Gå til innhold

Dagmamma eller barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere er best for barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frem til barnet er 2 1/2-3 år, kommer jeg til å velge dagmamma :) Men, mest mulig tid med foreldrene hvis mulig :) Verdifulle år å få med seg! :)

Skrevet

Kommer helt an på barnet. Gutten vår gikk hos dagmamma til han var tre og var allikevel langt framme på språk og den biten der. Samtidig så vi at det tok lang tid etter at han begynte i bhg før han ble vant til å leke med flere samtidig, ettersom han hos dagmamma kun hadde en annen å forholde seg til.

Jenta vår har gått i bhg hele tiden og det har også gått veldig bra.

Så konklusjonen min må vel være at vi har vært fornøyd med begge deler :)

Skrevet

Han er snart 3 og har gått i barnehage siden 1 år. Men der vi skal flytte er det ingen ledige plasser i noen av barnehagene. Da er liksom dagmamma løsningen til vi får bhgplass. Hvordan vil der være? 3 år å ha dagmamma da han er vandt til å være sammen med andre barn :S

Skrevet

Barnehage.

Der har de pedagog og utdannet personale.

Det er flere barn, men også flere ansatte.

Vår barnehage er flinke til å dele de eldste fra de minste, selv på liten avdeling, så alle kan leke i små grupper utelukkende på sitt nivå innimellom.

Men tror vi er velsignet med en uvanlig bra barnehage :)

Min elsker barnehagen.

Skrevet

Årh. Det er en sjau hver morgen nÅr vi skal i barnehagen. Har har ikke lyst i det hele tatt! FÅr ikke alltid lurt han med

Skrevet

Barnehage! Med mindre det hadde vært en dagmamma jeg kjente veldig godt. Stakkars eldstejenta mi som var 2 mndr hos dagmammaen fra h..... før vi skjønte tegninga og holdt henne hjemme:-(

Skrevet

Barnehage. Min datter gikk hos dagmamma i 3 uker, heldigvis var det en bekjent som hadde sett meg hente datteren min hos dagmammaen og kontaktet meg med engang og advarte meg mot hun. Tok hun ut på dagen, hadde heldigvis fått bhg plass 1 uke senere. Aldri mer dagmamma her i gården så lenge det ikke er en jeg stoler 110%på

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan finner jeg da en dagmamma som er til å stole på og har de riktige kvalifikasjonene?

Skrevet

Er mye ute i parken med jr. Der henger det ofte en gjeng dagmammaer med "sine" barn. De sitter og røyker og skravler med hverandre og dersom barna sutrer/maser etc blir de fora med rosiner, kjeks og saft. Null oppmerksomhet. Og i går gikk de minste med gummibukser (Oslo)

Nå vet ikke jeg så mye om dagmammaer generelt, men hvis dette er standarden vet jeg lett hva jeg foretrekker!

Skrevet

Uten tvil....barnehage. Jeg har prøvd begge deler og er ikke i tvil!!

Gjest Filifjonka
Skrevet

Hvordan finner jeg da en dagmamma som er til å stole på og har de riktige kvalifikasjonene?

Det er nettopp der problemet ligger. Med mindre det er en person du kjenner veldig godt, kan du ikke være sikker. Du kan selvsagt spørre etter referanser og forhøre deg hos andre foreldre som har brukt henne, men du kan likevel ikke være sikker.

Vi har sett og hørt mye om merkelig dagmammaer, så for oss var valget enkelt: Barnehage. Den er offentlig godkjent, det er flere ansatte (ikke bare en voksen), den blir ikke syk og stenger så du må bruke av de dyrebare sykt-barn-dagene. Det er flere barn der og alltid noen å leke med. Og for oss var det også viktig at betalingsordningen er hvit, vi slipper dårlig samvittighet for svart dagmamma (jeg er klar over at det finnes dagmammaer som operer hvitt også).

Skrevet

Da må du kjenne vedkommende. Vi brukte en som var såkalt "registrert" dagmamma, hun hadde gode referanser og det var hvitt. Allikevel behandlet hun vårt barn veldig dårlig. Har snakket med andre som har hatt barn der og vært fornøyde, men det hjelper jo ikke så lenge hun ikke taklet vårt barmhjertig.

Skrevet

Vi fikk plass i en bhg i nærheten, men etter et besøk der på forhånd så fikk jeg helt vondt i magen, og vi sa fra oss plassen. De fòret ettåringene med mariekjeks like før lunsj, og de sjekket ikke barna etter at de kom inn fra utelek (jeg tok en gutt på fanget som var iskald og klissvåt på beina). De tilrettela i tillegg svært dårlig for sovingen for de minste som hadde behov for søvn utenom hovedduppen; ei tulle som våknet prematurt fra formiddagsdupp pga masse bråk fra lekeplassen satt og gråt og gråt nesten uten å få oppmerksomhet fra de ansatte; fikk så vondt av henne... Fire ettåringer per voksen så rett og slett altfor mye ut for den barnehagen der...

Heldigvis var vi UTROLIG heldige og allierte oss med ei god venninne av meg fra barselgruppa; hun har en gutt som er like gammel som min, og hadde heller ikke noe lyst til å sende sin gutt i bhg. Hun og mannen trillet forbi en bhg i nærheten hvor 3 ettåringer satt i husker uten at noen var hos dem, og når de trillet tilbake et kvarter senere satt de samme barna rett opp og ned... Så vi har begge fått inntrykk av at bhg for de aller minste er mer som en oppbevaringsbinge, og at det er lite pedagogikk involvert.

Hun hadde anledning til å være dagmamma 4 dager per uke pga deltidsstilling på natt, mens jeg er dagmamma en dag per uke. For oss så fungerer det perfekt :) Jeg får masse koselige mms'er/sms'er daglig når de er på eventyr i åpen barnehage, hoppeloppeland, leker på terassen med familiens hund osv. ønsker bhg for min gutt fra han er 2 år, men før det så har han det topp hos sin dagmamma. Men som andre også føler her; jeg hadde aldri overlatt min sønn til en person jeg ikke kjente svært godt! Har hørt skrekkhistorier jeg også...

Skrevet

Her bruker vi dagmamma og trives fint med det så langt :) Hun er 14 mnd og begynner i bhg til neste år når hun nesten er 2 år. Dagmamman har et barn selv på samme alder, så de koser seg storveis sammen. :) Hva som er best er vanskelig å si, men må innrømme at jeg ble glad når vi fant en dagmamma som vi har god kjemi med. Barnet hennes skal også begynne i samme bhg neste år, så da kjenner de allerede en fra før, he he.

Skrevet

Dette har jeg også lurt på.

Vi har jo fått barnehageplass til høsten, men jeg har jo lurt på dagmamma også.

Problemet ligger, som flere av dere sier, i tilliten. Man kjenner jo ikke mennesket, og man kan aldri være sikker på hvem man kan stole på dessverre.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Tør ikke dagmamma! Hr hørt skrekkhistorein. Inkludert min brors dagmamma (over 20 år siden) Han hadde en lur 2-3 timer hver eneste dag og dagmammaen anså dette som dødtid så hun dro til frisøren og andre ærender denne tiden, men broren min lå igjen hjemme ute i vognen ALENE! Heldigvis så en venninne av mamma denne dagmammaen og ringte moren min og hørte hvor broren min var.. Mamma dro og hentet han på minuttet lammet av redsel.. Da lå broren min å hylte! Dette var moren til en god venninne av min mor som var dagmamma så å kjenne vedkommende er ikke nok!

Her blir det barnehage, der er det flere barn å leke med, de lærer masse spesielt sosiale koder. Det er fagpersoner der og fler enn en voksen!

Skrevet

Jeg mener dagmamma er best for de minste barna (under 2,5-3 år), forutsatt at vi snakker om en god dagmamma. Men så er det det med at det er veldig vanskelig å vite. Så barnehage virker absolutt tryggest.

Skrevet

Kommer vel litt an på barnet, men vi har vært fornøyde med barnehage. Det er sosialt og pedagogisk oppsett. Hvis du snakker om en sjenert ettåring, så kanskje dagmamma en stund?

Nå når min datter har blitt 2 år så stortrives hun i bhg. Elsker å være der og løper rett inn uten å si hade til mamma. Finner seg en bok eller leker med de andre barna. Absolutt mer sosialt med bhg altså.

Skrevet

Her blir det barnehage, der er det flere barn å leke med, de lærer masse spesielt sosiale koder. Det er fagpersoner der og fler enn en voksen!

Jeg er helt enig i at et barn har godt av å være sammen med mange andre barn for å lære seg sosiale koder, lære av hverandre osv. Min dagmamma sier at våre to gutter blir mye mer "tøffe i trynet" når de er i åpen bhg 2 dager i uka og ser på de litt større barna <3

Men når du sier "fler enn en voksen" - husk at i barnehagen så er de èn voksen på 4 ettåringer! I bhg hvor vi fikk plass så var det 16 ettåringer og fire jenter i starten av 20-årene til å passe på alle sammen. Det er utrolig lite! Før var de 1 voksen per 3 barn, men så skulle man ha full bhg-dekning så da senket de kravene for at alle skulle få plass... Med en dagmamma så er det utrolig mye tettere oppfølging, det er en roligere hverdag med mindre bråk og stress, og en dagmamma har langt større muligheter for individuell tilrettelegging i fht mat og søvn enn det en småbarnsavdeling (med f eks 16 ettåringer) har.

Men en barndomsvenninne av meg opplevde det mest grusomme av alt - hennes dagmamma drepte hennes fantastiske datter Martine (sto masse om det i avisene). Så jeg har absolutt all respekt og full forståelse for de som ikke våger dagmamma! Heldigvis så kjenner jeg vår dagmamma godt, og stoler på henne 100 %. Hadde aldri ansatt en dagmamma jeg ikke kjente svært godt.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg er helt enig i at et barn har godt av å være sammen med mange andre barn for å lære seg sosiale koder, lære av hverandre osv. Min dagmamma sier at våre to gutter blir mye mer "tøffe i trynet" når de er i åpen bhg 2 dager i uka og ser på de litt større barna <3

Men når du sier "fler enn en voksen" - husk at i barnehagen så er de èn voksen på 4 ettåringer! I bhg hvor vi fikk plass så var det 16 ettåringer og fire jenter i starten av 20-årene til å passe på alle sammen. Det er utrolig lite! Før var de 1 voksen per 3 barn, men så skulle man ha full bhg-dekning så da senket de kravene for at alle skulle få plass... Med en dagmamma så er det utrolig mye tettere oppfølging, det er en roligere hverdag med mindre bråk og stress, og en dagmamma har langt større muligheter for individuell tilrettelegging i fht mat og søvn enn det en småbarnsavdeling (med f eks 16 ettåringer) har.

Men en barndomsvenninne av meg opplevde det mest grusomme av alt - hennes dagmamma drepte hennes fantastiske datter Martine (sto masse om det i avisene). Så jeg har absolutt all respekt og full forståelse for de som ikke våger dagmamma! Heldigvis så kjenner jeg vår dagmamma godt, og stoler på henne 100 %. Hadde aldri ansatt en dagmamma jeg ikke kjente svært godt.

å herregud! Fy for et mareritt! Det gjorde at jeg nå fikk enda mer dagmamma skrekk! Fytti HELVETE! hvordan går det med denne venninnen din nå?

Ja vet de ikke er mange voksne, men med fler enn en mener jeg at om den ene må på do er ikke barna alene, da er det en annen der. Om du må på do og er dagmamma må du jo ta med deg barnet inn og det syntes jeg virker ekkelt om dagmammaen må bommelibom...

Skrevet

Jeg jobber i en barnehage med 40 barn, hvorav 9 av de er under 2 år. Kjenner meg ikke igjen i "skrekkhistoriene" fra ei over hvor 1-åringene blir overlatt til seg selv.

Vi er 3-4 personer på disse 9 barna og gjør masse kos sammen. Vi er mye for oss selv. Vi er mye ute med barna, leker med de og går tur ned til en dam hvor vi mater ender. Vi husker, leker i sandkassen m.v. Yngste ble 1 år i mars. Vi overlater aldri de små til seg selv. ALDRI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...