Gå til innhold

Er en bachelor nok i dagens arbeidsmarked?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor langt kommer man med en bachelorgrad i dag. Har inntrykk av at mange søker folk med mastere. Jeg er utdannet innenfor mediefag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det holder i massevis til en jobb i butikk. Du skal være bra heldig (eller dyktig!) for å få relevant jobb med en bachelor.

Skrevet

Spør elektrikere, tømrere, rørleggere, agronomer, barne og ungdomsarbeidere, bakere, konditorer osv.. Så det er ikke nødvendig med bachelor grad i dagens samfunn, nei!

Skrevet

Kommer helt an på yrket, bransjen og hvor høyt du sikter det. Jeg jobber i et stort forsikringsselskap. Hos oss får de med bachelor jobb på kundeservice, salg, sekretærer etc. Men om du vil drive mer spesialisert med faget ditt, prosjekter eller ledelse osv. kreves det en master. Unntaket er om du har masse arbeidserfaring, men regner med du tenker på relativt nyutdannede når du spør om en bachelor er nok.

Gjest Mafan
Skrevet

Med mediefag er det vanskelig å få jobb selv med master, desverre. Du kan jo være heldig da, men sjansen for å få jobb innen faget ditt stiger nok betraktelig om du tar en master.

Skrevet

Jeg har jobbet som journalist i en årrekke (riksdekkende) uten så mye som en bachelor. De fleste i min genereasjon har jobbet seg inn i mediabransjen (skrevet saker på spec, solgt inn som frilansere, osv) og mange har utdannet seg underveis.

Store deler av mediabransjen ønsker først og fremst å se praktiske bevis på at du mestrer faget. Har du en god utdannelse med gode karakterer i bunn, er det selvsagt et stort pluss. Men det er som sagt hva du kan i praksis, kreative evner, osv. de først etterspør.

Skrevet

Nei, det har gått inflasjon i bachelor-grader.

Skrevet

Kommer vel helt an på.

Sykepleier, forskolelærer og allmenlærer er jo bare bachelor.

Skrevet

Kommer an på, profesjonsrettet bachelor gir jobb. Generell bachelor er så godt som bortkastet om du ikke bygger videre..

Skrevet

Enig med #6. Jeg er også utdannet journalist, har bachelor i det - og har fått lett jobber pga erfaringen min. Så det gjelder nok mest å skaffe seg erfaring enten som frilans/sommerjobb/tilkallingsvikar mens man er student. Det har i alle fall funka bra for meg.

Nå vet jeg ikke hva du er utdanna som innenfor mediefag, men som journalist er det håndverket som bør sitte i ryggraden, ikke nødvendigvis hvor mange år du har på skolebenken :)

Skrevet

Jeg skal ta en bachelor i økonomi og administrasjon. De fleste stillingsannonser jeg kikker på har dette som minimumskrav, så ikke kom her å si at en bachelor ikke er verdt noenting. Dummeste jeg har hørt

Skrevet

Minimumskrav - ja! Men om du konkurrerer mot søkere med master, som ønsker samme jobb på samme vilkår... Sjansen for at du når opp med en bachelor er liten om de kan velge en som har master i tillegg!

Skrevet

Man kommer jo mye lenger med en bachelorgrad enn uten. Så klart har man flere muligheter med en bachelor i økonomi enn i mediefag, siden det er flere stillinger som krever dette.

Men jo, en bachelor er bedre enn ingen bachelor!!

Skrevet

Jeg skal ta en bachelor i økonomi og administrasjon. De fleste stillingsannonser jeg kikker på har dette som minimumskrav, så ikke kom her å si at en bachelor ikke er verdt noenting. Dummeste jeg har hørt

Minimumskrav betyr at en med bachelor kan søke. Det betyr ikke at man blir ansatt og de fleste strekker seg lengre enn minimumskravet

Skrevet

Kommer helt an på yrket, bransjen og hvor høyt du sikter det. Jeg jobber i et stort forsikringsselskap. Hos oss får de med bachelor jobb på kundeservice, salg, sekretærer etc. Men om du vil drive mer spesialisert med faget ditt, prosjekter eller ledelse osv. kreves det en master. Unntaket er om du har masse arbeidserfaring, men regner med du tenker på relativt nyutdannede når du spør om en bachelor er nok.

Da jobber du i et selskap som kanskje ikke er helt representativt. Jeg har også jobbet i et liknende større firma, og de ansatte der hadde som hovedregel bachelorgrad, noen få mastergrader, og noen få hadde "jobbet seg opp". Mange med bachelorgrad og noen års erfaring jobbet også med prosjekter og ledelse. Bedriftsøkonomisk er det dårlig bruk av ressurser og øker risikoen for lav jobbtilfredshet og turnover, å ansette bachelorutdannede i stillinger som ikke krever høyere utdannelse, men der det gjøres er det gjerne med tanke på at de kan gå inn i høyere stillinger etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...