Gå til innhold

Naboen putter hunden i bagasjerommet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nabo med en nydelig border collie-mix. Jeg har reagert lenge på at hunden aldri får tur, den blir bare satt i ett bånd som er 2 m langt, hunden må gå rundt i sin egen bæsj.

Nå har en annen nabo fortalt at de legger hunden i bagasjerommet når de skal noen plass! Er ikke dette noe på grensen til dyremishandling? Skal jeg ringe mattilsynet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det er ikke på grensen. Det er over grensen. Ring Mattilsynet du

Skrevet

Stakkars hund :(

Synes absolutt du bør melde dette!!

Skrevet

Hvis hunden står i bagasjerommet, mens de for eks er på besøk et sted de ikke kan ha hund, så er det ikke rart. Men hvis de bruker bagasjerommet på bilen som bosted (hjemme) mens de er et sted, så virker det merkelig.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg regner med at de har en sedan, og ikke en stasjonsvogn. Jeg har stasjonsvogn og min hund må i bagasjerommet, i bur, når vi skal kjøre. Den får ikke sitte i setet, og det er av hensyn til hundens sikkerhet.

I en sedan er det overhodet ikke greit å putte noe levende vesen ned i bagasjerommet!

å binde hunden i et 2 m langt bånd er ulovlig. Det finnes regler for dette.

Ring Mattilsynet.

Skrevet

Når ble det ulovlig å sette hunden i et 2 meter langt bånd? Hunden min har stått i så kort bånd, mens jeg for eks har vært inne på kjøpesenteret (fordi jeg har gått tur ned dit). Men han står så klart ikke i det båndet dag ut og dag inn. Men nå skal det nevnes at jeg har en liten hund da.

Skrevet

"

4. OPPBINDING

Oppbinding av hund store deler av døgnet kan vurderes å være i strid med dyrevernlovens § 11, pkt. 5. hvor det heter at det er forbudt å holde en hund varig bundet i line som er mindre enn 10 meter. At hunder oppstalles oppbundet er imidlertid vanlig, særlig i trekkhundmiljøer, og Dyrehelsetilsynet finner det nødvendig å angi retningslinjer også for slik oppstalling. Oppbinding i store deler av døgnet bør ikke forekomme annet enn i hundehold av en viss størrelse, og hvor hundene trenes/aktiviseres ofte.

4.1 Hunder bør til enhver tid ha minst 12 m2 å bevege seg på når de står oppbundet i kjetting. Dette innebærer at en hund som kan bevege seg i full sirkel rundt oppbindingspunkt må ha minst 2 meter lengde på kjettingen.

4.2 Oppbinding i kjetting skal være slik at kjettingen ikke kan forkortes som resultat av hundens aktivitet, og slik at hunden ikke kan skade seg selv eller andre hunder. Hunder skal ikke stå oppbundet i kjetting i strupehalsbånd eller kjettinghalsbånd. Varig oppbinding av flere hunder på samme kjetting (langkjetting) er ikke akseptabelt.

4.3 Hunder som står oppbundet i kjetting bør være koblet fra kjettingen flere ganger ukentlig og til sammen minst 10 timer per uke.

4.4 Det er ikke akseptabelt å holde tispe med ikke-avvente valper og valper under 6 måneders alder oppbundet. Tilvenning til oppbinding bør skje gradvis."

http://www.mattilsynet.no/regelverk/veiledere/dyrevern/retningslinjer_for_hold_av_hund_utend_rs_17439

Skrevet

Det står minst 2 meter og ikke at det er forbudt med 2 meter eller lenger. Men det er jo mistenkelig om hunden står i bånd store deler av dagen. Det ville jeg aldri gjort med min hund ihvertfall.

Skrevet

Man skal da aldri legge en stor hund eller noen dyr for den saks skyld i et bagasje rom, med mindre det er en stasjonsvogn med vinduer!!!

Dette er dyremishandling, både det og det at hunden står mye bundet fast å trøkker rundt i egen avføring. Du burde ha ringt mattilsynet for lenge siden!

Stakkars hund

Skrevet

Er vel ikke egentlig lov å etterlate hunder alene utenfor butikken lenger heller? Mener jeg leste det et sted...

Skrevet

Er vel ikke egentlig lov å etterlate hunder alene utenfor butikken lenger heller? Mener jeg leste det et sted...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...