Gå til innhold

Hvor flinke (dårlige?) er deres små til å rydde?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Vi har en regel på at rommet til vesla (på 2,5 år) skal være ryddet hver kveld før hun legger seg.

Pappaen eller jeg hjelper selvsagt alltid til, men jeg føler at vi ofte blir sittende med det alene. ønsker at hun skal lære seg til å rydde, men lurer på om jeg da forlanger for mye av henne mtp alderen hennes?

Hun finner nemlig alltid noe spennende, og blir distrahert fjorten ganger før hun klarer å legge den ene tingen inn i skuffen. Så det blir ofte litt masing fra min side og sutring fra hennes side.

Hvor flinke er deres små til å rydde når dere ber om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minsten på 2 år er superduper, men de to eldre er det så som så med.

men krever vi det strengt nok så gjør de det med en litt furt mine og prøver å bruke " I denne familien hjelper vi hverandre"-kortet, he he.

Skrevet

sønnen min er ikke akkurat ryddemester, uansett hvor mye jeg prøver. det eneste han rydder utenom at jeg maser er biler og farger.

Skrevet

Sønnen min er veldig flink til å rydde - men synes det er kjedelig alene. Men han er super rask så fort vi kommer å setter oss ned og rydder sammen med han.

Han er også veldig ivirig på å ta oppvasken (har oppvaskmaskin, men de store bollene vasker vi for hånd), klesvasken og dekke på bordet/rydde av bordet.

Skrevet

Jeg maser ikke mye om rydding enda, vil ikke at det skal bli en negativ og masete greie. Jeg spør som regel om hjelp til å rydde. Enten hjelp til å rydde opp leker, rydde av bordet, rydde bort søppel osv. Han hjelper nesten alltid med å rydde når jeg spør. Det er ikke alltid at innsatsen er på topp og noen ganger blir han distrahert. Det tenker jeg er helt normalt og gjør ikke noe nummer ut av det, minner han bare på at vi rydder, og sier feks at jeg har ryddet alt borti hjørnet nå, tatt kjempemasse tallerker eller liknenden. Av og til får han da bedre fokus av og til ikke. Det er greit. Det viktigste er at han ønsker å hjelpe til å rydde.

Skrevet

Jeg gidder heller ikke mase så mye om rydding enda. Ber jeg om hjelp til å rydde (rydde av bordet, ta ut søppel, rydde bort leker osv) så hjelper hun som regel til med det.

Når det gjelder rydding av rommet hennes så bruker vi "telleleken".. Jeg spør "klarer du å legge alle legoklossene i esken før jeg har telt til 10" og da får hun fart på seg og skal absolutt klare det før jeg har kommet til 10. Og så er det hennes tur til å finne på noe jeg skal rydde før hun har telt til 10. Hun syns det er råmorsomt å telle først sakte og så fort så jeg ikke rekker å rydde bort bøkene f.eks men da hjelper hun til med å rydde bort det jeg ikke rakk.

Enn så lenge funker dette, men jeg må vel finne på noe nytt når hun blir litt eldre ;)

Skrevet

Jenta på to er ganske flink til å rydde. Iallefall når ho "føler" for det. I dag var det til dømes ikkje aktuelt. ;) Jenta på 4 er mykje meir bedageleg og blir fort "sliten" og ikkje gidd meir. Så då set eg der då -midt i rotet... :P

Skrevet

Hun er utrolig flink til å hjelpe meg å bake, rydde varene på plass, og hjelper meg å tømme oppvaskmaskina, men hun er altså ikke glad i å rydde lekene sine. Det blir mye mas og kjas.

Skrevet

Elendig til å rydde - i alle fall når hun bestemmer seg for det. Hun ville ikke hjelpe meg med å rydde opp klossene som lå strødd utover stuen på fredag, og da fikk hun beskjed om at den leken kom til å være borte en stund.

Men unger pr. i dag, inkludert min, har for mye, så tipper hun ikke har merket det engang.

• 4 uker senere...
Skrevet

Veldig flink til og rydde alt mulig annet en lekene og klærne sine, men kan rydde og ordne opp alt mulig annet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...