Gå til innhold

Bytte barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger gode råd og deres erfaringer om å bytte barnehage når barna er 3-5 år. Har begge barna i en barnehage som ligger der vi bodde før jeg kjøpte leilighet for noen mnd siden. Det er 8 km til barnehagen og 16 km derfra til jobb, og det går med mye tid i rushen til og fra pluss at det er dyrt.

Men det viktigste av alt er jo barna, og at de skal ha det bra.

Har søkt og fått plass i en annen barnehage som ligger ca 3 km unna, på vei til min jobb. Barna er 3 og 4,5 år gamle og de er veldig knyttet til hverandre.

I den barnehagen de går i nå får de ikke komme på samme avdeling når minste begynner på storbarn. Men det får de hvis de begynner i den andre barnehagen. Da har de hverandre og det er jo et stort pluss, spesielt under tilvenningen. Dessuten så får de bli kjent med barn de skal begynne på skolen sammen med.

Eldste har fått helt spesielle vennskap i barnehagen og det gjør meg veldig vondt å tenke på at jeg skal ta henne vekk bra vennene hennes. Har vurdert å vente et år til med bytting, men da begynner eldste på skolen og minste må begynne helt alene, noe jeg tenker er veldig uheldig for en 4 åring. Jeg tenker på det hele tiden og det plager meg virkelig.

Hva hadde du gjort i denne situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn tilpasser seg godt, hadde byttet nå,

Skrevet

Er i en liknende situasjon og jeg ønsker å bytte, om vi får plass. Nå har jeg bare ett barn, så tenker at det må jo bli enklere når de er to. Ellers har jeg tenkt at det er fint at hun blir kjent med noen av de hun skal begynne på skole med.. Blir forresten siste året i bhg.

Gjest peacock
Skrevet

Tror barna din vil synes det er fint å ha venner i nabolaget, pluss at de får mye mer tid med mammaen sin hver dag når du ikke skal pendle :-)

Bytt barnehage du, og hold evt kontakten med foreldrene til vennene til eldstejenta, så kan de leke med hverandre inn imellom :-)

Skrevet

Jeg hadde nok byttet... Min eldste hadde også et veldig sterkt vennskap med en i barnehagen da han var tre-fire år, de var ALLID sammen... Det som skjedde var at vennen byttet barnehage... Det ble en periode som ble litt trist og lei, men han fant fort ut av det og kom i fin lek med de andre barna. Dette blir bare en av flere "bytter" i livet... det går nok kjempefint, særlig fordi de er to.

Dessuten er det jo bra for barna med en mamma med mer overskudd :-)

Skrevet

Ok, takk for svar alle sammen:-)

Nå letta jeg litt her, føler ihvertfall at det er det rette å gjøre selv om det blir trist, også for meg. Snufs...

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt liknende erfaring som deg og jeg ville uten tvil ha byttet nå.

Jeg tror det vil være bra for megge barna dine. Både minsten, som får begynne på nytt sted store søster/bror og ikke minst den eldste som får en god mulighet til å skape gode relasjoner til andre barn som h*n skal begynne på skole med. Det tror jeg er viktigst og riktigst:-)

Det kommer til å gå kjempefint! Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...