Eeniemeenie Skrevet 11. mai 2012 #26 Skrevet 11. mai 2012 Vurderer å selge boligen vår og kjøpe en mindre bolig, dette vil gjøre at vi da sitter igjen med halvparten i lån. Vi har ca 2 mill. I lån nå og vil da sitte med 1 mill. i lån. Huset vi tenker å kjøpe er ca 50 kvm mindre enn det vi bor i nå. Huset vi bor i nå har 4 soverom og kjellerstue, og det nye har tre soverom og ingen ekstra stue. Vi har barn som er 20, 16 og 8 år. Om vi velger å flytte har vi altså ikke plass til eldstemann. Han er 20 år, er i fast fulltidsjobb og tjener greit. Er det gale å forvente at han leier seg en leilighet og flytter ut? Han er typen som ikke gjør noe av seg selv (trenger et lite spark bak), men vil jo ikke at han skal føle seg helt tilsidesatt og ekskludert heller da! Vi har pratet med han om det, at vi kan hjelpe han med møbler, brune og hvitevarer osv. Han virket litt tent på ideen men også litt sjokkert… Hva tenker dere som ser ette utenfra om dette, reagerer dere på dette eller er det greit å ”kaste ut” en 20 åring som tjener greit og kan begynne på voksenlivet? Eller er det hjerterått og egoistisk? En 20 åring er VOKSEN! Herregud, hadde vært mamma ett år når jeg var 20, er 23 nå. Hjelp han å finn leilighet og la han være selvstendig. Har han jobb, hva er problemet? Det er ikke hjerterått og egoistisk.. Kjenner folk opp mot 30 som aldri har bodd bortefra og det er bare trasig. Rett og slett !
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #27 Skrevet 11. mai 2012 Min bror ble kastet ut når han var 18. Han vokste virkelig opp han da. Selv bodde jeg på internat fra jeg var 16 (hjemme i ferier og helger), bodde hjemme 10 mnd frem til jeg var 20 år og 4 mnd. Da hadde jeg fått type,vi skulle flytte sammen i leilighet og hele pakka. Men jeg betalte for meg når jeg bodde hjemme, og jeg hadde ikke fulltidsjobb engang.. Om du snakker ordentlig med 20-åringen og har klar en sovesofa sånn tilfelle da? Da er det jo en liten mulighet tilfelle han trenger å komme hjem en liten tur. Men det er jo en måte en gutt blir til mann på. Så slipper han bli "dullet" med hjemme. Hvilken jente vil ha en gutt om han fortsatt bor hjemme hos mamma? 20 år er en voksen!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #28 Skrevet 11. mai 2012 Jeg ville krevd at han betalte litt for seg. Hvis han tjener greit, så kan han fint betale 3-4 tusen pr mnd, og da er det jo ikke noe problem for dere å forsette å betjene lånet heller. Win win situasjon. Ingen blir kastet ut, dere tjener litt ekstra penger, som igjen kanskje gir dere mulighet til å kjøpe noe om noen år når begge de største ønsker å flytte. Jeg ville heller aldri flyttet til noe mindre når dere fortsatt har to barn som uansett blir boende noen år.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #29 Skrevet 11. mai 2012 Jeg også flyttet hjemmerfra da jeg var 16 år for å gå på skole. Jeg bodde ikke på noe internat, men leide hybel. Så lenge ungene går skole syns jeg de kan få bo hjemme, men med en gang de er voksne og jobber syns jeg de burde klare seg selv. Det er jo det vi lærer de opp til.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #30 Skrevet 11. mai 2012 Å herregud... Slik er min bror og. Bor enda hjemme, er 20 År og spiller playstation hele dagen. FÅr seg ikke jobb, gidder knapt Å søke. Hadde jeg vært mor hans hadde jeg kasta han ut pÅ dagen! Er det jeg rÅder mamma til Å gjøre hver dag, men hun jatter i vei om at hun mÅ da passe pÅ ham. En 20-Åring er et voksent menneske. Han trenger ikke Å være under mors favn lenger. SÅ klart viser man barna kjærlighet, og at man bryr seg og lytter til deres meninger, men man trenger virkelig ikke legge ALT til rette for de heller. Et menneske mÅ prøve og feile i livet. NÅr jeg var 15 År flyttet jeg hjemmefra. Bodde alene i en liten leilighet og klarte meg helt fint. Kunne dra hjem til mamma og pappa nÅr jeg ville, og det syns jeg var godt. NÅr jeg var 20 hadde jeg mitt eget hjem sammen med min samboer og vÅrt barn. AltsÅ... Dette vitner jo om typiske curlingforeldre. Jeg er kanskje veldig kvass nÅ, men dette engasjerer meg sterkt. Betaler sÅ lite i leie? Det er jo totalt urealistisk! Hvordan blir det nÅr han en gang flytter og oppdager at husleie egentlig biter en stor jafs av hans lønn? Kanskje han ikke klarer Å hÅndtere økonomien pga han plutselig har sÅ mye mindre Å rutte med? Det er jo en bjørnetjeneste! Pga mine År som student med LITE penger har jeg i dag alltid et stramt budsjett og en solid buffer fordi jeg skjønner at man kan ikke bruke pengene pÅ hva enn man vil. Greit at man kan repetere og repetere dette og lære videre, men sÅ lenge ungene ikke har fÅtt prøvd seg skikkelig i praksis aner de ikke hva som ventes. Er enig med noen av de over her at sÅ lenge ungene gÅr skole fÅr de bo hjemme, nÅr de har skaffet seg jobb er det UT! Da er de voksne! Men til ditt spørsmÅl: Er usikker hva jeg ville gjort. Jeg er økonom av yrke og midre lÅn høres jo fantastisk ut! I tillegg sÅ trenger dere jo ikke all plassen nÅr alle barne en gang flytter ut. Men likevel.. .Selv om ungene er voksne er det godt Å komme hjem en gang, og at det faktisk er plass til en der. Er fint Å ha en del plass til overs for barn og barnebarn. Men det er jo deres hus, og det er dere to til slutt som skal sitte igjen med det store huset.
Soveposen Skrevet 12. mai 2012 #31 Skrevet 12. mai 2012 Hmm.. Er selv 20 år. Flyttet ut da jeg var 15 for å gå på internatskole - nå eier jeg egen leilighet, har et barn og skal gifte meg neste sommer. Det er klart vi er forskjellige, og ofte er jenter mer modne enn gutter.. Men skal jeg være helt ærlig og si det som det er: det er PÅ TIDE at han flytter ut. I utgangspunktet skjønner jeg ikke engang hvordan en 20 åring klarer å bi hjemme hos foreldrene sine, jeg hadde blitt GAL (og jeg har er fantastisk forhold til mine foreldre).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå