

Nå er han snart ett år, og behovet er ikke der.

Jeg tenkte i løpet av sommeren og la han være hos tanta si mer og mer iom hun kommer til å passe han når jeg får nestemann i oktober :)

Skrevet

Eldste var 8 mnd da han hadde en overnatting hos mormor, da ble jeg med mannen på julebord.

Nest eldste var 1,5 år da han overnattet borte første gang.

Tredje var ca 2,5 og fjerde barnet var ca 1 år.

Ingen av dem sover mye borte, minste jenta er nå 3,5 år og har sovet borte 2 ganger i sitt liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...