Gå til innhold

Er en bachelor nok i dagens arbeidsmarked?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor langt kommer man med en bachelorgrad i dag. Har inntrykk av at mange søker folk med mastere. Jeg er utdannet innenfor mediefag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det holder i massevis til en jobb i butikk. Du skal være bra heldig (eller dyktig!) for å få relevant jobb med en bachelor.

Skrevet

Spør elektrikere, tømrere, rørleggere, agronomer, barne og ungdomsarbeidere, bakere, konditorer osv.. Så det er ikke nødvendig med bachelor grad i dagens samfunn, nei!

Skrevet

Kommer helt an på yrket, bransjen og hvor høyt du sikter det. Jeg jobber i et stort forsikringsselskap. Hos oss får de med bachelor jobb på kundeservice, salg, sekretærer etc. Men om du vil drive mer spesialisert med faget ditt, prosjekter eller ledelse osv. kreves det en master. Unntaket er om du har masse arbeidserfaring, men regner med du tenker på relativt nyutdannede når du spør om en bachelor er nok.

Gjest Mafan
Skrevet

Med mediefag er det vanskelig å få jobb selv med master, desverre. Du kan jo være heldig da, men sjansen for å få jobb innen faget ditt stiger nok betraktelig om du tar en master.

Skrevet

Jeg har jobbet som journalist i en årrekke (riksdekkende) uten så mye som en bachelor. De fleste i min genereasjon har jobbet seg inn i mediabransjen (skrevet saker på spec, solgt inn som frilansere, osv) og mange har utdannet seg underveis.

Store deler av mediabransjen ønsker først og fremst å se praktiske bevis på at du mestrer faget. Har du en god utdannelse med gode karakterer i bunn, er det selvsagt et stort pluss. Men det er som sagt hva du kan i praksis, kreative evner, osv. de først etterspør.

Skrevet

Nei, det har gått inflasjon i bachelor-grader.

Skrevet

Kommer vel helt an på.

Sykepleier, forskolelærer og allmenlærer er jo bare bachelor.

Skrevet

Kommer an på, profesjonsrettet bachelor gir jobb. Generell bachelor er så godt som bortkastet om du ikke bygger videre..

Skrevet