Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #1 Skrevet 12. mai 2012 jeg bare lurer..flaut...men i de siste dagene har jeg bæsjet heelt svart. og det lukter helt forferdelig. har aldri hatt så rar avføring før..og jeg tar ikke jern :/ er 20 uker på vei, men det har vel ikke noe sammenheng? noen som har peiling?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #2 Skrevet 12. mai 2012 Svart avføring er jo ikke bra. Er det blod i avføringen, evt koagulert blod? Hvordan spiser du? Vondt i magen? Ville nok spist litt fiberrik mat, drukket mer vann og beveget meg mer for å se om det hjalp.. Så kontaktet lege om det ikke ble bedre etter noen dager.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #3 Skrevet 12. mai 2012 Svart avføring kan bety blødning langt oppe i tarmsystemet, og skal sjekkes av lege. Har du ellers spist mye blåbær, eller mye kjøtt/blodprodukter i det siste?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #4 Skrevet 12. mai 2012 hjelp, nå ble jeg fryktelig nervøs.. har stort sett spist brødskive med bringebærsyltetøy da kjøleskapet har gått til dundas...ellers så har jeg ikke drukket noe bra da..
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #5 Skrevet 12. mai 2012 Det er som de andre sier koagulert blod! Kom deg til legen med en gang! Hadde du f.eks spist msse masse rødbeter så hadde det vært årsaken.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #6 Skrevet 12. mai 2012 Det er som de andre sier koagulert blod! Kom deg til legen med en gang! Hadde du f.eks spist msse masse rødbeter så hadde det vært årsaken. er dere sikker? jeg har ikke vondt ..synes det er pinlig å ta det opp med legen, men må jeg så må jeg :/ hva gjør evt legene, de går ikke oppi rumpa mi med rør nei?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #7 Skrevet 12. mai 2012 bør også nevne at sist gang var det mye slim på avføringen også... -hi
Virginia. Skrevet 12. mai 2012 #9 Skrevet 12. mai 2012 (endret) Rett til lege med deg. Er du heldig er det ingenting, men sort avføring skal alltid undersøkes raskt. Endret 12. mai 2012 av Ibsenfrue
julibebis12 Skrevet 12. mai 2012 #10 Skrevet 12. mai 2012 Kan ikke svart avf komme pga for mye jern inntak også???
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #11 Skrevet 12. mai 2012 Legen vil nok ta en avføringsprøve, hemofec, for å teste etter blod i avføringen. Så det er nok en fordel om du har dette med deg. I tillegg vil du etter all sannsynlighet bli henvist til coloskopi. Dette er en undersøkelsea av tarmen hvor de går opp med et tynt "rør". Dette høres nok verre ut enn det er. Det er legespesialister som utfører undersøkelsen, og selv om det føles ubehagelig for deg, kan det hjelpe å tenke på at dette er dagligdags for legen som utfører undersøkelsen. Du kan også bestille time til slik undersøkelse direkte privat uten å gå via fastlegen, men det koster gjerne rundt 5000 kr. Dette må iallefall sjekkes ut så fort som mulig! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #12 Skrevet 12. mai 2012 Det første de gjør er å snakke med deg, deretter må du nok levere en avføringsprøve så de får sjekket om det er blod. Sort avføring kan bety blødning høyt oppe, alt fra blødende magesår til kreft et sted i tarmen og skal alltid sjekkes opp av lege. Antagelig er det noe helt uskyldig, men de gangene det ikke er uskyldig kan det være veldig alvorlig og derfor skal terskelen for å oppsøke lege være lav ved slike symptomer.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #13 Skrevet 12. mai 2012 jeg får vel ringe nedover på mandag .. håper ikke det er sånn veldig hoi og hast med å besøke legen..:/
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #14 Skrevet 12. mai 2012 Legen vil nok ta en avføringsprøve, hemofec, for å teste etter blod i avføringen. Så det er nok en fordel om du har dette med deg. I tillegg vil du etter all sannsynlighet bli henvist til coloskopi. Dette er en undersøkelsea av tarmen hvor de går opp med et tynt "rør". Dette høres nok verre ut enn det er. Det er legespesialister som utfører undersøkelsen, og selv om det føles ubehagelig for deg, kan det hjelpe å tenke på at dette er dagligdags for legen som utfører undersøkelsen. Du kan også bestille time til slik undersøkelse direkte privat uten å gå via fastlegen, men det koster gjerne rundt 5000 kr. Dette må iallefall sjekkes ut så fort som mulig! Lykke til takk for et veldig bra svar
julibebis12 Skrevet 12. mai 2012 #15 Skrevet 12. mai 2012 Hvis du googler det så står det at hvis svart avføring vedvarer burde du kontakte lege, hvis ikke kan det komme av ting du har spist eller f.eks tar jern. Ta det med ro du:)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #16 Skrevet 12. mai 2012 Det kan være blod i avføringen, men det kan også være noe du har spist. Vi voksne kan også ha det som babyer, at avføringen skifter farge pågrunn av hva vi spiser, bakterier etc. Jeg har opplevd å ha mørk avføring, også slimete, spesielt hvis jeg har spist sylteagurk, mye frukt og mørk bær. Men lurt å sjekke for å være på den sikre siden Lykke til !
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #17 Skrevet 12. mai 2012 å, takk og pris..noen litt beroligende svar tusen takk allesammen
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #18 Skrevet 12. mai 2012 Bare for å presisere, men for mye jern skaper grønnlig avføring ikke svart.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #19 Skrevet 12. mai 2012 Bare for å presisere, men for mye jern skaper grønnlig avføring ikke svart. uansett så står det at hi IKKE har tatt jerntabletter
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #20 Skrevet 12. mai 2012 En annen ting jeg vil si til deg er at det kan være tegn på forstoppelse (snakker kun av egen erfaring). Jeg ble veldig plaget med forstoppelse da jeg gikk gravid, det var helt forferdelig og fikk masse hemoroider pga av dette. Da opplevde jeg at avføring som jeg hadde brukt en stund på å få ut kunne være veldig mørk, mot svart. Så fortsett å spis fiber og drikk mye vann. Fiber har ingen hensikt om man ikke får i seg nok væske. Hvis det vedvarer bør du kontakte lege, men er det et engangstilfelle,så er det garantert noe du har spist. anonym #16
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 12. mai 2012 #21 Skrevet 12. mai 2012 Min ble ganske svart fra den dagen jeg startet med jern, så det kan nok og gi svart...(out of topic, men liten digresjon)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #22 Skrevet 12. mai 2012 En annen ting jeg vil si til deg er at det kan være tegn på forstoppelse (snakker kun av egen erfaring). Jeg ble veldig plaget med forstoppelse da jeg gikk gravid, det var helt forferdelig og fikk masse hemoroider pga av dette. Da opplevde jeg at avføring som jeg hadde brukt en stund på å få ut kunne være veldig mørk, mot svart. Så fortsett å spis fiber og drikk mye vann. Fiber har ingen hensikt om man ikke får i seg nok væske. Hvis det vedvarer bør du kontakte lege, men er det et engangstilfelle,så er det garantert noe du har spist. anonym #16 det kan faktisk være årsaken ! jeg er sånn smålig forstoppet.. tusen takk for svar !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå