Gå til innhold

Hvor strenger er dere på leggetiden til de små?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Vi har hele tiden vært ganske så strenge på leggingen av frøkna på 2,5 år. Hun er i seng rundt kl 1900 hver dag (pluss-minus 15 min). Og ettersom hun har sluttet å sove på dagtid, så sovner hun stort sett alltid med en gang.

Vi føler at det er ganske greit å legge henne til samme tid hver dag, men skjer det noe spesielt (bursdager, julaften eller et sjeldent besøk) så får hun selvsagt være oppe litt lengre.

Men når jeg ser på venninner og naboer, så føler jeg meg skikkelig streng. Der kan f.eks 4-åringen være ute til kl 2130 sammen med eldre søsken/foreldre. Eller 3-åringen som får legge seg når han blir trøtt.

Venninnene mine mener at det er jeg som er sær, mens jeg synes de ofte er litt for slappe.

Så da lurer jeg på hvor strenge dere er, og om jeg er helt på bærtur som praktiserer tidlig legging hver dag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg var så streng med eldste lenge, fordi hun er avhengig av minimum 12 timer for ikke å være et mareritt dagen etter. Minstemann tåler mindre søvn og er like blid.

Nå i skrivende stund sitter de begge i sofaen, men skal snart legge seg. :)

Skrevet

Har det på samme vis som deg. Barn trenger en god natt søvn og faste rutiner. Her legges sønnen på 3 1/2 mellom kl 19 og 19 30. hver dag. Han får selvfølgelig være lengre oppe om det er noe spesielt som du sier. Synes 21.30 for en fireåring er aaalt for sent.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Vår er 7 mnd. Og hun legges senest kl. 19 hver dag. Ikke snakk om at hun skal være ute til 21.30 når hun er 4 eller legge seg når hun selv føler for det

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg er ganske streng på leggetiden og det er fordi hun blir så sinnsykt fort overtrøtt. Så jeg holder på leggetiden så fremst det ikke er noe veldig spesielt som skjer.

Skrevet

For oss så har rutiner vært veldig viktig. Noe av grunnen er at han kom selv inn i rutinene som baby, og vi har på en måte fulgt han hele veien. Bare tilpasset det litt etter alder.

Og vi har aldri hatt noen problemer med legging. Han prøver seg jo selvsagt med tulling, og utdraging av tiden, men like fort kommer han i seng til vanlig tid.

Så her er vi strenge, men samtidig så har vi fått mye igjen for det. Vi slipper en overtrøtt gretten unge. Krangling osv.

Har og venninner som er "slappe" på legging, selv om ungene faktisk er trøtte, og de sliter mye med soving på kvelden og natta. Så jeg er glad for at vi ikke har det slik.

Skrevet

Jeg er ikke streng, jeg er nazi ;) Jenta mi legger seg i 19-20-tiden, av og til kan det bli nesten borti kl 21 dersom vi har vært borte etc. Men når det er legging så er det legging, og det godtar hun. Hun liker å legge seg, og sovner som regel med en gang.

Jeg hadde blitt tullerusk om barnet/snart barna mine skulle sitte oppe så lenge de ville. Kvelden er min alenetid :D

Skrevet

6 år og i seng 20.00 på ukedager og mellom 21.00 og 21.30 i helgene.

Skrevet

Vi at aldri hatt strenge rutiner på legging hos oss, og for oss fungerer dette kjempefint.

Skrevet

Barn trenger og liker rutiner, også på leggetid. Når barnet er så ungt, ser de ikke forskjell på mandag og lørdag. Bra for både liten og stor med rutiner, du kommer ikke til å trege på det. OG, så trenger vi voksne også litt " alenetid"... :0) Stå på ditt du :0)

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Vi er strenge på leggetiden, med en halvtimes slingringsmonn (+/- 15 min) avhengig av hvor trøtt han virker. Det er både for hans del og vår del, for at vi skal få innarbeidet en rutine på at klokka 19 skal han i seng, og det er ikke aktuelt å tyne tiden (han er 16 mnd).

Husker selv jeg hadde faste leggetider, og det var alltid ekstra stas og spesielt de gangene jeg faktisk fikk være lengre oppe, og det husker jeg godt enda.

Samtidig er det viktig å være uthvilt og frisk til en ny dag, og det er tross alt vårt ansvar som foreldre å passe på at barna får nok søvn. Hadde nok ikke hatt vondt av fast leggetid selv heller. Dessverre er det ingen som jager meg i seng, det må jeg passe på sjæl.

Skrevet

Her er vi strenge på leggerutinene, alltid vært. Barna trenger den søvnen de får, og de fleste dager når vi står opp tidlig så må jeg vekke eldste som regel.

Her legges barnet på 3,5 år 18.30, og eldste på 5.5 år 19.00 stort sett hele uken!

Hender det blir en halvtime max en time senere i helgen, men som regel samme leggetid hver kveld.

Skrevet

Jeg må være streng på leggetiden. Min sønn på 2,5 år er lett å legge. Han vil som oftest sove rundt kl 18.45-19.15 og legger han innen den tiden så og si hver dag. Min datter er er mareritt å legge som oftest kan jeg vel si, men det er ikke hennes feil eller min. Legger hun etter lillebroren er sovnet så hun ikke forstyrrer han, som oftest kl 19.15-19.30. Hun sovner vel rundt kl 21-23!

Gjest Filifjonka
Skrevet

Med eldstebarnet var jeg råstreng. Det var fordi dette barnet var totalt avhengig av å få nok søvn, våknet like tidlig uansett leggetid og dersom det ble sent om kvelden, ble hele neste dag ødelagt. Grinete overtrøtt barn som ikke spiste og nesten ikke orket noen ting.

Den yngste var helt annerledes, og fra tidlig alder kunne dette barnet sove ut om morgenen dersom det ble litt senere en kveld, derfor trengte jeg ikke være like streng på leggetider der.

Skrevet

Vi har aldri vært strenge på leggerutiner. Så lenge det er skole eller barnehage dagen etter så er det valige tider, og ungene har nok ganske sene leggetider i forhold til andre. Mellom 20-21 skal de legge seg for å sove. Det er tider vi har funnet ut iforhold til hva ungene trenger av søvn. De to minste trenger minst søvn desverre, prøver jeg å legge de tidligere får de enten ikke sove på mange timer eller de våkner midt på natten og er klar for dagen. Så dette tidspungtet er det som passer. De to eldste burde ha lagt seg tidligere, men å få en 11åring og en 14åring til å legge seg før klokka 20 er umulig for å si det slik, så da har vi tatt likt tidspungt på alle for å gjøre det enkelt. De to eldste kan lese lenger og slikt i senga, for de er jo store men de pleier å sovne først av alle....

I helger og slikt har vi ikke noe spesielle klokkeslett de legger seg på. Kommer ann på hva vi gjør. Skjer det ikke noe spesielt legger de seg litt senere enn vanlig bare, men ikke mye. Noen ganger kan de være lenge oppe. Legger de seg sent så tar de søvnen igjen dagen etter, og det er ikke ett problem å legge de til vanlig tid igjen på kvelden. Hadde det vært at ungene ble overtrøtt, ble vanskelige å legge dagen etter osv så måtte vi vært strengere på leggetider. Men det fungerer bra her i huset, og det er veldig stor forskjell på hvor mye søvn ungene trenger.

Skrevet

Er ganske streng på leggetider - for ikke lenge siden måtte jeg begynne ålegge dem en halvtime tidligere da jeg merket de trengte det.

Nå legger 5-åringen seg kl18.30 hverdager og 19.00 helger. 7-åringen legger seg 19.30 hverdager og 20.00. helger. De sovner etter ca 30 minutter og får ikke lov å forlate rommet annet enn for å gå på do. Høres fælt ut, men ei stund tulla de så mye med "skal bare" at det måtte en regel til!

Skrevet

Her legger begge barna (1,5 og 4,5) seg i 19 tiden. De styrer stort sett litt rundt i sengene før de sovner, men de er avhening av å få roet seg før de sovner og det klarer de ikke uten å legge seg. Men nå har heldigvis ingen av guttene våre problemer med å legge seg, de trives i sengene sine :) Er det noe spesielt som skjer passer vi på at de sover litt ekstra på dagen så de klarer å være med på moroa litt lengere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...