Gå til innhold

Bein i nesa søkes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør ikke så mye utav meg egentlig da jeg er litt sjenert, og i løpet av det siste året har jeg opplevd å bli ganske overkjørt på jobben.

Før jeg og min lille familie flyttet til "storbyen" (vi har 3 avdelingskontor) jobbet jeg på samme kontor som daglig leder. En tid etter at vi flyttet hørte jeg fortsatt til hans avdeling, og jeg måtte ha medarbeidersamtale med han.

Jeg hadde akkurat kommet tilbake i jobb etter at jeg hadde vært sykemeldt i nesten 3 mnder pga senebetennelse i skuldre og albuer.

Jeg ble hentet på flyplassen og vi kjørte ned til kontoret. Når han stoppet bilen fikk jeg beskjed om at vi skulle ha medarbeidersamtalen I BILEN(!).

Vel, det ble en ny opplevelse for å si det sånn. Makan til drittslenging har jeg aldri vært borti før. I grove trekk, litt over en time med dette:

Jeg gjorde en mye bedre jobb før, men nå syns han det stod veldig dårlig til med mine resultater.

Det var min egen feil at jeg hadde fått betennelse (pga oppussing), og hvis problemene vedvarte burde jeg finne meg noe annet å gjøre på.

Barna mine var for mye syke (begge har astma og allergi og eldstemann var innlagt på sykehus i 4 dager pga et kraftig astmaanfall, men jeg har ikke tatt ut max sykedager per barn).

Når vi flyttet ble det gjort på en særdeles "knotete" måte.

På et av fellesmøtene for ca 1/2 år siden fikk jeg servert nyheten om at jeg skal sortere under en annen avdeling, og at det blir forandring i arbeidsoppgaver - uten at dette har blitt tatt opp med meg på forhånd i det hele tatt, og til tross for at alle i firmaet vet hvilken avdeling jeg hele tiden har ønsket å høre til. Det ble bare sagt at "sånn blir det og hva syns du?".

Alt dette pluss en god del mer har jeg bare sittet og tatt imot uten å åpne kjeften, og det har blitt en del grining på samboers skulder.

I tillegg har jeg fått nok av min nye avdelingssjef som tydeligvis har pms i 3 av 4 uker. Tatt i betraktning at avdelingssjefen min er en mann, så sier vel det sitt.

Nå har det seg slik at firmaet skal på årets sommertur i juni, torsdag til søndag. Flybilletter er bestilt og agendaen er klar. Jeg har kjent veldig på følelsen av at jeg ikke har lyst å dra, så jeg ga beskjed til kollegaen min som arrangerer at jeg ikke kunne delta lørdag og søndag, og ba om å få endret flybilletten slik at jeg kunne reise hjem fredag ettermiddag.

Igår ringte da adm.dir og sa at dette måtte jeg da være med på. Man må ha veldig god grunn for ikke å delta. Grunnen min er at samboer får litt problemer med å få ungene på trening lørdag, og det er god nok grunn for meg.

Vi er et lite firma med 16 ansatte, så det merkes godt hvis noen er borte fra jobben eller arrangement. Enden på visa ble at jeg nå skal være med hele helgen.

Jeg kjenner at jeg fortsatt har mye innestengt frustrasjon og er litt redd for hva som møter meg på sommerturen. Jeg er den typen som kommer på alt det jeg skulle og burde ha sagt lenge etter en situasjon, men aldri der og da.

Hva om jeg får enda mer crap slengt mot meg? Hva skal til for at jeg skal klare å ta til motmæle? Hvordan skal jeg klare å få mere bein i nesa i løpet av en drøy måned? Enorme menger med kalsium?

*sukk*

Takk for at du tok deg tid til å lese, dette ble jo mye lenger enn det skulle..

Klem fra meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare lyst å sende deg en stor klem!

Vet litt for godt hvordan det er å være i "skivs" på jobben. Jeg har bestemt meg for å slutte når permisjonen min går ut - skal ikke tilbake til slike forhold igje, for jeg vet at jeg fortjener bedre og at det er arbeidsplassen det er noe galt med. Hadde en annen jobb før jeg fikk den eldste våres, og der var mottoet "å heie hverandre gode" og de klarte det. Men der jeg er nå er det å trampe de litt usikre enda lengre ned! Jeg er relativt ung og uerfaren i det yrket jeg har og skulle ønske at noen heller var villige til å heie meg litt frem - så kunne jeg heie andre også frem. Men den gang ei........

Så stor klem til deg! Og jeg mottar gjerne en PM om du finner ut hvordan du skal få bein i nesa - for det trenger jeg også!

Skrevet

Hei!

For det første: sjefen din sin oppførsel i bilen er helt uakseptabel!

Egentlig burde denne oppførselen klages oppover i systemet, men dessverre kommer det helt an på hvordan de over om det kommer noe positivt ut av det.

Jeg har ved et par tilfeller brent meg veldig på å bli et sted for å prøve å ordne opp, det har vært ting som har skjedd som overhodet ikke har vært min feil, andre har vært årsak til. Derfor mente jeg i begge tilfeller at jeg hadde en klar sak og trodde oppriktig at ledelsen ville støtte meg. Dessverre er det slik at "varsleren" har en tendens til å bli syndebukk uten selv å ha gjort noe galt.

Slik som jeg ser det har du to valg:

1. enten må du ta opp "kampen" der du jobber nå for å få det bedre, eller...

2. du må gjøre noe for å få en ny jobb.

Bare du kjenner arbeidsmiljøet og ledelsen over din sjef godt nok til å vite om det er noen vits i å ta opp kampen. Det kan være verdt det om de er fornuftige! Det at adm.dir. ville ha deg med på sommerfesten kan jo tolkes dithen at de virkelig vil ha deg der.

Om du ikke tror du kommer noen vei med øverste ledelse ville jeg ha latt som ingen ting, tatt på meg pokerfjeset i de fleste anledninger mens jeg søkte meg en annen jobb i hemmelighet. Det kan være lettere å komme seg gjennom arbeidsdagene og sosiale settinger når du vet at du har satt i gang prosessen med å endre din egen situasjon.

Bare du kan finne ut hva som er riktig for deg å gjøre. Men gjør det snart, for det kan virke nedbrytende å gå slik du gjør over lengre tid.... snakker av erfaring :/

Lykke til uansett hva du velger å gjøre! :)

Skrevet

Takker for svar begge to!

Tutla; jeg er helt enig! Jeg håper virkelig at det ordner seg for deg også etterhvert.. Vi får tro at vi lærer noe av det og at vi blir sterkere av det. En dårlig erfaring er likefullt en erfaring :)

Tenker at det er litt for seint å ta opp sjefens oppførsel nå, 1 år senere, men vi får se hva som skjer. Det er ikke enkelt å være varsler, nei. Syns uansett at det var tøft gjort av deg!

Pokerfjeset er på stort sett hele tiden. Jeg har nettopp begynt å studere igjen på kveldstid, så prosessen med jobbskifte er på en måte i gang. Det tar jo en stund før jeg er ferdig med studiene, så jeg må prøve å bite tennene sammen. Satser på å bli gravid i løpet av sommeren og da får jeg iallefall en pause fra nåværende jobb når jeg har permisjon. Det er også grunnen til at jeg ikke ønsker å søke ny jobb akkurat nå. Gravide jobbsøkere er ikke akkurat ettertraktet..

Jeg skal forberede meg mentalt i ukene fremover og virkelig prøve å bli litt tøffere, det kan jo ikke bli noe verre ;)

Skrevet

Lykke til videre - både med jobb og forhåpentligvis graviditet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...